Varför karbinpar mellan kil & rep

Finns det någonvettig anledning att använda karbinpar mellan en kil och repet? (förutom att repet annars skulle rycka ur kilen förståss).

Finns det någon risk med att ha både wire och rep genom samma karbin!?!

På friendsen har man ju redan en (kort) slinga.
Finns det ngn anledning att klippa en karbinpar mellan friendsslingan och repet eller skulle man även där kunna nöja sig med en karbin? (förutsatt att man bortser från vandringen frienden riskerar att göra)

Det slog mig idag att det kanske finns flera bra anledningar till att använda karbinpar utöver de uppenbara: repdrag/friends som vandrar/kilar som lossnar. Vilka fler anledningar finns det egentligen?

/Pott
 
Ett par fördelar...

Det finns ett par fördelar. Den största, som jag ser det, förutom att det förhindrar "vandrande säkringsutrustning" med lite slinga mellan säkringspunkt och rep är att själva slingan, på sydda "expresser" styvar upp själva "repkarbinen", vilket minimerar risken för att denna skall vrida sig (i längdled, alltså) och att grinden därigenom hålls "åt rätt håll" (med öppningen nedåt, utåt).

Själva avståndet säkringspunkt - iklippt karbin är också bra att tänka på t.ex. med hänsyn till andremannens position och/eller bergets lutning i förhållande till klättraren vid ett eventuellt fall.

Jag använder ALLTID karbinpar. Jag tycker att de fördelarna (att det motverkar utrustningsvandring, att säkringen sitter kvar vid ett fall, "oavsett" var andremannen står och att karbinerna hålls "stilla", i änden mot repet) vida överväger eventuella nackdelarna med att släpa på den tyngre utrustningen.

Men det är ju bara MIN åsikt.
 
Re: Ett par fördelar...

Kotten; sa:
Själva avståndet säkringspunkt - iklippt karbin är också bra att tänka på t.ex. med hänsyn till andremannens position och/eller bergets lutning i förhållande till klättraren vid ett eventuellt fall.

Vad menar du? Detta verkar intressant men jag förstår inte riktigt.

Jag användet också alltid karbinpar, ofta med en 60cm rundslinga, jag är ändå intresserad av de mindre uppenbara anledningarna till varför...

/Pott
 
hmm. osäker på terminologin.. på svenska i Finland har jag inte hört talas om karbinpar. Betyder karbinpar samma sak som quickdraw/expresslinga, eller helt enkelt dubbla karbiner utan slingor som de används vid Aidklättring?
 
Japp, det är samma sak

karbinpar - qd - quickdraw - expresser - mellanslinga... Samma sak, olika namn.
/Pott
 
Pott; sa:
Finns det någonvettig anledning att använda karbinpar mellan en kil och repet? (förutom att repet annars skulle rycka ur kilen förståss).
Att förhindra repdrag samt att friends vandrar och kilar trillar ur är väl verkligen skäl nog.

I friends sätter jag dock sällan någon extra slinga om det inte behövs för repdragets skull.

Men om man nu absolut vill ha extra anledningar till att använda slingor så kan man väl tänka sig:
1 Det går snabbare och enklare att klippa. Har prövat att bara klippa karbiner i borrbultar när jag sportklättrat och det är klart bökigare.
2 Det går lättare att snärta ut kilen om man har en slinga att greppa tag i.
3 Vid behov kan andreman dra sig upp i slingorna.
 
Det slog mig idag att det kanske finns flera bra anledningar till att använda karbinpar utöver de uppenbara: repdrag/friends som vandrar/kilar som lossnar. Vilka fler anledningar finns det egentligen?

Tjena, en anledning till, om du inte använder en quickdraw så kan karbinen du använder ligga för tight mot klippan så att det vid ett fall föreligger risk för att karbinen knäcks. Kolla alltid (även om du använder en qd) att karbinen/karbinerna hänger fritt eller iaf inte så att de riskerar att brytas i någon riktning

Kai
 
Umm...

Aiki-Kai; sa:
Tjena, en anledning till, om du inte använder en quickdraw så kan karbinen du använder ligga för tight mot klippan så att det vid ett fall föreligger risk för att karbinen knäcks. Kolla alltid (även om du använder en qd) att karbinen/karbinerna hänger fritt eller iaf inte så att de riskerar att brytas i någon riktning

Kai

Hej där!

Känns inte som en QD löser problemet med att karbinen knäcks; det hamnar ändå en karbin i knäckpunkten (QDs översta karbin).

Bättre då att med en 60cm-slinga trä genom slingan på frienden (gör inte en lärkhuvud). 60-slingan blir då dubbelvikt. 60-slingans karbin kan med fördel vara fixerad med en gummiplupp (Petzl "String").
Denna teknik använder jag ofta och utgår då ifrån en tripplad 60 cm slinga som jag kallar en trad-QD.

Trad-QD på den nedersta bilden:
http://www.climbing.com/techtips/trad/tttrad228/


Med vänlig hälsning

/Örjan
 
Dragriktning

En ytterligare fördel som gäller i själva fallögonblicket är ju att dragriktningen på säkringen oftast blir bättre desto längre slinga du har. Annars kan man bara klättra en och samma spricka hela tiden för att inte riskera att ramla vid sidan av sina placeringar. En fallande klättrare kommer, med längre slingor, dessutom lite längre från väggen vid fall, vilket medgör större möjlighet att ta emot sig och inte skada sig.

Men jämför man med aidklättringen, där man med fördel bara använder sig av en karbin, så funkar just detta med bara en karbin direkt i säkringen. Man har dock ett betydligt större antal placeringar och testar dessutom varje säkring individuellt.
 
Det mesta har redan sagts...

...men jag stjäl er tid och skriver min motivering.

Bättre motivering än floppade kilar har jag svårt att tänka mig. Jag hatar att höra "senaste floppade just..." när jag är en bra bit ovanför.

Knäckt karbin pga korta quickdraws var enligt RockandIce sannolikt en bidragande orsak till Görans Kropps död.

Använder numera bara Trad-QD:s, då sydda QD visat sig vara alldeles för styva.
 
Har också läst om att längre slingor ger mjukare fångryck.
Det går inte att säga emot, men samtidigt ska man veta att en 60 slinga som är fullt utvecklad töjer sig ett antal mm, kanske centimetrar. Är den trippelvikt är den betydligt styvare än en 11 cm express.
Ett dynamiskt rep (som har lite längd mellan klättraren och bromsen!) sträcker sig metrar. (Fallfaktor osv pverkar både siffrorna ovan och proportionerna, men...)
Därför ska man nog inte hoppas för mycket på energiupptagningen i en längre qd-slinga.

En nackdel med 60-sling är ju att de inte är ihopsydda. En ihopsydd slinga håller karbinen i bättre läge och motverkar därigenom att tvärbelastning uppstår. Slinghållare som nämnts ovan är nog en bra ide till slingor som inte är ihopsydda.

Repdrag och lämpligare riktning på draget är dock goda skäl till slingor av lite längd.



[Ändrat av Mezzner 2004-04-27 kl 13:42]
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg