Varför denna pseudodiskussion?

...Själv föredrar jag mitt MSR Pocket Rocket i de flesta fall. Ibland tar jag mitt gamla Trangia med mig. Ibland blir det öppen eld. Olika turer kräver ibland olika utrustning.
Om någon framför kritik och är ifrågasättande, så behöver väl inte det vara så farligt?`
Det kan ju vara så att det är nyfikenhet / okunskap som genererar kritiken eller frågorna. Vore det då inte mycket bättre att bemöta kritiken / frågorna med att försöka förklara?
Precis, att kunna göra olika turer (eller t o m samma tur) m olika utrustning och få ut olika upplevelser är väl en fördel med 2000-talet? Vi borde passa på att njuta av den möjligheten!

Konflikträdsla är däremot en av 2000-talets baksidor... Jag har haft väldigt stor behållning av lättpackardiskussionerna, lärt mig mycket och tagit till mig en hel del. Vilket jag även ibland använder i min kritik av lättpack-trenden. Tänk så värdelösa dessa forum vore om alla tyckte likadant! Att diskussionen ibland skulle kunna föras på en högre nivå är väl bara att beklaga, men i stort: keep it coming!

Utan diskussion och ifrågasättande hade en "obligatorisk utrustning"-lista sett ut som Haglöfs gjorde för fem år sen (har inte kollat sen dess), med typ 15kg startvikt för en sexdagarstur längs kungsleden, utan vare sig fiskegrejor eller makroobjektiv. Då måste å andra sidan "lättpacket" också tåla ifrågasättande, och det måste tåla att ibland inte sitta med alla svaren.

Sagt på biblioteket i serien "Ensamma mamman":
-Har ni boken "Orgasm varje gång och pengar på banken?"
-Nä, och om det fanns en sån bok så skulle den alltid vara utlånad.

(Eller har Jörgen skrivit den boken också?)

Utan diskussion och ifrågasättande hade en "obligatorisk utrustning"-lista sett ut som Haglöfs gjorde för fem år sen (har inte kollat sen dess), med typ 15kg startvikt för en sexdagarstur längs kungsleden, utan vare sig fiskegrejor eller makroobjektiv. Då måste å andra sidan "lättpacket" också tåla ifrågasättande, och det måste tåla att ibland inte sitta med alla svaren.

Jag håller absolut med dig! Diskussioner och ifrågasättande för diskussionen vidare!!!
Obefogad kritik gör det inte!

Skillnaden är för många självklar men för dom som inte inser skillnaden så kan jag förklara:

Många visar upp sin packningslista för att få tips om vad som kan göras med den för att förbättra utrustningen och exempelvis göra den lättare.
Klassikern är om personen har en syntetsovsäck eller ett tremannatält med sig i sin solopackningslista.

Att ifrågasätta och diskutera kan exempelvis ge argumenten:
"Jag tycker att din syntetsovsäck är lite väl tung. Har du tittat på ett dunsäcksalternativ?
På det sättet sparar du 400-600g i vikt! Ja den är dyr men det är det värt!
Jag tycker också att det är lite väl onödigt att du bär med dig ett tremannatält! Det är tyngre än det behöver vara och onödigt stort för en solotur. Jag föreslår att du spanar in det här solotältet/tarptältet. På det sättet kommer du spara 1500g!

Att ge obefogad kritik kan ge argumenten:
* I den där ryggsäcken kommer du aldrig kunna bära all den där utrustningen!
* Skall du ge dig ut på fjället på hösten/våren så kommer du frysa ihjäl i den där sovsäcken.
* Varför ska du bry dig om att minska din utrustning ännu mer! Den är ju redan så lätt.
* Jag tycker det är fjantigt att diskutera om du skall ta med din pannlampa på din sommarfjälltur eller inte. Den väger för f_n 70g!

Det övre alternativet tror jag inte att någon har något emot!
Det för diskussionen vidare och på så sätt kan man komma fram till en mycket bättre lösning än man hade från början.

Det undre alternativet är helt ointressant att höra. Det kommer aldrig leda någon vart och anledningen till att vräka ur sig sådana argument kan jag bara inte förstå. Har man något klokt att skriva så kan man åtminstonde förklara varför.
Och skriver man i ett lättpackningsforum så är man inte intresserad av att höra att det är fjantigt att fundera på 50gram hit eller dit.

//Peter

* I den där ryggsäcken kommer du aldrig kunna bära all den där utrustningen!
* Skall du ge dig ut på fjället på hösten/våren så kommer du frysa ihjäl i den där sovsäcken.
* Varför ska du bry dig om att minska din utrustning ännu mer! Den är ju redan så lätt.
* Jag tycker det är fjantigt att diskutera om du skall ta med din pannlampa på din sommarfjälltur eller inte. Den väger för f_n 70g!
Jag håller givetvis med att denna typ av argument knappast tillför något - MEN - jag ser eller hör dem aldrig. Är jag döv-blind? Eller kan det vara så att - vissa - lättpackare tycker om att känna sig lite som... pioniärer... och därmed missförstådda(?)... och själva underbygger detta genom att poängtera att de blir "påhoppade"?

OBS! Detta är skrivet av en person som haft mycket nytta av alla kunniga lättpackare. Jag är evigt tacksam för att det finns personer som dels vill prova/testa nya ideer och dels vill dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

HåkanF

Jag håller givetvis med att denna typ av argument knappast tillför något - MEN - jag ser eller hör dem aldrig. Är jag döv-blind?
HåkanF

Argumenten är inte direkt tagna från verkligheten utan är exempel på ytterligheter.
Men om man sätter igång och söker på olika lättpackningstrådar som har många inlägg så kan man med all säkerhet hitta liknande/dåliga argument.
//Peter

Jag brukar som tungpackare, 20kg för en vecka inkl objektiv, stativ och annat avundsjukt läsa om lättpackarna som formligen flyger fram över fjället.

Min analys av min utrustning brukar dock sluta i att jag blir gärna lättpackare, OM, någon annan betalar för det. :)

Sammanfattningsvis så är vi alla alltså ett gäng underliga självplågare, vare sig man bär tungt eller lätt.

Hmm. Jag trodde att någon skulle nappa på mitt inlägg om självplågare. Eller det kanske är så uppenbart att vi är det...?

För er som missat det så pågår det en ganska så livlig/kul diskusion i ett annat forum (vilket jag förstått är upprinnelsen till denna). http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=47937#post340295. Ibland kan man bara hålla med, ibland bara le...

Jag håller givetvis med att denna typ av argument knappast tillför något - MEN - jag ser eller hör dem aldrig. Är jag döv-blind? Eller kan det vara så att - vissa - lättpackare tycker om att känna sig lite som... pioniärer... och därmed missförstådda(?)... och själva underbygger detta genom att poängtera att de blir "påhoppade"?

OBS! Detta är skrivet av en person som haft mycket nytta av alla kunniga lättpackare. Jag är evigt tacksam för att det finns personer som dels vill prova/testa nya ideer och dels vill dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

HåkanF

Jag antar att jag är att betrakta som en av vissa lättpackare :)

"Jag, som ska vara ute 3 veckor + och kan ha ca 30 kg mat och utrustning att bära ska utan prut fås att använda en silnylonsäck på 60 liter utan bärsystem. ..min mat brukar fylla ca 60 liter...klättrare ska tydligen lasta personlig utrustning, mat för ett par veckor och alpin klätterutrustning på uppåt 25 kg i samma typ av säck."

Ovanstående är ett citat från ett inlägg idag, Jag tycker att det påminner ganska mycket om:
"I den där ryggsäcken kommer du aldrig kunna bära all den där utrustningen!"

Det går alltid att måla upp absurda situationer, tillskriva dem motparten och sedan smula sönder dem. Men den här tråden handlar inte om ryggsäckar.
Tråden här handlar om: "Men varför ska samma diskussion om lätt/tungpackning dyka upp för varenda tråd på lättpackningsforumet?"

Att känna sig som martyr blir ganska löjligt, inte bara för omgivningen utan även för en själv. Men ämnet är ju sådant att det öppnar för den typen av undringar. Och det är ju intressant att se hur olika människor uppfattar saker. Jag tänker på ett annat inlägg i den här tråden:

"För ett par veckor sedan gick jag förbi ett rum där ett affärsmöte hölls. Genom glasväggen hördes (och syntes) att det grälades rejält. "Djävla idiot, sitter du och ljuger mig rakt upp i ansiktet!..!"

Vi som var utanför kändes oss besvärade.

Så kan jag (nästan) känna ibland över den intensitet som läggs ned i forum på att anmärka på att lättpackare vill, tja, bära lätt..."

Måste sluta nu, det ser som om jag börjar få spikhål i händerna :)

Jörgen

Hmm. Jag trodde att någon skulle nappa på mitt inlägg om självplågare. Eller det kanske är så uppenbart att vi är det...?
Visst är vi ett gäng självplågare. Idag frös jag fingrarna bortom all igenkännelse i blåsten på en pimpelis. Inte ett enda napp, och veden som kommunen lagt ut för att vi inte ska nöta på de sista träden var färsk! (alltså, ibland undrar man om de gör det på pin kiv, lägger ut nyhuggen tallved på vintern... hoppas den är torr till sommaren...)

Ändå njöt jag som sällan annars. Inatt sover jag ute och det blir säkert varken varmt eller mjukt. Ändå kommer jag att njuta som sällan annars, igen.

Varför är vi sådana? Inte beror det på att vi vill plåga oss för att påminna om hur bekväm vardagen är (var det inte Sokrates som liknade det med att slå sig själv i huvudet med en hammare, för njutningen med att sedan sluta slå sig?)

Vissa gillar att plåga sig genom att släpa på 25 kilo, andra genom att sova under ett skynke med tveksamt engelskt namn. Är det egentligen så underligt? :)

(vissa plågar sig genom att skriva på en avhandling under nätterna)

Lite hårdraget tycker jag att det finns två aspekter på lättpackning.
Dels frågan "Kan jag utföra samma aktivitet som idag på samma sätt som idag med en lättare utrustning?" dels "Om jag ändrar mitt beteende och mina krav, hur mycket kan jag då minska packvikten?"

Jag måste nog motsätta mig ideen att den andra frågan bara rör dom som har lättpackning som intresse.

Själv känner jag att jag fick inte riktigt stor nytta och njutning av lättpackning före jag började tänka just så, även fast jag är mellanpackare -- runt 16kg inklusive mat för en sommarvecka i fjällen. Visst, det går alltid bra att köpa lätta och dyra prylar och på sådant sätt få ner vikten marginellt (eller till och med rejält), speciellt inom dom tre-fyra stora. Men jag har fått ner vikten mycket mer genom att helt enkelt lämna en massa prylar hemma. Och dessa saker hade jag ju inte lämnat hemma om jag inte ställt just den andra frågan.

DVS, förr hade jag alltid en kåsa och en gryta. Sen ställde jag mig frågan om jag behövde kåsan och lämnade den hemma några gånger. Och inte saknade jag den. Likaså med extra klädesplagg osv.

Så nog tror jag att den andra frågan är viktig. Genom den har jag insett att man kan ändra sina krav utan att alls ändra sin bekvämlighet. Det är lätt att förvilla sig att mera prylar betyder högre bekvämlighet. Men så är det inte. Och det är väl just det som lättpackning anspråkar på.

Jag undrar ju, om man nu släpar på 30 kg mat och INTE är lättpackare... hur mycket väger då resten av utrustningen?

För en lättpackare så väger ju grundutrustningen kanske 10 kg (räknar då med rymlig rygga för den där maten), med 30 kg mat blir det en packning på 40 kg.

Men om man inte är lättpackare så måste man ju släpa på 50-60 kg packning?? Vem gör det frivilligt??

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg