Även om jag som skåning har långt till fjällen för att se efter så kan jag inte tänka mig att det skulle vara några värre problem sista veckan i juni än vad som kan tillstöta senare vid regn och ogynnsamt väder. Har varit uppe vid den tiden i Sarek flera gånger. En del snöfält ligger säkert kvar då, och ganska stora när man kommer upp över 1000 m. Snöfälten i sig är ju bra att gå på, sena snöfält är i allmänhet hårda (utom kanske i kanterna).
Ska själv upp först till Padjelanta i mitten på juni och därefter Sarek en vecka senare och jag har bestämt mig för att inte oroa mig för eventuell snömängd.
Det som kan vålla problem är förstås mycket smältvatten i jokkarna. Fast det borde ha lugnat ner sig till den sista veckan i juni. Är man erfaren vadare tillsammans med andra så skulle jag inte oroa mig alltför mycket. Så tidigt på säsongen ligger det säkert många snöbryggor kvar, så flera svåra jokkar kan man gå över, exempelvis dem som ligger kilometrarna innan man kommer till Smaila. Fast så kan ju nya jokkar dyka upp som man inte ens lagt märke till andra år...
En hel del olyckor vid vad händer på grund av att vandrare är pressade av sitt tidsschema och måste över för att inte komma efter. Har man istället extra dagar kan man ta det lugnt och ta en omväg och gå där det är enklare. Eller ta ett svårt vad mycket tidigt på morgonen när vattenmängden är mindre.