Varför alla dessa tjej-grejjer?

Vad är det med friluftstjejer egentligen?

Varför är det så att en arrangör av någonting måste arrangera en speciell tjej-grej för att få tjejer att gå utanför dörren?

Jag förstår inte detta.

Tjejmilen
tjejvasan
Tjejexpedition till Kilimanjaro
Vätternrundan för tjejer
Tjejkväll på träningsanläggningen
fotokurs för tjejer
Tjejkurs i cykelreparation
Utflykt för enbart tjejer
fiske för tjejer
Tjejtur till Kebnekaise

osv osv osv.

Jag kan fortsätta i all oändlighet.

Inte en enda gång finns det samma sak bara för killar. Varför?
Vad är det som gör att tjejer måste lockas ut av andra tjejer och fullkomligt vägrar göra saker med killar??

Vad är nästa steg?

Tjejkväll på ICA - Bara tjejer är välkommen att handla ikväll...
Tjejtrafik - Mellan 12-18 är det bara tjejer som får befinna sig i trafiken...

Jag förstår inte. Är det killarna som är problemet? Eller är det tjejerna?
 
Varför inte

Varför inte...

Så länge det får tjejer att cykla och åka skidor osv så är det väl positivt, det är väl så enkelt att dessa saker känns/marknadsförs som mindre pretentiösa och därmed lockar tjejer. Om 20 år kanske det inte finns ett behov för detta, men idag finns det tydligt det!

Varför spelar man tjejfotboll, varför tävlar kvinnor män i olika klasser i vissa sporter?

Så länge det kommer 1000-tals deltagare till dessa arrangemang så kommer de att finnas, varför inte? Jag tycker det är fascinerande att några stör sig på detta?

Finns det ett samband med att ett land har uppnått en visst format av jämlikhet så skall det plötsligt dras in absurdum, vi skall vara jämlika och då behövs det inga tjejtävlingar...

Våga vara olik, vill du dra ihop ett gäng tjekompisar köra tjejvättern fine, vill du skapa svenska fjällkarlars klubb (oj den finns visst redan;-) så gör det...
 
Uppenbart är det väl så att tjejerna upplever problem då killar är med, annars vore det ju bara märkligt att annordna separatistiska evenemang. Det är väl dessutom en väldigt god indikation på att vi idag inte lever i ett jämställt samhälle. Det är väl helt i sin ordning att man då gör sina egna evenemang här och nu.
 
Ojojoj, nu ger du dig ut på minerad mark.

Som jag ser det handlar det om dubbelmoralen. Om man gör ett ensidigt manligt arrangemang blir man genast kritiserad för att vara "gubbig, grabbig, 1800-tal, mansgris" och andra mindre smickrande epitet. Men det är positivt att göra något endast för tjejer. Då blir det You go girl. I det senaste århundratet har man kämpat för att ta sig in på de områden som var exklusivt för män med argumentationen "lika för alla" och så går man ner i samma dike själv.

För att ta Vasaloppet som exempel. Det var endast för män. Kvinnor protesterade med lösskägg och fick vara med. Sen finns det en kortvasa för de (av båda kön) som inte orkar 9 mil, men därutöver ett exklusivt tjejarrangemang. I så fall borde väl kortvasan vara endast för killar? Nej, man ska få vara med på allt som killar gör, samt ha sitt eget ('Cos I'm worth it). Både äta kakan och ha den kvar. Riktigt intressant blev det i vintras när Vasaloppet gick på rekordtid. Först i mål (med ca 100% sannolikhet en man) fick en bil. Tjejbilen var vigd till den kvinna som slog rekord i Tjejvasan. Detta gick inte för sig. Nu ska kvinnor kunna vinna bilar i BÅDA loppen. Sponsorer sprang benen av sig för att inte framstå som "kvinnohatare" och Skofterud fick två (!) bilar. Själv tycker jag att Skofterud var mer värdig än den som ev tar rekordet på tre mil, men man får välja. Antingen ges bilen i Tjejvasan eller "riktiga" Vasaloppet. Inte både och.

Jämställdhet är bra, men det ska gälla fullt ut. Då ska ingen ha extra förmåner pga kön (eller etnicitet, sexuell läggning, religion etc).
 
Jag kan till viss del hålla med om att tjejvasan känns lite överflödig, för om jag inte missminner mig finns det väl en tjejklass i det "vanliga" Vasaloppet, samt en för kortvasan också?

Sedan att ha separata dam- och herrtävlingar i olika sporter känns ju väldigt relevant eftersom män generellt sett är större, starkare och snabbare. Detta är ju dock inte relevant i alla sporter, och jag måste erkänna att jag verkigen inte fattar varför det finns en dam- och en herrklass i curling...

Sen tjejkvällar... Tja, jag kan hålla med om att de är lite fånigt, men en hel del tjejer tycker att det är mer givande att gå på en "segregerad" introduktionskurs, sannolikt eftersom killar generellt sett tar mer plats i en grupp. Så länge det handlar om killdominerade sporter/aktiviteter så är det väl inte så konstigt? Det är ju ungefär som killgrupper i stickning eller nåt, vilket jag inte skulle bli förvånad om faktiskt fanns.
 
Gissningsvis för att vi lever i en värld där manliga synsätt, värderingar, förutsättningar är norm. Att tillhöra gruppen som inte ligger utanför normen är säkert en skön känsla. då kan man få göra saker utan att behöva slåss för sitt kön samtidigt.

Jag tycker det finns både bra och dåliga sidor med sådana arrangemang. Det dåliga är att det på något sätt accepterar situationen ("ok, mannen är norm, då ordnar vi situationer där mannen är förbjuden för att få ett andningshål"). Å andra sidan kan det hjälpa till att sudda bort gränser ("om en kvinna kan åka vasaloppet kan det ju inte vara en manlig grej").

Att argumentera för att det borde finnas separata kill-arrangemang tycker jag känns onödigt när vi som sagt lever i a mans world.

Mina 2 ören..
pal2
 
Om en arrangör vill ha uppdelade klasser eller liknande är det väl helt ok? Det är möjligt att det är konstigt att behovet finns men så länge det gör det och ingen "sida" missgynnas ser jag inga fel med det. Det ska dock vara precis lika rätt att dra igång en tävling för bara män om man vill det...

Vad som däremot är riktigt konstigt när det gäller jämställdhet och idrott är t.ex att det finns Helsingborgspolitiker som vill tvinga Helsingborgs IF att starta upp en damverksamhet för att kommunen ska sponsra föreningen. För det första handlar det om att kommunen köper reklamplats, inte bidrag. För det andra finns det redan framgångsrika damlag i regionen som skulle få det svårt om HIF började konkurrera. För det tredje finns det lag i andra sporter i regionen som enbart har damverksamhet som t.ex.Spader Dam, dessa nämns inte.
 
...eftersom killar generellt sett tar mer plats i en grupp.

Spontant kommer jag ihåg att guiden på Pythagoras muséum (fabrik för tillverkning av tändkulemotorer) sa precis just det. Killarna tar över och tjejerna tystnar. Så han gjorde en (eller flera) tjej-guidningar och det fick ganska tydliga positiva effekter. Det var skolklasser.

Helt utan synpunkter, bra/dåligt och utan att utreda ev förklaringar/orsaker, kan man bara konstatera att skillnader finns och rena tjej-arr blir inte samma som sak som mixed.
Därför finns tjej-arr.

thomas
 

avslutad210712

Gäst
Har inet läst hela tråden MEN jag förstår lite grann hur trådskaparen tänker. Hur tror Ni att det skulle låta om man anordnade

Killkväll på Naturkompaniet/Intersport/Stadium etc etc

Då skulle det bli ett j*vla liv för att det är diskriminerande.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg