Varför cykelskor?

Jag är väldigt ny vad gäller att cykla annat än att ta mig från punkta A till punnkt B (som helst låg väldigt nära varandra). Men nu när jag har upptäckt att det är skoj att cykla enbart för cyklingens skull började jag fundera vad den stora vinsten men cykelskor är, samt hur stor vinst det är. Någon som vet?

vet inte på långscykling men på MTB har jag hört ca 30%, det jag tycker är bra med SPD är att du kan dra upp den ena foten medans den andra trycker på pedalen,
å ndra sidan tror jag att janne corax förespråkade att inte använda SPD på långfärdscyklig så varför inte fråga han på hans hemsida;)det skulle jag nog gjort...
MVH jocke

Jag använder SPD på mina långturer och jag tycker det fungerar bra.Men då har jag pedaler som är som vanliga pedaler men har SPD på ena sidan så man även kan cykla med vanlig dojjor. Dessutom är blecken på mina skor försänkta, vilket gör att jag kan gå på gatorna som en vanlig man, utan att folk tror att jag härmar Stan Laurel. Skorna ser ut som vanliga sportskor åxå, det enda som avslöjar dom är att de krasar rejält när man kliver på en liten sten. Det var lite knepigt i början att lära sej vrida loss foten, men ett par rejäla öronståenden påskyndade inlärningen. Fortfarande kan det dock bli en aning panikartat när man måste stanna snabbt.

Av samma anledning som ...

Av samma anledning som att man har löparskor vid jogging, vandringskängor vid vandring etc.

Cykelskor med styv sula avsedda för cykling gör det bekvämare för fötterna och gör att du kan cykla mer och längre.

SPD, clips och remmar är en smaksak, själv är jag ohyggligt nöjd med SPD.

SPD är oslagbart, kan verkligen rekommendera det! När det blir stökigt ute i skogen och det skakar och studsar så sitter fortfarande fötterna kvar i pedalerna och man kan trampa på som vanligt. Den hårda sulan i cykelskorna gör att kraften från fötterna överförs på ett effektivare sätt och man slipper få ont i fötterna av pedalerna på långturer.

Att koppla loss fötterna från pedalerna lär man sig snabbt och det är inget svårt! Shimano gör pedaler och klossar där man dra ur fötterna både genom att vrida foten åt sidan och dra den rakt upp.

Adventurer; sa:
å ndra sidan tror jag att janne corax förespråkade att inte använda SPD på långfärdscyklig så varför inte fråga han på hans hemsida;)det skulle jag nog gjort...
MVH jocke

Anledningen till att Corax inte förespråkar SPD på långfärder är samma som till att han förespråkar stålram. Det är svårt att laga om de går sönder, särskillt om man befinner sej i Himalaya, eller på någon annan otillgänglig plats.
Jag tycker att man skall anpassa pedalvalet efter var man skall cykla, man kan ju dessutom ha med sej ett par vanliga pedaler "just in case".

Kombo

En pedal, vilken sort som helst, är väl hyggligt svår att laga "ute i bushen"?

Har man kombopedal (såsom Shimano 646 eller liknande) kan man ju välja om man vill ha vanliga skor eller SPD skor.
Man behöver ju inte vara så extrem att man hojjar med ett par crank brothers, eller hur?

/Mattias

Re: Kombo

mlindstrom; sa:

/Mattias

Om man aer "ute i bushen" aer det betydligt laettare att hitta en ny "normal" pedal aen en som passar till SPD skor. Lyckades bryta en av mina pedaler foerra veckan och det var inga stoerre problem att "laga" den med silvertejp och staaltraad daa att den hoell till naesta by paa den kinesiska landsbygden. Daer kunde jag koepa en ny pedal foer ca 2 kr som jag anvaende till naesta stad daer jag koepte tvaa nya shimano pedaler. I butiken saknades pedaler foer SPD skor. Saa om ni planerar att aaka till Xinjiang i nordvaesta Kina saa raekna inte med att finna naagra reservdelar till SPD-pedaler

/Stellan

Logiken är inte riktigt fullständig. Att det inte finns SPD i Långbortistan är väl ingen anledning att inte använda SPD där. Om pedalerna går sönder kan man ju ersätta dom med ett par vanliga?! Det går ju utmärkt att cykla med SPD-skor och vanliga pedaler.

Mizar; sa:
Jag är väldigt ny vad gäller att cykla annat än att ta mig från punkta A till punnkt B (som helst låg väldigt nära varandra). Men nu när jag har upptäckt att det är skoj att cykla enbart för cyklingens skull började jag fundera vad den stora vinsten men cykelskor är, samt hur stor vinst det är. Någon som vet?
Vinsterna är i huvudsak två:

- bättre "rundtramp"
- mindre energiförluster mellan sko och pedal. De bästa systemen i det här fallet är Look och det nya Shimanosystemet som bl.a. Lance kör med. SPD är inte lika bra vilket bl.a. innebar att Lance vägrade använda SPD och detta ledde fram till att Shimano utvecklade ett pedalsystem som "kraftöverföringsmässigt" är bättre än SPD och ungefär likvärdigt med Look.

Jag faar vael erkaenna att logiken inte var helt oevertaenkt. Saa om du kaenner foer att anvaenda dina SPD-skor i Laangtbortistan saa gaar det bra foer mig men jag kommer inte att byta till det.
Om man ska diskutera reservdelar i Laangtbortistan saa har Kina ett betydligt baettre utbud aen Stan-laenderna. I Stan-laenderna aer det naestan helt omoejligt att hitta naagra reservdelar till en cykel fraan vaest. Saeljer bara Shimano delar i en butik i Central Asien och utbudet aer vaeldigt begraensat..

/Stellan

Re: Re: Kombo

j_stellan; sa:
mlindstrom; sa:

/Mattias

Om man aer "ute i bushen" aer det betydligt laettare att hitta en ny "normal" pedal aen en som passar till SPD skor. Lyckades bryta en av mina pedaler foerra veckan och det var inga stoerre problem att "laga" den med silvertejp och staaltraad daa att den hoell till naesta by paa den kinesiska landsbygden. Daer kunde jag koepa en ny pedal foer ca 2 kr som jag anvaende till naesta stad daer jag koepte tvaa nya shimano pedaler. I butiken saknades pedaler foer SPD skor. Saa om ni planerar att aaka till Xinjiang i nordvaesta Kina saa raekna inte med att finna naagra reservdelar till SPD-pedaler

/Stellan

Ledsen att vi snor din tråd, men jag måste bara fråga en sak... Hur sjutton bär man sig åt för att köra sönder en pedal?

Jag har kört med flatties, spd och kombopedaler på mina cyklar och man kan väl säga som så att jag aldrig har behandlat dom särskilt snällt. Jag kört hårt och väger mycket samtidigt som jag gillar att köra i teknisk terräng så det blir hårda påfrestningar på pedalerna. Antalet gånger man mosat in dom i stenar, rötter och annat otyg är oräknerliga, men aldrig att dom gått sönder. Iofs körde jag sönder aluminiumkorgen på ett par logan pedaler på ca 2 timmar, men det är en annan sak. Jag misstänker att man inte sätter logan pedaler på en långfärdshoj.

Jag fattar inte...

/Mattias

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mhd Cykelskor för terrängcykling Långcykling 3
svartöra Cykelskor Långcykling 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg