Jag har alltid trott att det är lite av en myt att det tåget skulle vara så himla effektivt. Det var därför jag började leta lite siffror. Om man tittar på Vägerkets hemsida så kan man se att någon där faktiskt har räknat ut motsvarande siffra för vägtrafiken.
http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____3421.aspx
( se sid 24 i Fickfakta 2008)
Omräknat till kWh så blir det 0.47 kWh/km. Men då är det alltså personkilometer det gäller, och lite oklart vad som ligger bakom siffran.
Hursomhelst är skillnaden mot tåget inte så dramatisk som tågbolagen försöker få det att låta. Jag menar att med en snål bil med 4-5 pers i hamnar energieffektiviteten i samma storleksordning som för tåget. Med buss blir det så klart ännu effektivare, om den är typ halvfull i alla fall.
Tåg går ju oerhört många kilometrar innan de behöver förnyas. Finns energiåtgången för produktion av fordonen med i dina siffror? Mest energieffektivt lär fartygstrafik vara.
En landsvägsbuss drar i storleksordningen 6 liter diesel per mil har jag för mig. Därmed måste den vara mer än halvfull för att vara mera energieffektiv än en full bil. Fast bussar går ju betydligt längre än en bil innan de är utslitna.
Stora fördelen med tåg enligt mitt subjektiva sätt att se är att det ofta är snabbare än buss och och bil och att det är betydligt bekvämare om man inte har mycket packning.
Tåg borde kunna konkurrera bra med vägtrafik förutsatt att det är stora passagerartal. Men Sverige är relativt glesbefolkat.
Med lämpliga koldioxidskatter bör tågtrafiken kunna konkurrera bättre. Det jag är mest irriterad på är att flygtrafiken inte betalar koldioxidskatter och andra skatter i samma utsträckning som andra transportgrenar.
Thure