Varför har jägare så kassa ryggsäckar?

-PaTRiC-; sa:
mode och livsstil, precis som i övriga frilufsaktiviteter.. varför här så många fjällvandrare midjekorta asterixx-jackor, det är ju så mycket bättre med längre jacka, varför har många GTX kängor på vintern, tämligen meningslöst. varför köper folk fällkniven istället för en mora-kniv.. o.s.v..

Är det inte så att mördande reklam säljer. Funktionstänkande kräver erfarenhet och begrundande, det har uppenbarligen mången ännu inte hunnit med....

Japp, jag har t ex ett kamoflageställ (Dakota - swedteam). Det brukar inte vara populärt att komma med det till jakten. Varför finns det misstänksamhet mot kamoflage i detta land? Gäller även ryggsäckar, stolryggsäckar överlag är ganska dåliga för lite rörlig allroundjakt.

jo, men i Sverige är det "fult" med en massa grejer, kläderna skall vara av märket Härkila.. Det tittas snett på halvautomatiska vapen trots att andra, tredje och eventuellt fjärdeskottet kommer snabbare och säkrare, vi envisas med kolv av trä vilket e kul med tanke på hur fuktigt det kan vara under jakten i Sverige.. Mukke konstigheter..

Thomas999; sa:
Japp, jag har t ex ett kamoflageställ (Dakota - swedteam). Det brukar inte vara populärt att komma med det till jakten. Varför finns det misstänksamhet mot kamoflage i detta land? Gäller även ryggsäckar, stolryggsäckar överlag är ganska dåliga för lite rörlig allroundjakt.

Nja,det är inte direkt kamoflaget i sig när det gäller Swedteam.

peter

Tror det hela handlar om kulturskillnader. Bland hardcorefriluftsmänniskor finns en pryl-material- och modellfixering som inte är sund. Bara det att man stör sig på vilken modell av ryggsäck någon har på TV borde ju få larmklockorna att ringa. Jägare kanske gillar sina tunga ryggor, klumpiga kolvar och långsamtorkande kläder. Eller så kanske dom gillar att jaga men inte att göra av med pengar i fisförnäma butiker med hutlösa priser...
[Ändrat av Vättlefjäll 2006-11-22 kl 15:31]

Vättlefjäll; sa:
Jägare kanske gillar sina tunga ryggor, klumpiga kolvar och långsamtorkande kläder.

Eller så kanske dom gillar att jaga men inte att göra av med pengar i fisförnäma butiker med hutlösa priser...

snacka om motsägelsefullt.. de tunga ryggorna, klumpiga kolvarna och långsamtorkande kläderna är svendyra, jägare e snobbar, speciellt dom från stan.. en älgjägare kan utan att blinka lägga 18tkr på en snygg swarre kikare men inte lägga mer än 1 timme per år på skjutbanan.. samma som med segalare, har man inte "rätt" grejer så tittas det snett..

Jo man har ju upplevt att plaststock är suspekt, kort gevär fel, kikare med låg förstoringsgrad mesigt etc. Men den typen av tråkningar tystnar såsmåningom. Numera är det ju proffsiga gevär som har plastkolv och lågförstorande får en rennässans. Korta gevär är tillåtna för att hundförarna gillar dem etc. Ovana och mode styr över funktion och erfarenhet.... märkligt det här men inte direkt spjutspets. Det är tur att det finns trästock, 70 cm pipor och 12x kikarsikten....

Vättlefjäll; sa:
Tror det hela handlar om kulturskillnader. Bland hardcorefriluftsmänniskor finns en pryl-material- och modellfixering som inte är sund. Bara det att man stör sig på vilken modell av ryggsäck någon har på TV borde ju få larmklockorna att ringa. Jägare kanske gillar sina tunga ryggor, klumpiga kolvar och långsamtorkande kläder. Eller så kanske dom gillar att jaga men inte att göra av med pengar i fisförnäma butiker med hutlösa priser...
[Ändrat av Vättlefjäll 2006-11-22 kl 15:31]

Hehehe...Det där går igen i hela jävla samhället,sen tv'n kom ska allas liv bli film,så det gäller att framstå som en player i alla lägen.Ungdomar kan inte ens slappna av i en intim tvåsamhet utan att tänka på porrscenen i biografin och hur dom bäst målar sig själva som värsta jävla hingsten.Hur ska de då kunna vara avspända i en grupp-situation där de andra är statister och dessutom huvudrollsinnehavare i sina egna rullar.

Och ja,jag skyller på dumburken.Folk tog fel approach direkt när den kom.

peter

johankse; sa:
Jo man har ju upplevt att plaststock är suspekt, kort gevär fel, kikare med låg förstoringsgrad mesigt etc. Men den typen av tråkningar tystnar såsmåningom. Numera är det ju proffsiga gevär som har plastkolv och lågförstorande får en rennässans. Korta gevär är tillåtna för att hundförarna gillar dem etc. Ovana och mode styr över funktion och erfarenhet.... märkligt det här men inte direkt spjutspets. Det är tur att det finns trästock, 70 cm pipor och 12x kikarsikten....

min favoritbössa är en ombyggd M96:a(6,5x55) med en 6-18X40 kikare. den är snortung, strax äver 5 kg med kikare, lång som ett spett, men den skjuter tätt och jag trivs med den. i princip värdelös till svealändsk älgjakt, pga storlke och förstoringsgrad. men eftersom jag trivs bäst på smygjakt o vakjakt så är den min lilla ögonsten....

OK, i viss utsträckning kanske jag hade fel. Jägare har naturligtvis sin typ av snobbism. Jag tror dock fortfarande inte att du på ett jaktforum hittar den här typen av diskussioner.
"Såg du puckot på Mitt i naturen? Han hade en bomullsjacka i skogen när en skaljacka med superqwertyGoreFlex hade gett mycket bättre rörlighet! Fattar inte att naturnissarna har så kassa jackor!"
Sådant förefaller bara att förekomma här...

Vättlefjäll; sa:
OK, i viss utsträckning kanske jag hade fel. Jägare har naturligtvis sin typ av snobbism. Jag tror dock fortfarande inte att du på ett jaktforum hittar den här typen av diskussioner.
"Såg du puckot på Mitt i naturen? Han hade en bomullsjacka i skogen när en skaljacka med superqwertyGoreFlex hade gett mycket bättre rörlighet! Fattar inte att naturnissarna har så kassa jackor!"
Sådant förefaller bara att förekomma här...

nej för tusan, dom gör som Mercedes ägarna, lider i det tysta..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Varsamt men bestämt avvisa grävling från tomten, har? Jakt 13
carlhunting Någon som har erfarenhet av NOBS eller Kleiner Münsterländer? Jakt 3
Åsa-Nietzsche Stora mänger fåglar har blyhagel i kroppen Jakt 35
niklastrogen Vilken förstoring har kikarsiktet egentligen? Jakt 3
Mineral Ska idka viltvård och har därmed köpt 10 minkfällor Jakt 33
Rimfrost_i_skägget Dött rådjur, vem har varit framme tro? Jakt 8
arntur Vem har rätt och vem har fel? Jakt 15
Jockemeister Nu har det hänt igen.... Jakt 1
Thomas999 Dakota jaktställ - Någon som har provat Jakt 0
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
Ankadvokaterna Jägare skjuter ihjäl kor och hästar som de tror är vildsvin Jakt 44
lsjonsson Jägare får betalt för att skjuta vildsvin i Norge! Jakt 12
luktafotogen Jägare vägrar skjuta trafikskadade djur. Jakt 42
n_zackrisson Fråga till jägare Jakt 63
aktiv-jägare Jägare räddar tiger Jakt 73
KLAGER Åter en jägare med lösspringade hund i björnmöte Jakt 68
consono Jaktmark för nya jägare Jakt 14
arntur Grattis jägare! Jakt 268
KLAGER Jägare vill ha vargen inhägnad Jakt 26
Setter2 Jägare främjar mångfalden Jakt 5
innik Ny rolig sida för jägare... Jakt 6
Avsl12 Norrmän bättre jägare? Jakt 48
grodanbolle Jägare dömt för jaktbrott. Jakt 14
grodanbolle Björn vs Jägare Jakt 48
KLAGER Ytterligare en incident med jägare och björn Jakt 0
Jägare-en naturlig del i skogen. Jakt 6
tjäder halå jägare! Jakt 4
pesj Till Andreas Johansson(alla jägare...) Jakt 0
dusko alla jägare är... Jakt 110
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 151
lsjonsson Så vill rovdjursföreningen inskränka jakten i Sverige :( Jakt 52
Stordrulen Så blir vinterns Vargjakt. Jakt 15
jabe05 Fällkniven F1, ska det vara så??? Jakt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg