Kniven kan väl inte överskattas?
Halloj!
Jag har ägt många knivar genom åren. Allt från handsmidda "pattern-welded" till billiga moraknivar. Min uppfattning är att det inte går att överskatta knivens funktion som redskap.
Förvisso har väl alla idag nylontält, mat på polykarbonatburk med skruvlock och tändstickor i vattentät förpackning, men för att kunna använda naturens resurser är kniven enkel och oerhört mångsidig.
Hur ska man bygga ett skydd att sova i av slanor och grenar utan möjlighet att skära och omforma det man hittar i skogen? Starta eld grova av grenar?
Nio tiondelar av mänsklighetens historia har vi använt skarpa flintverktyg. Eggverktyg i alla dess former använd flitigt förutom i vår moderna tid. Tänk bara tillbaka ett par hundra år innan vi hade cement och armeringsjärn - hus byggdes för det mesta i trä och det fanns ett flertal specialicerade yxor för ändamålet.
För mig är det självklart att det finns ett starkt symboliskt värde i ett litet, enkelt verktyg som ger en möjligheter att påverka omgivningen, och därför inte alls märkligt att intresse för kniven som konstverk förutom praktiskt vertyg existerar.
Däremot kan jag instämma i att en billig kniv kan ha likvärdig funktion som en dyr.
Jag tycker det är lite som nål och tråd - en annan uråldrig uppfinning som istället för att dela fogar samman. Betydelsen går väl inte att överskatta? Men analogt kan man idag bära med sig självklistrande syntettyg, epoxi eller polyuretan för att laga / foga samman i skogen idag.
Hälsningar,
Marcus