Varför offset-kilar är så bra

Har länge gillat offset-kilar (DMM) mycket och tror jag har insett varför de är så trevliga..
Ju mer kilen är roterad "uppåt" desto mer kommer den likna en vanlig kil i anläggningsytan.. vilket gör att den blir väldigt mångsidig. De verkar också tendera att "rotera fast" och lägga sig till rätta när man rycker i dem. Rent allmänt tycker jag att mina offset-placeringar känns mer bomber än mina vanliga kilplaceringar.

Tänker jag rätt? Är jag för snäll i bedömningen av mina offset-placeringar? Ger de ett falskt tryggt intryck? Tvärtom vad som antyds av utbudet av marknaden, tycker jag att det finns fler trygga offset-placeringar än vanliga i många sprickor, just för att offset-kilarna också kan likna en vanlig kil på sätt o vis. Vad tycker ni?

Anledningen att jag funderar på det här är för att jag är sugen på att komplettera med lite dubletter av små-medium-kilar, och tvekar över om jag ska skaffa ett till offset-set, eller om jag ska skaffa vanliga.

Vad har du för säkringar idag, var klättrar du och framför allt, vilka grader klättrar du?

Dmm Wallnut är både Offset och inte offset. Sedan kan man teoretisera det. Om du behöver säkra i mellanregistret kanske Totem-kammar är mer rätt än fler offset-kilar?

Jag lägger nästan bara offsets när jag traddar här i Sverige, men när jag har traddat på kalksten lite här och där så har offsets varit helt värdelösa. Lite kurvigare kilar passa bättre då, offsets kan man lämna hemma.

Själv gillar jag dock att ha två kilsets som är lite olika. Wallnuts går att lägga offset på tvären och funkar i kalksten, så de är lite mer allsidiga. Så mina två kilset är ett helt set med wallnuts, och ett set min de större offsets (7 till 11) och WC superlight rocks som de mindre kilarna.

Varför offsets känns bättre här är väll för att sprickorna tenderar att vara lite rakare, och rakare kilar ser ut att passa bättre. Men om man tittar noga på kilen när den sitter så kan man ofta se att anläggningsytan är inte så stor som man först trodde, vare sig det är en offset eller ej.

Vad har du för säkringar idag, var klättrar du och framför allt, vilka grader klättrar du?

Dmm Wallnut är både Offset och inte offset. Sedan kan man teoretisera det. Om du behöver säkra i mellanregistret kanske Totem-kammar är mer rätt än fler offset-kilar?

Jo.. har wallnuts 1-11 samt offsets 7-11. (Edit: och ett gäng camalots)
Traddar 4/5, på sikt 6:eek:r. Varför just totemkammar?

Intressant att veta att vanliga kilar funkar bättre i kalksten.

kil

Jag har ett set dmm offset (dom nya) och dom tre största mässings offseten från dmm och wallnuts 1-9. har aldrig saknat ngn storlek. men sätter mest kammar ändå haha.

!

tycker du har ett bra kilset och här i gbg tror jag inte du behöver mer.Småkammar därimot är fina grejer.
(om du nu bor i gbg då)

Tycker att ju hårdare jag klättrar desto mer kammar går åt och färre kilar.

Varför just totemkammar?
Ofta kan samma placering svälja många säkringar, men totemkammar är som klister i väldigt många placeringar. Andra småkammar passar på små-kamplaceringar, men totemkammar fungerar där andra kammar inte passar, men en kil skulle passat.

Jag tycker inte du skall köpa mer kil med de seten. Eller, om du går upp i svårighetsgrad så finns det småkilar.. Men du snackar mellankilar. Om du behöver fler mellankilar så låna kompisens?
Alltså, Totem-kammar är inte bara "fler kammar" utan utmärkta på sitt egna sätt.

Man märker väl kanske när man klättrar vad man saknar - och det man inte märker att man saknar klarar man sig utan.
Sen är det förstås så att vissa grejer man inte har, förstår man kanske inte att man skulle ha användning för...

Minsta C4:eek:rna (eller annat märke i samma storlek) är absolut användbara, och jag använder dem mer än mina mässingsoffsets. Jag har inga alu-offsetts och använder bara Rocks trots att jag har ett helset Wallnuts - men det kan vara en vanesak.

Mina småkilar, och då kanske små offsets (tre störsts mässings-DMM/HB), brukar ibland vara bra i t ex Grönbrink, medan de inte alls är med på selen för det mesta.
Små kammar är nog den säkringstyp jag upplevt som mer användbar än vad jag skulle trott innan jag skaffade dem. Även om det är en storlek som sammanfaller med rätt normala kilstorlekar, så är de ofta användbara i lägen där en kil skulle ha varit svårare att placera.

jag tror att man lär sig sätta det man har.

följdaktligen går det nästan alltid åt ungefär lika många offsets som wallnuts, samt nån enstaka tricam, oavsett vad jag ger mig på.

småkammarna jag nyligen har skaffat går naturligvis också åt i rask takt, och varje gång jag lämnar hexorna på backen så skulle jag behövt en eller två.

så man är nog rätt anpasslig.

fast peenuts verkar rätt oanvändbara - där de passar skulle de bara spränga berget om man föll på dom, i min erfarenhet (som inte är världsastor, men jag har hopptestat en del); det känns som om de har litet för flack kilvinkel.
skulle nog välja mässingoffsets istället (de största storlekarna)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mike C Saknar du en offset kil sedan... ett bra tag sen? Klättring allmänt 2
Mt_colt HB offset Klättring allmänt 22
Pigge2 WC offset Klättring allmänt 1
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Hissmusik Kammande kilar av tyg Klättring allmänt 1
Erik af Essingen Återkallning av kilar från Wild Country: Klättring allmänt 0
magwo Lägga kilar vid travers Klättring allmänt 12
Deadpoint Off-set kilar? Klättring allmänt 82
sasq Testa sina kilar Klättring allmänt 15
peon Hur länge håller friends/kilar? Klättring allmänt 10
Mezzner Hur många kilar går det på en replängd? Klättring allmänt 15
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
Söderström Kilar Klättring allmänt 30
Elof Kilar Klättring allmänt 7
tank Börja använda kilar Klättring allmänt 8
T.H Kilar smidigast över axlen eller i selen Klättring allmänt 11
christofferv kilar Klättring allmänt 7
kofalla Rock Empire kilar! Klättring allmänt 6
PeAC ledgraderingar o kilar Klättring allmänt 2
undar Säkra kilar!? Klättring allmänt 10
Vandrare ABC-kilar? Klättring allmänt 0
Penkis Bli "duktig" så snabbt som möjligt Klättring allmänt 43
peblin det här med fa och bultar och så Klättring allmänt 20
0la Nu e jag fast!! Ska fixa ett rack (så småningom)!! Klättring allmänt 10
motumba Hur är det i Krabi så här års? Klättring allmänt 3
zeilon Så var det slut! Klättring allmänt 9
thelleberg så jävla... Klättring allmänt 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg