Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt.
För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Att det är tråkigt när det inte nappar är nog så riktigt, men det gäller säkert för både killar och tjejor. Man kan ju satsa på ”lättfiskade arter”, så blir det nog lite mer spännande. Och att tycka synd om fisken behöver man inte göra. För fiskar kan ju inte lida - har vi lärt oss i aborr-tråden
....och då är det som redan sagts inte kul. Det kan ju bero på att jag inte vet tilräckligt mycket om fiskarnas (dom som jag vill fiska upp)beteende. Dock har jag de senaste femton åren tänkt att jag ska lära mej flugfiska, därför har jag troget packat ned mitt för länge sedan fådda flugspö vid varje flytt istället för att ge bort det. Jag har fortfarande inte gett upp tanken men förmodligen krävs det att det dyker upp någon som kan ge mig en rejäl knuff i rätt riktning för att det ska bli av.
En orsak till varför många tjejer aldrig tänder till på fiske är det vanliga smygtävlandet och prestigetänkandet bland fiskande killar. Jag tror att tjejer ofta förmår att sätta in fisket i ett större sammanhang, med naturupplevelse och kanske anrättning av fångsten, än många killar som ofta mäter fiskelycka i storlek och antal fiskar per tidsenhet
En orsak till varför många tjejer aldrig tänder till på fiske är det vanliga smygtävlandet och prestigetänkandet bland fiskande killar. Jag tror att tjejer ofta förmår att sätta in fisket i ett större sammanhang, med naturupplevelse och kanske anrättning av fångsten, än många killar som ofta mäter fiskelycka i storlek och antal fiskar per tidsenhet
Att det är tråkigt när det inte nappar är nog så riktigt, men det gäller säkert för både killar och tjejor. Man kan ju satsa på ”lättfiskade arter”, så blir det nog lite mer spännande. Och att tycka synd om fisken behöver man inte göra. För fiskar kan ju inte lida - har vi lärt oss i aborr-tråden
Kan ju bara svara för mig själv:
Att meta är urtråkigt om man inte "vet" att det finns fisk som kommer att nappa inom rimlig tid. Däremot är det roligare att använda kastspö, för då håller man ju hela tiden igång, kastar lite olika, vevar lite olika, får bottennapp på lite olika ställen...
Att dra upp fisk är ingen större upplevelse för mig, det är naturupplevelsen jag är ute efter, och då tycker jag att upplevelsen blir bättre om jag fritt kan vandra omkring med kameran.
Har inte fiskat så mycket själv ännu, men det kommer. Mete är inget som tilltalar mig alls, kastar hellre. Är nyfiken på flugfiske och ska testa det någon gång.
Det var min sambo som drog iväg mig till fiskevattnen. Det ångrar han nu... jag har dragit upp fler (och större) fiskar än han sen han lärde mig.
Ingen av oss har någon tävlingshets när vi fiskar, vi blir lika glada vem som än får fisken. Och halva nöjet är ju att komma ut i naturen.
Visst finns det tjejer som fiskar! Ett tips är att prova alla sorters mete, roligt och enkelt. Det finns inget vackrare än att meta sutare i solnedgången vid en stilla sjö.
Är nyfiken på flugfiske och ska testa det någon gång.
Det var min sambo som drog iväg mig till fiskevattnen. Det ångrar han nu... jag har dragit upp fler (och större) fiskar än han sen han lärde mig.