Precis, att kunna göra olika turer (eller t o m samma tur) m olika utrustning och få ut olika upplevelser är väl en fördel med 2000-talet? Vi borde passa på att njuta av den möjligheten!...Själv föredrar jag mitt MSR Pocket Rocket i de flesta fall. Ibland tar jag mitt gamla Trangia med mig. Ibland blir det öppen eld. Olika turer kräver ibland olika utrustning.
Om någon framför kritik och är ifrågasättande, så behöver väl inte det vara så farligt?`
Det kan ju vara så att det är nyfikenhet / okunskap som genererar kritiken eller frågorna. Vore det då inte mycket bättre att bemöta kritiken / frågorna med att försöka förklara?
Konflikträdsla är däremot en av 2000-talets baksidor... Jag har haft väldigt stor behållning av lättpackardiskussionerna, lärt mig mycket och tagit till mig en hel del. Vilket jag även ibland använder i min kritik av lättpack-trenden. Tänk så värdelösa dessa forum vore om alla tyckte likadant! Att diskussionen ibland skulle kunna föras på en högre nivå är väl bara att beklaga, men i stort: keep it coming!
Utan diskussion och ifrågasättande hade en "obligatorisk utrustning"-lista sett ut som Haglöfs gjorde för fem år sen (har inte kollat sen dess), med typ 15kg startvikt för en sexdagarstur längs kungsleden, utan vare sig fiskegrejor eller makroobjektiv. Då måste å andra sidan "lättpacket" också tåla ifrågasättande, och det måste tåla att ibland inte sitta med alla svaren.
Sagt på biblioteket i serien "Ensamma mamman":
-Har ni boken "Orgasm varje gång och pengar på banken?"
-Nä, och om det fanns en sån bok så skulle den alltid vara utlånad.
(Eller har Jörgen skrivit den boken också?)