Varfoer klaettra till en bergstopp?

George Mallory

"Världens högsta berg har en magi som attraherar mängder av människor. Varför? Den legendariska klättraren George Leigh Mallory hade sitt klassiska svar "because it’s there" - bevingade ord på frågan varför han ville bestiga toppen. Men man måste inte bestiga ett berg "bara för att det finns". "

Detta enligt DN.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1063&a=455732

Läs också alpinisten Björn Billings artikel i SvD sedan George MAllorys kropp hittades på Everest.

http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_2263348.asp

Thure

Re: Re: Re: Men allvarlig...

Nordesjö; sa:
MW; sa:
Om utikstornet är fult så kan jag förstå det. Väl uppe slipper man ju se det.

Exakt min poäng. Precis som med en bergstopp - man klättrar upp på den för att uppleva allting UTOM bergstoppen!

Men hur är det med cloettaberget (matterhorn), det är ju ett rätt så häftigt berg. Men det är vackrare nerifrån än uppifrån (tor jag). Varför vill så många klättra upp på det? Förmodligen är det rätt så bra utsikt därifrån. Fast det lär vara trångt på vägen upp, dessutom håller det ju på att trilla sönder. De svenska fjällen är bättre, de trillar ju inte ned i huvet på en.

Människan är ju till sin natur nyfiken. Vad ser jag från krönet, vad väntar bakom hörnet, hur är vyn från toppen.....? Nyfikenhet kan behöva stillas.

Raskesven

Men allvarlig...;-D

MW; sa:
Men hur är det med cloettaberget (matterhorn), det är ju ett rätt så häftigt berg. Men det är vackrare nerifrån än uppifrån (tor jag). Varför vill så många klättra upp på det? Förmodligen är det rätt så bra utsikt därifrån. Fast det lär vara trångt på vägen upp, dessutom håller det ju på att trilla sönder. De svenska fjällen är bättre, de trillar ju inte ned i huvet på en.

ja, det är ju en himla tur att vi inte har några jättehöga farliga berg här hemma för då hade det säkert varit förbjudet att klättra upp och titta på toppen som ju ändå inte är något att se... Cloetta för övrigt, det ska väl vara Tobler, men du kanske tänkte på Closetta, det lär ju vara så nersketet på vägen upp (eller ner...)

F ö läste jag en gång för längesedan i UTE-magasinet en insändare som ondgjorde sig på de Schweiziska myndigheterna som inte rapporterade alla tänkbara och otänkbara bergras till oss möjliga och omöjliga turister i Svedala, fan, jag tror jag ska börja samla ölkapsyler eller nåt annat seriöst, det där med klättring kan man ju som ansvarstagande medborgare inte hålla på med, fast det förstås, kanske kan man hitta nåra kapsyler där uppe, får nog titta efter i alla fall...

"Men allvarlig"; om man behöver ställa frågan om "varför" till sig själv är det nog dags att fira av och hitta nåt annat att syssla med?

Ciao!

Uffe

"because it's there" är förmodligen det bästa svaret. Människor i allmänhet och män i synnerhet behöver väldigt tydliga mål för att kunna fokusera sin energi. En berstopp är ett nästan övertydligt mål. Det är aldrig någon tvekan om du har uppnått målet eller ej (förutom när mindre nogrräknade alpinister har sponsorer att tillfredsställa ).

Å där fick vi en förklaring: Skånsk flagga? :D :D :D

Nä, skämt åsido: Min egen anledning till att gå till topps är att det ger mig ett MÅL med vandringen/klättringen. Lämplig morot behövs och känslan är ju oftast skön när man "lyckats" ta sig upp. Å nedresan lika skön då det vankas mat och dryck och god sömn.

Eller fråga den här killen vad som driver honom:

http://impact.ii.uib.no/arnt/index.html

För att komma högre upp.

Att det sedan finns så många som klättrar upp på berg på alla möjliga sätt har bara ett svar och det är att tillfredsställa sitt EGO. Man gör det för att bevisa någonting för sig själv eller för andra.

Det är även en företeelse som västerlänningar har drivit fram. Jag förstår inte vad kaukasier (europeer och deras ättlingar) försöker bevisa. Everest - engelsman. Deanali - engelsman. Kebnekaise - svenskar osv.

Tibetaner och Nepaleser klättrade inte upp på berg men går runt ex. Mount Kali som är ett heligt berg. Samerna "besegrade" inga fjäll. De hade en offerplats på Bassevare (Kebnekaise) och kunde därmed berätta för Björling och Andersson vilken väg de skulle ta upp.

Min högsta topp är Gállaktjåhkkå 1660m 1997-05-09 Ensam. Skidor

Men alvarligt!

Vad tror ni om att ge lite prespect till bergen och dom som klättrar dom?
D ät inte bara toppen det handlar om utan om allt man gör tills man kommer dit.
Men prata skit ni..

Rungá; sa:
För att komma högre upp.

Att det sedan finns så många som klättrar upp på berg på alla möjliga sätt har bara ett svar och det är att tillfredsställa sitt EGO. Man gör det för att bevisa någonting för sig själv eller för andra.

Det är även en företeelse som västerlänningar har drivit fram. Jag förstår inte vad kaukasier (europeer och deras ättlingar) försöker bevisa. Everest - engelsman. Deanali - engelsman. Kebnekaise - svenskar osv.

Tibetaner och Nepaleser klättrade inte upp på berg men går runt ex. Mount Kali som är ett heligt berg. Samerna "besegrade" inga fjäll. De hade en offerplats på Bassevare (Kebnekaise) och kunde därmed berätta för Björling och Andersson vilken väg de skulle ta upp.

Min högsta topp är Gállaktjåhkkå 1660m 1997-05-09 Ensam. Skidor

Det finns det en del som sysslar med,Orbitering kallas det,att knalla runt istf upp.Det var poppis ett tag men verkar ha dött ut.

peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
Anders V Hur få ickealpinister till Keb nordtopp? Alpin / Bigwall 88
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
E9climbing Pompe till Everest utan O2!!!!! Alpin / Bigwall 280
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1
owahlund Haul bag till salu?? Alpin / Bigwall 1
realout GPS-Kordinater till sveriges högsta punkt? Alpin / Bigwall 3
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
gladegp Bindningar till klätterskor Alpin / Bigwall 2
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
HoLen Bra pjuck till aidning Alpin / Bigwall 3
silverpilen BOKTIPS TILL ALLA FRILUFSMÄNNISKOR Alpin / Bigwall 0
Båthen Kangor upp till 7000-meter Alpin / Bigwall 11
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
hamlin Bila till Elbrus... Alpin / Bigwall 2
Ix Ryggsäck till expeditioner Alpin / Bigwall 9
patrik_pc Heltäckande snöskydd till storskor? Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg