Varför är det så sanslöst dyrt att åka tåg?

Jag har alltid trott att det är lite av en myt att det tåget skulle vara så himla effektivt. Det var därför jag började leta lite siffror. Om man tittar på Vägerkets hemsida så kan man se att någon där faktiskt har räknat ut motsvarande siffra för vägtrafiken.

http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____3421.aspx
( se sid 24 i Fickfakta 2008)

Omräknat till kWh så blir det 0.47 kWh/km. Men då är det alltså personkilometer det gäller, och lite oklart vad som ligger bakom siffran.

Hursomhelst är skillnaden mot tåget inte så dramatisk som tågbolagen försöker få det att låta. Jag menar att med en snål bil med 4-5 pers i hamnar energieffektiviteten i samma storleksordning som för tåget. Med buss blir det så klart ännu effektivare, om den är typ halvfull i alla fall.

Tåg går ju oerhört många kilometrar innan de behöver förnyas. Finns energiåtgången för produktion av fordonen med i dina siffror? Mest energieffektivt lär fartygstrafik vara.

En landsvägsbuss drar i storleksordningen 6 liter diesel per mil har jag för mig. Därmed måste den vara mer än halvfull för att vara mera energieffektiv än en full bil. Fast bussar går ju betydligt längre än en bil innan de är utslitna.

Stora fördelen med tåg enligt mitt subjektiva sätt att se är att det ofta är snabbare än buss och och bil och att det är betydligt bekvämare om man inte har mycket packning.

Tåg borde kunna konkurrera bra med vägtrafik förutsatt att det är stora passagerartal. Men Sverige är relativt glesbefolkat.

Med lämpliga koldioxidskatter bör tågtrafiken kunna konkurrera bättre. Det jag är mest irriterad på är att flygtrafiken inte betalar koldioxidskatter och andra skatter i samma utsträckning som andra transportgrenar.

Thure
 
Tåg går ju oerhört många kilometrar innan de behöver förnyas. Finns energiåtgången för produktion av fordonen med i dina siffror?

Nej. Enl. Volvo är energiåtgången vid produktion 1.54 MWh för en Volvo V70 diesel. Motsvarande ca 250 mils körning. (En misstänkt låg siffra tycker jag? Men det var den enda jag hittade.)
http://www.volvocars.com/mediamodule/epipdf/se/2008/NEW_V70/SE_2008_NEW_V70_2.0D(DPF)_(6GEAR).pdf
Så det handlar om en liten men inte försumbart energiåtgång över en livstid. Gissningsvis är den mer åt det försumbara hållet för både bussar och tåg.

En landsvägsbuss drar i storleksordningen 6 liter diesel per mil har jag för mig. Därmed måste den vara mer än halvfull för att vara mera energieffektiv än en full bil. Fast bussar går ju betydligt längre än en bil innan de är utslitna.
Jag tror iofs att 6 liter är en lite väl hög siffra, men jag menade typ på en höft ungefär. Mest för att visa vilken storleksordning det handlar om. Tåg är inte 10 eller 100 ggr effektivare än vägtransporter, jag tror att många har den uppfattningen.

Stora fördelen med tåg enligt mitt subjektiva sätt att se är att det ofta är snabbare än buss och och bil och att det är betydligt bekvämare om man inte har mycket packning.

Tåg borde kunna konkurrera bra med vägtrafik förutsatt att det är stora passagerartal. Men Sverige är relativt glesbefolkat.

Med lämpliga koldioxidskatter bör tågtrafiken kunna konkurrera bättre. Det jag är mest irriterad på är att flygtrafiken inte betalar koldioxidskatter och andra skatter i samma utsträckning som andra transportgrenar.
Det blir så klart mer komplicerat om man tittar på koldioxidutsläpp istället för energiförbrukning. Jag tänker inte ens försöka, jag ville bara peka på att tågets effektivitet rent allmänt inte är så bra som man kanske tror.

Omvänt gäller för flyget. En jetflyg drar i storleksorningen 0.5 liter/mil/passagerare (ungefär på en höft alltså). Som att köra ensam i en riktigt snål bil mao. Förmodligen mindre än de flesta tror. Problemet med flyget är inte att det är extremt ineffektivt utan att man tar sig extremt långa sträckor på kort tid.
 
Jag tror det stora problemet mellan sthlm och Gbg är trängseln på järnvägarna. Det går sjukt mycket godståg och det ökar väl hela tiden vad jag förstått. Regeringen måste fasen ta sig i kragen och bygga ut järnvägarna till dubbelspår mellan storstäderna, så att fler tåg kan köra, utan att fastna i köer hela tiden.

Fick höra i höstas att det som stoppar fler spår till Göteborg är Lerums kommun som envetet säger nej. Lite mindre kommunlat veto kanske?

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=34007&a=1078339
och
http://www.sr.se/cgi-bin/vast/nyheter/artikel.asp?artikel=2403788

ger en del info
 
Flyget

står för en stor andel av koldioxidutsläppen för svenska folket. Den borde minskas med CO2 skatt enligt mitt sätt att se. Och det måste antagligen till ett i det närmaste globalt politiskt beslut.

EU kanske kan vara trendsättare?

Thure
 
Undersöka och sedan sätta ner foten...

...är vad som man skulle behöva göra från centralt håll i dylika frågor.

Det skulle vara lämpligta att man gör en undersökning där alla relevanta parametrar bedöms (energibehov, typ av enegikälla, energibärare och därav kommande energiförlust, miljöbeastning i hänseenden så som yta, slitage/störande inverkan på omgivning, partikelhalter från slitage, personsäkerhetsaspekter, driftssäkerhetsaspekter, tidsbesparing i form av antalet förare/driftspersonal per förflyttad personkilometer osv osv...).
Därefter bestämmer ett prisindex för de olika färdätten i förhållande till varandra: tex skulle buss bli XX gånger billigare/dyrare än tåg som i sin tur är XX billigare/dyrare i förhållande till flyg som kostar XX gånger så mycket som båt osv osv.
Nu är det ju bara marknaden som löper amok som vanligt.

Tyvärr har vi ju dragit diverse liberala och marknadsabemängda politiska synsätt på oss som befolkning så utan att göra upp med det bagaget kommer det nog inte till stånd. Ibästa fall kan man kanske hoppas på utsläpps och drivmedelskatter för flyget innom Sverige (eller EU)...med det lär väl dröja iaf 10 år, om de någonsin får huvudet ur sanden dvs.

Tillsvidare kan man bara försöka att lätta sitt eget samvete genom att inte flyga eller bila...
 
Om ett landsvägsfordon ens kan komma i närheten när det gäller energiförbrukning så måste tågen vara rejält o-optimerade.

Jag har inte heller brytt mig om att räkna på siffror fram och tillbaka. Men anledning till den uppseendeväckande ineffektiviteten hos tåg jämfört med bil borde vara vikten. Lite slagningar på Wikipedia visar på att ettt tåg väger 0,5-1 ton per säte. En full bil väger ca 250 kg per säte.
 
Dyrt.

Stockholm Göteborg över helgen, två personer.
SJ 3200 :-
Hyrbil (inkl bensin) 1750:-
HAHAHAHAAH! Strålande. J*lar vad man får lägga på CO2-skatt för att få mig att ta tåget isf. Och sedan, om man har en månadslön (heltid) på 23 000 innan skatt, bara får en vikarietjänst på deltid och dessutom har CSN-skulder, skulle jag då ta tåget om bilresan kostade 5000 kr? Nej, jag skulle sitta hemma.
 
Dyrt.

Stockholm Göteborg över helgen, två personer.
SJ 3200 :-
Hyrbil (inkl bensin) 1750:-

Jösses...
Till det priset kan man väl flyga till New York?

Men anledning till den uppseendeväckande ineffektiviteten hos tåg jämfört med bil borde vara vikten. Lite slagningar på Wikipedia visar på att ettt tåg väger 0,5-1 ton per säte. En full bil väger ca 250 kg per säte.

Å andra sidan har tåget betydligt lägre rullmotstånd (det finns ju folk som drar upp till sju vagnar med tänderna) och betydligt högre verkningsgrad i motorerna. Bara 30 procent av energin du stoppar in i en bil används till att driva bilen. I bästa fall. I ett tåg är väl motsvarande siffra 90-95 procent nånting.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg