Varför så dåligt intresse på svampsidan?

lasse nitare:) för att spinna vidare...

..så ansågs pluggskivling mycket läcker förr...smakade utsökt till köttbullar:) kan man läsa i min lilla sönderplockade svampbok som är mycket gammal...tyvärr var det ju några som dog av köttbullarna...märkligt:)
...men när jag var yngre och våghalsigare så provade jag det mesta..och ansåg att i stort sett allt går att äta bara man förväller det...så ock pluggskivling och röd flugsvamp...men man får mycket magkramp...så det är inte att rekommendera...och så mår man himla illa:) och spyr gör man också..och länge är man dålig...
nu som gammal och klok gör jag inte på samma sätt...
dock äter jag bläcksvamp...både grå och stolt...trots alla rekommendationer...men det är du som är experten...så jag vill gärna höra din åsikt om bläcksvampen....jag kan påpeka att jag inte bjuder barnen på den...men själv har jag inte druckit en droppe på tolv år...så då anser jag att det går alldeles utmärkt...
sen har jag hittat en röksvamp som jag inte kunde arta...tyvärr har den nog försvunnit vid detta laget...men nästa år så:)
hälsar anna...som förut hette stenson och var superduperaktiv i sollentuna fältbiologer

Gidde; sa:
...
Sen brukade jag långt in i november plocka frostvaxskivling, Hygróphorus hypothéjus, även då jag bodde i Ume´...
Nu när svampsäsongen är slut(?) kanske man äntligen får tid att dra ut och leta svamp! Nä, men jag tyckte det lät lite intressant att du hittade svamp i Umetrakterna under vintern. Inte för att vi haft ssk mycket snö de senaste tio åren, men i alla fall. Just nu är det dessutom barmark. Jag tänkte helt fräckt fråga var runt Umeå du hittade din frostvaxskivling, om du inte längre bor här och vittjar dina ställen?

/A.

Strykarräven; sa:
Nu när svampsäsongen är slut(?) kanske man äntligen får tid att dra ut och leta svamp! Nä, men jag tyckte det lät lite intressant att du hittade svamp i Umetrakterna under vintern. Inte för att vi haft ssk mycket snö de senaste tio åren, men i alla fall. Just nu är det dessutom barmark. Jag tänkte helt fräckt fråga var runt Umeå du hittade din frostvaxskivling, om du inte längre bor här och vittjar dina ställen?

/A.
Svampsäsongen är lite längre än vad jag ofta tänker mig. Dessa frysta kantareller plockades i Tiveden förra veckan:

cpic438b4670a23c6.jpg

Frysta var de, men lika goda som vanligt:)

cpic438b723af0c3c.jpg

Raskesven

*kastar sig ner och hjälper till med hjärt-lungräddningen av den 4 år gamla tråden* om vi hjälps åt kanske vi kan få liv i tråden igen!!

:)

*kastar sig ner och hjälper till med hjärt-lungräddningen av den 4 år gamla tråden* om vi hjälps åt kanske vi kan få liv i tråden igen!!

:)

Mer eller mindre lönlöst, i Stockholmstrakten har det varit för torrt. Skulle kanske komma lite regn imorgon (söndag), men med tanke på hur träffsäkra SMHI varit de senaste åren kommer väl en värmebölja utan ett endaste moln så långt ögat kan nå. Men, men, säsongen är ju inte över än på ett tag, så...

Såg några Vårtiga Röksvampar iofs, får se om man orkar fräsa dom i lite smör om det blir grillat snart. Lite väl desperat kanske, men vafan.

valdemar

Senast ändrad:
Just hemkommen med en korg full med trattkantareller.
Gott om både gula kantareller och trattisar i skogarna runt Bornsjön, Salem.

Är det inte militärområde där runt bornsjön?
nåja, jag har fått litervis med sv.trumpetsvamp och kantareller i år (söder om sthlm), däremot har jag inte sett en enda karljohan. Nu i helgen hittades en blomkålssvamp, enligt svampguiden.com ska den vara en jättegod matsvamp men jag tyckte i ärlighetens namn att den inte smakade ett skvatt (fick blanda ut stuvningen med kantareller för att den skulle få smak) Har någon annan testat blomkålssvampen och fått andra smaksenstationer än vad jag fick?

Var ute i helgen tillsammans med en tjejkompis och vi hittade kantareller, trattkantareller, svart trumpetsvamp och karl johan som vi plockade, det fanns även en hel del svamp vi inte tog t ex fårticka, olika riskor och kremlor som jag är lite för osäker på att plocka.

I området vi var i finns det blåbär som f*n!
Så man kan plocka annat också förutom svamp!

Är ny på detta forum men ska bidraga med mycket Svampnyttigt framöver.
Där jag bor är rena hysterin på Svampplockning så det gäller att ha egna ställen.
Mina Favoriter är Sommarkantareller, trattisar, Karl Johansvamp och murklor.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg