Har aldrig sett så lite mygg som i år (Norrbottenskusten). För två veckor sedan var vi ute i skogen och det var varmt, solsken och vindstilla. Då var myggen hyfsat irriterande men inte ens i närheten av vad de kan vara. För en vecka sedan var vi ute i skogen. Varmt, svettigt och faktiskt mest för att testa Thermacellen. Som "tur" är var det en hel del mygg då så jag fick testa. I övrigt nästan helt myggfritt.
Men det är inte bara lite mygg i år. 1 eller 2 bromsar på hela sommaren. 1 eller 2 blindningar på hela sommaren. 1 hästfluga. Det är ute på badstranden där vi brukar vara och där ger man ibland upp pga deras attacker.
Tidigare hade vi myggnät i dörren ut mot balkongen men det har gått sönder så vi har haft öppen dörr i stort dygnet runt hela sommaren. En enda geting har kommit in (som naturligtvis stack min sambo i armen), några fåtal mygg, en spindel och några flugor.
Det konstiga är att vi verkar ha mer svalor än någonsin för de lever väl mestadels på flygande insekter? Sädesärlorna är helt orädda. De sitter på vägen och vägrar nästan att flytta på sig när man kommer med bilen (mindre vägar i skogen). Flyger några meter och sätter sig. Den sista var vi tvugna att kliva ur bilen för att den skulle lämna vägen.Och nej jag kör inte över djur i onödan. Beror det på att det är för lite flygande insekter så de måste "plocka" på marken eller?
Lite OT men har sett sädesärlorna jaga flygande insekter och jag hade aldrig trott att den fågeln är en så skiclig flygare som kan ändra riktning så extremt fort.