varför köpa gps?

Vaddå hitta adresser?

Jag har ingen GPS men har lisom säkert många andra sneglat på en. Mest måste jag medge för att det verkar vara en kul leksak liksom det framskymtar i många inlägg ovan. Jag har inte heller fått något argument för en GPS som illustrerar en stituation där jag inte hade klarat mig utan. Men, vi som accepterat att vi i viss mån är slavar under prylarna trots att de inte alltid kan motiveras kan ju fundera vidare på även en GPS.

En sak jag dock inte kan förstå är hur ni använder den för att hitta adresser i städer? Mig veterligen sätter företag, hotell och privatpersoner främst ut sin gatuadress, inte sin longitud och latitud. Eller har utvecklingen sprungit ifrån mig igen? Ett ytterligare problem med att ha GPS:en för att leta sig fram i stan är väl att det är svårt att ta sig fram fågelvägen till en punkt. Det måste väl ändå i alla fall vara enklare att leta sig fram med hjälp av gatunätet? Eller har jag missuppfattat allt? Har GPS:er normalt även stadskartor och visar vägen på gatunätet?

Kalle

Re: Vaddå hitta adresser?

Kalle E; sa:
En sak jag dock inte kan förstå är hur ni använder den för att hitta adresser i städer? Mig veterligen sätter företag, hotell och privatpersoner främst ut sin gatuadress, inte sin longitud och latitud. Eller har utvecklingen sprungit ifrån mig igen?
I de flesta nyare GPS:er med kartfunktion kan man ladda in detaljerad kartinformation som innehåller stadskartor för lite större samhällen och där du sedan kan söka på gatuadressen direkt i enheten. För Garmin gäller detta programmen/kartorna MapSource MetroGuide, City Select och City Navigator. Känner inte till produktnamnen men vet att motsvarande finns för Magellans nyare enheter. Om man gör sökningen i PC:n kan man sedan ladda ner en waypoint i vilken GPS som helst.
Ett ytterligare problem med att ha GPS:en för att leta sig fram i stan är väl att det är svårt att ta sig fram fågelvägen till en punkt. Det måste väl ändå i alla fall vara enklare att leta sig fram med hjälp av gatunätet? Eller har jag missuppfattat allt? Har GPS:er normalt även stadskartor och visar vägen på gatunätet?
För att GPS:en själv också skall kunna göra vägval på sin inbyggda karta krävs en funktion som kallas autorutt (eng. Autoroute) och såvitt jag känner till har endast Garmin GPS V och StreetPilot III denna funktion. För mig är autorutt overkill vid promenader men i fordon är det ett fantastiskt framsteg. Mina papperskartor finns med men har legat orörda sedan jag började använda GPS V och jag saknar inte att stanna och brottas med en karta i regn och blåst (kör MC). Tidigare nämnda Garmin-programvaror kan alla göra en autorutt i PC:n för att sedan ladda ner i GPS:en. Fungerande men mindre flexibelt eftersom det kräver framförhållning och det viktigaste: autorutt i enheten anpassar sig och räknar automatiskt om rutten om jag skulle ta fel väg någonstans.

Autorutt bäst, men...

Autorutt när man kör bil (jag har ingen MC, det är bara dottern som tjatar om sån, men så länge hon bara är 13 kan hon ju få tjata på...) är naturligtvis perfekt, men även om man inte har en GPS som kan göra en ruttberäkning längs vägarna, är en pil som visar vilket håll man ska åka mot mycket bättre än bara en karta att följa.

Har man sedan en GPS med kartan inlagd, kan man själv välja en lämplig väg, så nära fågelvägen som rimligen låter sig göras.

Jag letade häromdagen upp en för mig okänd gatuadress i Helsingborg, med min Vista. Körde rätt direkt. När GPSn sa att det var 10 meter kvar, stod jag utanför porten.

Ja, just det. MetroGuide (exempelvis) har också ett antal hotell, restauranger, bensinstationer och annat inlagda, som man kan söka på och navigera till.

Anders
[Ändrat av apersson850 2002-05-22 kl 13:49]

Låter fantastiskt - men vad behöver jag?

Det låter otroligt smidigt att gps:en kan ge mig vägen även runt gatuhörn inne i stan. Visserligen har jag lätt för att hitta och kommer nog fortsättnigsvis också förlita mig på en hederlig stadskarta i nya städer, men vem behöver inte en extra pryl?

Om jag fattat det rätt ser man alltså en liten karta i fönstret på gps:en? Hur bra är den egentligen? Är det bara några svarta kantiga streck, eller känner man igen sig där man är? Om en gröna kartan är 10 i detaljrikedom och ett vitt papper är 0, var ligger en gps? Är det färg?

Om jag vill kunna använda den när jag paddlar vill jag ju kunna orientera mig utan att behöva plotta in min position på ett sjökort eller en grön karta efter att ha fått koordinaterna genom gps:en. Klarar jag av det genom att bara se på displayen?

Vad behöver jag köpa för att kunna göra allt det här? En GPS inser jag att jag behöver skaffa, och det finns säkert några olika att välja mellan och därmed olika åsikter om vilken som är bäst, eller? Vad övrigt behövs? Massa konstiga program som jag måste sitta i oändlighet och ladda in på datorn och i gps:en och svära ve och förbannelse över? Var kommer kartorna ifrån? Jag köper dem antar jag? Är de dyra? Finns det bra kartor över Sverige och olika städer här?

Värst vad frågvis jag blivit. Jag som inte skulle ha en GPS...

Kalle

Adresser på Internet

Några tidigare inlägg har berört köranvisningar i GPS-mottagare till en bestämd adress. Man kan testa liknande program på Internet.

De stora kartsajterna tycks vara MapBlast! och MapQuest. Båda har kartor för Europa – jag har inte undersökt närmare täckning och kvalitet. När jag försökte använda körinstruktionsprogrammet fick jag inte MapQuest (http://www.mapquest.com/) att fungera från min gata. Det var förmodligen en tillfällighet.

Alltså MapBlast! Gå in på http://www.mapblast.com/ (det är möjligt att Du först måst logga in som medlem), välj Directions och skriv in två adresser som Du brukar resa mellan i Din hemort. Se till att landet är Sweden, det kan hoppa tillbaka till USA. Bedöm själv om resultatet är användbart. Mina försök i Stockholm gav för det mesta utmärkta svar.

imponerad!

Otroligt! MapBlast imponerade på mig, och då är jag kräsen. Jag fick riktigt bra vägbeskrivning mellan min hemadress i Göteborg och en adress jag bodde på i Rom för tio år sedan. Och de var inte av karaktären: Gå 100 m sydöst till taxistationen och säg "Till Landvetter".

Kalle

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kniv-Hasse Vad skall jag köpa för GPS? Navigering 20
lortopalt Köpa ny GPS Navigering 27
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
idka Köpa gps Navigering 1
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
Sado Köpa Garmin GPS 18 PC 5Hz Navigering 0
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
Ollebolle Köpa GPS i USA... Navigering 5
HMR Köpa GPS till MC? Navigering 12
Surjamten Var köpa GPS i Toronto? Navigering 0
fswede Köpa Gps i USA med "rätt" baskarta Navigering 6
magnusv Köpa GPS Navigering 23
Jozze72 Vart köpa GPS? Navigering 13
rija Köpa GPS i USA Navigering 9
Mr H. Köpa bärbar GPS-mottagare Navigering 12
Mi Köpa beg gps eller ej? Navigering 12
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0
tommy_b Köpa GPS Navigering 11
Ont Vad ska jag köpa för gps? Navigering 3
Store Erfarenhet av köpa GPS från USA? Navigering 0
JohanPerLinder Köpa Garmin GPS i USA? Billigt! Navigering 5
slangbellan Köpa GPS Plotter i USA? Navigering 6
Östanhol Köpa GPS i USA Navigering 5
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
MikeMike GPS, vad ska jag köpa? Navigering 2
Christer.Holmstrom Köpa Garmin GPS (ex. Etrex Vista) i Sverige Navigering 16
Tärnan Billigare att köpa GPS i England. Nackdelar ??? Navigering 3
leonsson Köpa GPS i USA Navigering 13
EdgeX Köpa GPS? Navigering 1
mrhandley Nybörjare vill köpa GPS Navigering 6
Solomannen KÖPA GPS I USA?! Navigering 6
lami Skall jag köpa en GPS? Navigering 17
fms504 Köpa GPS i USA? Navigering 5
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Jojje2 köpa/sälja GPS Navigering 4
Östanhol Köpa GPS Navigering 4
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
amkarl Var köpa Utekartan i Örebro? Navigering 4
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Gun-valld Köpa beggad Garmin Pro/V2 Navigering 2
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
pelka köpa fjällkarta över norge? Navigering 9
villaforever Ska köpa garmin Navigering 6
rascar Köpa Garmin i New Yourbutik? Navigering 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg