Barncyklar
Dom där cyklarna är ju ett skämt. Men för en 7-åring är dom ju hur tuffa som helst. Ni kommer väl i håg hur det kändes? Fast jag skulle aldrig köpa något sånt till mina barn. Min 13-åring fnyser åt "låtsasdownhillcyklar" men jag är inte säker på vad han hade sagt om han varit 5 år yngre och inte haft en cykelnörd till pappa. Min 9-åriga systerson älskar sin "studsmatta" till stormarknadshoj och hellre att han får cykelglädje på det viset än att bli påtvingad något mera förståndigt val. Tids nog lär han sig känna skillnad på bra och dåliga cyklar. Men visst svider det när man tänker på att cyklarna kunde ha varit så mycket bättre, lättare och billigare om en massa krims-krams hade varit borta.Ska man lära ungar att cykla ordentligt måste cykeln vara lätt så att de tycker det är roligt. Min cykel väger 13 kg med sadelväska, det motsvarar ungefär 20% av min kroppsvikt. Få barncyklar kommer upp i det förhållandet! För övrigt, angående cykelglädje som barn så kan jag tillägga att jag och min bror nån gång cirka -76 byggde en cykel med utväxling 1:1 och klättrade i berg med.