Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det där är en sanning med modifikation. På den tiden jag körde bensinbil och när E85 var riktigt billigt byggde jag om bilen till E85. Det enda jag ändrade var tändtid och bytte huvudmunstycke och på dom 3 åren jag hade bilen byttes inget mera. Gräsklippare har jag modifierat ett antal också och likadant där, bytt huvudmunstycke, ställt om tändningen och tuta och kör. Ingen har havererat pga. förstörda packningar eller slangar.
E85 fungerar inte i förgasarkök då spriten i den drar så oehört med värme när den förgasas och munstycken är för små för den mängden gas som måste tillverkas och blandas upp med luft för att brinna.
Det fins orsak till att spritbännare rusar och kokar över med enorm låga om man eldar med bensin men klarar sig fint när det är etanol/metanol-blandning - det är för att spriten kyler så mycket och det hela håller sig på plats sas.
letar man i trådarna på forumet så finns dom som har försökt elda E85 i MF-kök - man kan få lite eld precis efter förvärmningen men snart slocknar det - och eldar man E85 i spritbrännare så brinner det för häftigt och dessutom orent med sotande och gula lågor av bensindelen i bränslet.
E85 är ganska odugligt till allt utom just motorbränsle - och speciellt lyckad för hårdtrimmade motorer då den både har hög oktanhalt och soppan kyler bra samt stökiometriskt får in mer energi per kolvslag än med bensin.