Varför innertält?

++ från mig till hängmatta.

Har just själv skaffat en och sovit där några nätter.

Mycket bekvämare en tält, och lättare!

mvh Simo

++ från mig till hängmatta.

Mycket bekvämare en tält, och lättare!

mvh Simo

En regnig natt i ett Halti Multisport 1400 för ca tio år sen gav mig såna traumor att enkelvävstält har varit närmast en svordom för mig...

Ur viktsynvinkel har jag igen funderat på att skippa innertältet eller hela tältet för vissa turer och har kikat på hängmatta eller bivy som alternativ... har dock inte hittat någon hängmatta med egentlig viktbesparning. Vilken totalvikt får du för hängmatta + myggnät + regnskydd? I mina beräkningar kommer jag väldigt nära ett solotält med dubbla dukar (t.ex. Terra Nova Laser Photon 720g) hur jag än vrider och vänder på det.

Kanske man inte sparar vikt men har lättare att hitta bekväm tältplats?

En regnig natt i ett Halti Multisport 1400 för ca tio år sen gav mig såna traumor att enkelvävstält har varit närmast en svordom för mig...

Ur viktsynvinkel har jag igen funderat på att skippa innertältet eller hela tältet för vissa turer och har kikat på hängmatta eller bivy som alternativ... har dock inte hittat någon hängmatta med egentlig viktbesparning. Vilken totalvikt får du för hängmatta + myggnät + regnskydd? I mina beräkningar kommer jag väldigt nära ett solotält med dubbla dukar (t.ex. Terra Nova Laser Photon 720g) hur jag än vrider och vänder på det.

Kanske man inte sparar vikt men har lättare att hitta bekväm tältplats?

Ang. hängmattor - om man strävar efter att befinna sig på kalfjället för att undvika mygg och knott - hur fäster man hängmattan?
/Anders

Om man har vill ha det lätt, så istället för ett tart så en Poncho som går att använda som tarp. Har själv beställt ett Ultra-Sil Tarp-Poncho som jag ska ut och testa så fort det kommer. Och myggnät det slipper man ju använda än på ett tag.

ja så slipper problemet med att hitta en bra tältplats, bara två träd :) sen går det att ha den som en hängstol och bara sitta och njuta av vårsolen. problemet blir väll när man ska upp i fjällen

Angående hängmattor så anser jag att de är bäst lämpade för skogsterrängen. Där de kommer ut till sin fulla rätt. Mycket enklare att hitta 2 träd på lämpligt avstånd en en jämn och bra tältplats.
Sen lär inte viktbesparingen bli så stor i jämförelse med ett utlralätt tält.

Det största problemet med hängmatta är att det lätt blir väldigt kallt om ryggen om man inte har en "underquilt" eller liggunderlag i hängmattan (vilket kan vara lite bökigt).

Som alltid gäller det att använda rätt utrustning till rätt situation :cool:

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg