Jag har varit ute på olika sorters vandringar med små barn, men inte någon gång kommit upp i de viktklasser TS och
undvall beskriver, utan betydligt närmare
skogsbaronens storleksordningar. Och då var ändå friluftsutrustning generellt tyngre än idag. Det bästa vore om du lade ut din packlista, så man kunde ge dig mer konkreta tips. I brist på det gör jag en snabb och grov överslagsberäkning på var jag tror jag själv skulle hamna med dina utgångsvillkor. Kolla länkarna så får du se mina utgångpunkter vad gäller egen packlista och tillagda prylar.
- Mitt personliga
grundkit (allt utom mat & bränsle) för en veckas fjällvandring pendlar kring
4 kg (packlistan i länken är visst lite gammal, men totalvikten stämmer bra).
- Mitt enmanstält är så pass rymligt att det använts av ett par förälskade ungdomar, men för att hysa två småbarn skulle jag nog ändå behöva ett lite större och bekvämare - så jag plussar på med
0,5 kg (skillnaden mellan det jag har och
tvåmansversionen). Det är formellt ett tvåmanstält, men extra komfortabelt p g a de längsgående dubbla utgångarna/absiderna, och med helt OK sovmått för en vuxen + två små barn. En rimlig framtidsinvestering - vikten är OK även för ensamturer, och tältet kan "ärvas" av barnen för egna äventyr (ja, tiden går fort
)
- För att bekvämt laga mat till tre - men framför allt av säkerhetsskäl - skulle jag lämna mitt toppmonterade minimalistkök hemma och damma av min gamla Trangia 27, men byta vanliga tamojen mot
Minitrangias och ersätta ena grytan med en lätt plastmatskål (då har jag ät-kärl åt alla tre). Mellanskillnad ca
0,5 kg.
- Tillkommer barnens liggunderlag. Mina egna sov gott på vanliga skumplastunderlag, och fördelen är ju både priset, vikten, att man inte riskerar punka vid ovarsam behandling (tänk vilda lekar i tältet), och inte minst att man kan klippa till dem lite efter tältgolvets mått. Jag plussar på med 2 st
sådana (kortversion av min egen), dvs
0,15 kg.
- Tillkommer barnens sovsäckar, och här kan det verkligen spreta - tyvärr rakt proportionellt till din plånboksstorlek. Dun är lätt men dyrt. Ungarna växer fort, så en billigare men måttanpassad
syntetsäck är kanske lösningen. En lika varm,
fullvuxen dunsovsäck kommer dock inte att väga mer, kunna "växa" med barnen och hålla betydligt längre än syntet. Nackdelen är att en liten kropp får svårare att värma den större luftvolymen, så man behöver snöra av fotänden medan barnen är små. Oavsett vad du väljer, så är det alltså rimligt att räkna med ca 2x0,75=
1,5 kg för barnens sovsäckar.
- Tillkommer barnens sov- regn- förstärknings- och "katastrof"-kläder (typ: det var roligt med det där höftdjupa vattenhålet) - alltså allt som barnen normalt inte har på sig. Samt någon handduk, tvättlapp etc. För min egen del slutar allt detta på ca 800 g, men jag tar i här och lägger på
4,5 kg. Något av det kan ju ligga i en gemensam katastrofpott
.
Nu är jag alltså uppe i 7,15 kg; med lite extra hygien/sjukvårdsgrejer kanske 7,5 kg över mitt vanliga grundkit - dvs kring 11,5 kg. Det är fortfarande väldigt långt till 30 kg, och då har jag inte ens förutsatt att barnen bär på något minsta av det - bortsett från ev. kramdjur och leksaker som "måste" följa med .
- Ovanpå det ska man ju bära på mat och bränsle. Jag landar själv på 4-500 g/dag för egen del, men då näringsoptimerar och torkar jag maten själv. Vad jag minns "drog" barnen ungefär lika mycket i den åldern - inte för att de åt lika mycket, utan för att jag varken ville eller kunde effektivisera deras matsedel lika hårt - bl a behövde de en högre andel kolhydrater, egna favoriter och lite "spännande" saker att laga på stormköket.
Ville jag vandra i fem dagar utan att proviantera på vägen, så fick jag alltså bära på
6-7 kg mat.
- Det gick också åt mer gas/person än när jag vandrar ensam - barn kan behöva något varmt oftare än vuxna. Till mig själv lagar jag middag på ca 7-8 g gas/måltid. Men nu räknar jag med 10 g/person & portion, bortser från att det går åt mindre/person om man lagar mat för tre samtidigt för att få utrymme med lite "roligheter", och räknar med tre varma mål/dag. Det blir 3x3x5x10=450 g gas för en femdagarstur.
En sådan gasbehållare väger brutto
0,66 kg.
Nu är jag uppe i uthärdliga 18-19 kg för en fem dagars tälttur med två barn och full proviant. Under turen sjunker vikten allteftersom vi äter upp maten, till helt behagliga 11,5 kg.
Med allt detta sagt: jag är medveten om att miin underdecenier hopskapade utrustning hör till de lättare (om än inte de allra lättaste). Vill du verkligen få hjälp, så behöver du lägga upp din egen packlista.
PS: Titta särskilt noga på inställningarna på din ryggsäck, och hur bärsystemet för över lasten till höftbältet. Ska man bära tungt (vilket jag tycker att även 18-19 kg kan räknas som), så gäller det att bära med höfterna - inte axlarna - om det ska vara uthärdligt. Gamla sortens ramryggor är faktiskt oftast bättre på detta. Skulle jag själv återigen behöva bära lika tungt som när mina barn var små, så skulle jag genast damma av mi gamla Haglöfs Alaska - med den kunde jag bära 25 kg utan att det kändes.