Våren väcker ädla känslor i topp-tre

Ahhhhhh

Nu är den äntligen här, våren...
Allt verkar få nytt liv efter en grå (här nere i alla fall) vinter.
Vad gör mig mest påmind om att sommaren snart tågar in?
Jo den ljuva fågelsången.

Så jag tänkte väl mest höra med forumfolket om era egna topp tre..

Jag tar täten

På plats nr 3

Storlommen, kanske inte för att det är skönssjungande vårfågel utan mest för dess trolska visslande när morgon dimman rullar över sjöar och myrar

På plats nr 2 har jag fiskmåsen med sitt pigga skrik "tjôtar" in sommaren.
När de får sin ljusa stämma nu på våren så känner jag som Göteborgare att nu jäklar är det vår

Och på plats nr 1 tätt följa av 3 och 3 har jag koltrasten.. Need I say more?

1. Talgoxarna börjar spela.

2. Orr- och Tjäderspel.

3. Tranor på väg norrut.

(4. Sädesärlan spatserar omkring på gården)

/BAX

1. Kan bara hålla med om att den ljuvaste fågelsången kommer från koltrasten, ALLA årstider.

2. Vildgässen som kommer tillbaka på våren är kanske inga som står för skönsång, men ett härligt vårtecken är det.

3. Tranor. Vad är en vår utan synen av dem?

/g

Hmm... Koltrasten kommer utan tvekan högst på min lista över "önskvärda ljud" när vår skapare (vad han nu heter) skrämmer solen över horisonten några timmar extra så här års. Som Västgöte med rötterna djupt nedkörda i myllan nära Hornborgasjön kommer naturligtvis tranan som given 2:a! Lommens läte kommer delad 3:a med berguvens, som rotat sig (åtminstone för en tid) i ett stenbrott nära Skövde. Måsar kretsar i denna trakt mest över det förgängelsens Mecka som utgörs av den lokala soptippen, men visst förstår jag att folk på kusten diggar dessa flygfän!

Som utflyttad västerbottning måste man ju svara storpov, storspov och storspov.

Dock är det dåligt med sådana i Göteborg, så nu håller jag också på att programmeras om till en sån där koltrastmänniska.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap160620 Öby kulle våren 2013 Vilda djur 2
Mattias Bernhardsson Möt våren i Sjaunja Vilda djur 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg