Varför en utländsk förstahjälp kurs?

Hej

Har läst Ute Magasinet 3-2004 och såg att de hade varit på en förstahjälp kurs i Stockholm. Det låter som en mycket bra kurs, men, varför finns det inga Svenska kurser???? Skulle en kurs från Sverige inte bli bättre för de som behöver förstahjälp kunskaper i det här land?

Själv har jag varit på en kurs i Skottland (i mars)som BASP (British Association of Ski Patrollers) har haft. Från början var det bara för Skidpatrulen, men nu har de gjort om det så att det passar många friluftsaktivitieter. Det är minst lika bra som en WMI kurs och betydlig biligare, på ca 800 kronor.

För priset att göra kursen som i Ute Magasinet kunde jag åka till Skottland göra en kurs där, åk tillbaka, och fortfarande ha pengar över!

Själv tycker jag att SLAO eller en annan organisation borde komma med en Svensk kurs för folk som guidar eller bara vistas ute i naturen här. Det blir baserat runt Svenska förhålanden och erfarenhet, och blir då mer relevant här. Jag skulle önskas ha en Svenskt certifikat, och inte en från Amerika.

Vad tycker ni? Har jag rätt? Vad ska vi göra?

Alistair McCann
Erfaren bergsklättrare och guide i Sverige.

Svenska kurser

Röda Korset ordnar bra kurser i första hjälpen, dock inte främst med inriktning på vildmarkssjukvård. Man kan också gå sjukvårdskurser via FBU (frivilliga befälsutbildning), där finns det en del kurser som kanske passar utefolket bättre.

Såvitt jag vet är sjukvårdsutbildning reglerat av diverse lagar och förordningar, jag tror inte att man får bedriva sjukvårdsutbildning hur som helst i Sverige. Jag misstänker att det kan vara en bromskloss för dem som vill starta upp kurser. Men jag håller med dig om att det är synd att det inte finns fler bra kurser i vildmarkssjukvård.

Varför INTE en

Hej Alistair!

Jag håller med dig, visst skulle det kännas tryggare och bättre med ett svenskt certifikat än ett "utländskt". Men man kan ju då undra vem som skulle stå bakom ett sådant svenskt certifikat. SLAO? Röda Korset? STF? Friluftsfrämjandet? Vem? Kan bara konstatera att det är SLAO's uppgift att "arbeta för utveckling av säkerhetsfrågor kring liftar och nedfarter", inget allmänt friluftsliv här inte.

Röda Korset då? Deras kunskap och erfarenhet i all ära, men jag har varit med på ett flertal av deras kurser och är inte nämnvärt imponerad. Kanske efter många års samarbete med akutsjukvård, frilutsexperter och professionella utbildare kan dom få ihop något som skulle komma i närheten av en WMI-kurs. Frågan är bara om dom vill.

Eftersom du skriver att kursen i Skottland var minst lika bra som en WMI-kurs, förutsätter jag att du har gått en kurs med WMI. Jag har själv inte gått den kurs med BASP som du refererar till, därför kan jag inte argumentera med dig på den punkten. Men jag undrar lite grann vad det är som gör en kurs speciellt svensk eller amerikansk, förutom organisationen som står bakom certifieringen. Menar du att folk skadar sig och dör på olika sätt beroende på vilket land vi kommer ifrån? Menar du att det svenska klimatet är så unikt jämfört med USA att man inte kan använda samma behandlingsmetoder? Eller menar du att vi i sverige har så mycket mer erfarenhet av friluftssjukvård att amrissarna inte har något att lära oss?

Är det kanske trots allt inte så att svenskars ökande friluftsresor runtom i världen kallar för en bredare kunskap om tänkbara risker? Hur vana är vi egentligen vid värmeslag till exempel? Och är det inte så att sverige faktiskt ligger långt efter USA i flera områden vad gäller sjukvård och framför allt vad gäller akutsjukvård? (f.n. har Södersjukhuset i Stockholm amerikanska läkare som introducerar amerikansk metodik och kvalitet till svensk akutmedicin)

Jag vet bara att WMIs kurser är på svenska med svenska instruktörer, svenskt skriftligt material, på plats här i sverige och med kontinuerlig samverkan med svenska läkare och sjukvårdskunnig personal ... men med all den erfarenhet som 20 år av friluftsförstahjälpen ger, metoder som hittills nått över 30000 deltagare och som räddat liv och lem på många, många människor.

Det är i alla fall så jag ser på det.

.Patrik.

amcc_sco; sa:
Själv tycker jag att SLAO eller en annan organisation borde komma med en Svensk kurs för folk som guidar eller bara vistas ute i naturen här. Det blir baserat runt Svenska förhålanden och erfarenhet, och blir då mer relevant här. Jag skulle önskas ha en Svenskt certifikat, och inte en från Amerika.

Vad tycker ni? Har jag rätt? Vad ska vi göra?

Alistair McCann
Erfaren bergsklättrare och guide i Sverige.

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Skulle någon verkligen ha nytta av en sån kurs? Då syftar jag främst på vanliga friluffare. Om jag ska gå en sån kurs och betala för det då vill jag gärna få en kurs som täcker mycket. Då jag, som de flesta andra friluffare, även reser mycket till andra länder för att utöva min hoby så har jag behov av en kurs som täcker fler förhållanden än bara det som råder i Sverige.

Jag vill inte först lägga pengar på en kurs om förhållanden i Sverige och sedan gå en som är baserad på förhållanden i någon annan världsdel. Jag förstår inte riktigt problemet, varför skulle en kurs med just svensk certifikat vara bättre? Jag fattar inte riktigt varför det amerikanska certifikatet skulle vara sämre.

/

Amerikanska Fšrsta hjŠlpenkurser

Samarbete Šr bra ord. Om de olika organisationerna som undervisar fšrsta hjŠlpen kunde trŠffas och komma upp med en samarbetsplan sŒ vore det toppen. Den amerikanska organisationen som undervisar fšrsta hjŠlpenkurser med betoning pŒ vildmarksliv hŠr i Sverige har mer Šn 20 Œrs erfarenhet av undervisning.

Organisationens "advisory board" Šr ett stort antal lŠkare som Šr experter inom olika omrŒden och som har ett stort intresse i "expeditioning". Instruktšrer uppdateras var vecka pŒ nya ršn inom medicin, forskning och statestik. Det jag anser vara bra med en internationell organisation Šr att de undervisar runt om i hela vŠrlden. Om man jobbar med friluftsliv sŒ Šr det lŠttare att fŒ jobb om man kan visa certificat frŒn en organisation vars undervisningsplan och stil respekteras och godkŠnnts i mŒnga olika lŠnder.

Det frŠna Šr ocksŒ att dessa kurser Šr inte bara fšr de som jobbar med friluftsliv. De Šr lika mycket till fšr blŒbŠrsplockare, fjŠllnissar, cyklister och alla andra som njuter av naturen och vill kŠnna sig lite sŠkrare.

Klart Šr att kursplanen Šr baserad pŒ amerikansk kunskap, statestik och forskning. Det som lŠrs ut Šr det amerikanska sŠttet att ta hand om en patient. Jag tror dock inte att nŒgra av de deltagare som tagit kurser har kŠnnt att patientundersškningen och hur patienter behandlas har varit annorlunda Šn i Sverige. Visst Šr det olika metoder, mediciner och en del prat som skiljer men i det stora hela Šr det det samma.

Vilka olika grupper, organisationer borde vi inkludera om vi fšrsšker fŒ en dialog om fšrsta hjŠlpenkurser med betoning pŒ friluftsliv?

Hur som haver...det viktiga Šr att vi alla tar eget ansvar. Om vi gŒr ut pŒ tur sŒ bšr vi ha kunskap om hur vi kan hjŠlpa en kamrat om nŒn skadas till professionell hjŠlp anlŠnder.

Lena Conlan

Re: Varför INTE en

hedljung; sa:
(---)
Röda Korset då? Deras kunskap och erfarenhet i all ära, men jag har varit med på ett flertal av deras kurser och är inte nämnvärt imponerad. Kanske efter många års samarbete med akutsjukvård, frilutsexperter och professionella utbildare kan dom få ihop något som skulle komma i närheten av en WMI-kurs. Frågan är bara om dom vill.

Vad är det du inte gillar med Röda Korsets kurser? Jag har också gått ett antal RK-kurser och mitt intryck är att de fått till grunderna i första hjälpen på ett bra sätt (en artärblödning är liksom en artärblödning även på kalfjället och bör behandlas därefter). Jag misstänker dock att du saknar "vildmarksanknytning" i Röda Korsets kurser, vilket ju förvisso är sant. Så vad behöver man egentligen lägga till en första hjälpen-kurs för att den ska funka i "vildmarksmiljö"?

Vidare...

FBU:s kurs i "ödemarkssjukvård" borde vara så nära idealet man kan komma. Tyvärr verkar den vara inställd i år, men vi kan väl hoppas på att den återkommer i framtiden. Mer info finns <A HREF="http://www.fbu.se/befal/befalinnehall/arkiv/nr5nov-2003/utbildning/4631.html?view=0">här</A>.

Svenskt eller utländskt...

Jag och mina kompisar (sammanlagt tre olika tillfällen) var iallafall himla nöjda med den kurs vi tog del av (se också Lenas inlägg ovan, hon var instruktör).

Information finns på http://www.crossinglatitudes.com/pages/kurs.htm
(FÖRSTA HJÄLPENKURS med betoning på Friluftsliv).

Vid mitt kurstillfälle (-03) hade vi en "add-on" i form av HLR. Också bra, men den delen var inte utförd av Crossing Latitudes.

Det hela var kort sagt tokbra.
(Men då har iallafall inte jag så mycket mer än lumpen att jamföra med.)

Nix, jag är inte betalad för att säga detta. Och nix jag känner inte Lena annat än som kursdeltagare.

Tjing!
Patric

S…S vs WMI

S…S satsar pŒ šverlevnadsmetoder och alternativa behandlingsmetoder om jag fšrstŒr deras hemsida rŠtt. Jag har aldrig tagit en av deras kurser men skulle gŠrna gšra det. De undervisar hur man tar hand om en patient pŒ bŠsta sŠtt (samma som WMI) men lŠgger kanske mer betoning pŒ šverlevnadsaspekten. Hur man bygger en snškojja och sitter ut en storm, vad fšr vŠxter som man kan Šta om man hamnar i en nšdsituation etc.

All denna information och kunskap Šr oumbŠrlig till de som spenderar mycket tid utomhus.

NOLS som Šger WMI och jag har alltid satsat pŒ de 7 p'na. Prior Proper Planning Prevents Piss Poor Performance. Dvs var noga fšrberedd, planera din tur, ta med mer mat Šn du tror du behšver, anvŠnd kvalite utrustning, vet vad du bšr och kan gšra om en deltagare eller kamrat bryter benet, brŠnner sig, fŒr ont i magen, halkar och slŒr skallen, tuppar av eller skŠr tummen av sig.

Det Šr viktigt att det finns kurser fšr alla. Inte bara de som jobbar med friluftsliv eller spenderar mycket av sin tid i vildmarken. TŠnk pŒ de milijoner svenskar som bara njuter av naturen nŒgra timmar dŒ och dŒ.

Kan nŒgon ge fšrslag pŒ olika fšretag, grupper, skolor som undervisar fšrsta hjŠlpen med inriktning pŒ friluftsliv i Sverige? Vi har S…S och WMI of NOLS pŒ listan just nu.

Lena Conlan

Instämmande

Som bigfoot skrev vill jag bara instämma i att en artärblödning på fjället mycket lite skiljer sig från en på stan. RK:s kurser är av mycket bra kvalité enligt min uppfattning.

Några tankar som dök upp när jag läste tråden:

1. Varför är det överhuvudtaget viktigt med certificat? Vad skall ni med det till? Om det nu är viktigt så varför måste det vara svenskt?

2. Delvis håller jag med om att det är bra med kurser, men hur mycket har ni övat sen ni gick de senaste kursen? Var det er första? Hur bra kommer verkligheten att överensstämma med det ni har övat? (Detta har försvarmakten förstått.) Personligen tror jag att detta snarare är en fråga om att öva mycket så att man kommer ihåg det vkitigaste när olyckan är framme vilket ju väcker frågan om man skall ha ett cerificat efter en en veckas kurs.

Min klart begränsade erfarenhet (så rätta mig om jag har fel) säger att dessa kurser oftast behadndlar spektakulära olyckstillbud med en inriktning på en uppstådd skada/problem i vare fall. I verkligheten är det nog ganska troligt att man har både skalltrauma och benbrott efter ett fall från hög höjd och kan man då hantera detta (har man övat)? Dessutom försummas oftast de vanligaste problemen för den vanlige friluftsmänniskan, hjärtinfarkter, olika sjukdommstillsånd som gör det svårt/omöjligt att förflytta sig, geting-/bistick osv. Det är här som RK har sina stora förtjänster enligt min mening.

certifiering viktigt eller icke?

Erik, jag hŒller med dig att det viktigaste Šr att att šva och att vara beredd nŠr olyckan Šr framme. De flesta av oss upplever - tack-o-lov - inte sŒ mŒnga ruggiga olyckor under vŒrt liv om vi inte jobbar med sjukvŒrd.

SjŠlva certifieringen Šr bara viktig om den betyder nŒt, om det stŒr fšr kvalite' och om den upprŠtthŒlles. WMI of NOLS certifiering fšrlorar man efter tvŒ - tre Œr om man inte tar kursen igen. PŒ detta sŠtt ser WMI of NOLS till att friluftsmŠnniskor švar vart annat Œr sŒ om olyckan Šr framme sŒ har personen i frŒga fŒtt trŠna och ta del av nya ršn och behandlingsmetoder.

Teknik, fakta och behandlingsmetoder Šndras hela tiden. Doktorer och forskare kommer pŒ nya lšsningar och nya fšrbands-material. Om man inte har sjukvŒrd som arbete eller sitt stora intresse sŒ Šr det svŒrt att fšlja med i utvecklingen. Att ta en tvŒ dagars kurs vartannat eller vart tredje Œr Šr ett rŠtt lŠtt sŠtt attt se till att man hŒller sin kunskap vid liv. Det Šr mitt jobb som instruktšr att fšrsška komma pŒ nya intressanta och realistiska scenarier fšr var kurs sŒ att deltagarna fŒr trŠna pŒ bŒde de mest vanliga skadorna men ocksŒ de riktigt ruggiga och tyvŠrr ofta dšdliga situationerna.

SŒ tillbaks till certifieringen....fšr olika friluftsfšretag som anstŠller ledare / guider sŒ Šr certifieringen viktig. Om en person vill jobba fšr mitt fšretag och visar upp en WMI of NOLS fšrsta hjŠlpencertifiering sŒ vet jag vad han / hon har gŒtt igenom och lŠrt sig. Jag vet att just denna certifiering stŒr fšr kvalite och att personen har undervisats i en realistisk miljš och att det senaste inom "wilderness first aid" har lŠrts ut.

Helst skulle jag se att instruktšren har gŒtt en 80 timmars "Wilderness First Responder" kurs men den finns Šnnu inte i Sverige sŒ tvŒdagarskursen fŒr hŒlla. ￾tercertifieringen fšr en WFR kurs Šr en tvŒdagars fšrsta hjŠlpenkurs med WMI of NOLS vart tredje Œr. Om man inte Œtercertifierar inom tre Œr fšrlorar men sin WFR certifiering. ￾tercertifieringen har ett praktiskt prov. Detta prov Šr inte bara att sŠtta pŒ ett plŒster utan en full patientundersškning, behandling (ofta har den skadade en eventuell ryggradskada, ett brutet ben och nŒn form av allergier)och evakuering samt att ringa in och ge en rapport till lŠkare eller rŠddningstjŠnst. Vi Šr alltid ute och vi skapar realistiska och tuffa scenarier.

Nu har jag nog kommit av Šmnet....men jag švar hellre pŒ kurs med fejkat blod Šn pŒ betalande deltagare eller mina vŠnner nŠr vi Šr pŒ tur.

Lena Conlan

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg