Vardagslyx på tur

Eftersom Nordesjö inte har uttalat sig ännu så kan ju jag...
Tårta av upprullad rulltårta, spraygrädde, krossad dajm och gelehallon.
Och då man ändå har spraygrädde med sig: Irish coffee.

Jägermeister är ju gott.
En liten tetra rödtjut.
Mörk choklad och torkat kött är redan nämnt.

/Ulf

pal2; sa:
Jag provade att ha med lite chokladpudding som jag blandade med mjölk på torrmjölk men det blev inge vidare. Hur jag än vispade och ställde kallt i en snölega ville det inte bli pudding av det. :( Nästa gång ska jag prova ut belöningsmaten extra hemma.
Men Peter... hur bär du dig åt??? Jag har alltid chokladpudding med mig och har aldrig misslyckats med att få lagom konsistens på den. Behövs ingen snö (förutsatt att det inte är 25-30 grader ute) eller överdriven vispning. Bara blanda mjölkpulver med puddingpulvret hemma och sedan tillsätta vatten och snabbt vispa ihop, sedan får den stå i 10 minuter och stelna (smaskens)
Jag provade till och med att göra någon slags vispgrädde att ha till, baserad på gräddpulver, gelatinpulver och socker. Smakade inte så tokigt men det har aldrig blivit av att ta med den ut i fält.

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

cnygardh; sa:
lite egen gråt borttagen

Men Peter... hur bär du dig åt??? Jag har alltid chokladpudding med mig och har aldrig misslyckats med att få lagom konsistens på den.

lite kulinariska förtydliganden ctrl-xade

default.asp')
Ha de' ///Claes

Ja int vet ja. :) Det blev bara klimpig chokladmjölksliknande vätska. Men det är ju en idé att blanda ihop mjölkpulvret och chokladpuddingspulvret hemma. Nu ska jag ha med mig lite ekströms citronfromage i vart fall, kanske jag gör ett nytt försök med chokladpudding stärkt i anden av dina framgångar.

Kan ju iochförsig vara nå fel på mina matlagningskunskaper. Men är det så att ja inte ens kan fixa chokladpudding på pulver blir jag nog lite deppig... :)

Peter P.

Jag fortsätter väl när jag ändå är på gång..

(Lugn Peter det ordnar sig nog.... ;))

Vilket tjat om cigarrer, wirre och konjagare förresten....
NEJ! på kvällen ska man sitta utanför sitt tält med en PIPA (inget besvär med befuktning etc) och Kaffe och PUNCH (denna svenska gudadryck). Det är avslappning och njutning det!

Annat gott: chokladcockies, C-vimin brus (både nyttigt och smakar bra)

Ett tips till dig som ändå tänker ta med cigarrer: köp cigarrer som ligger i metallrör med skruvkork, då är dom både skyddade mot stötar, klämning och behåller fukten.

default.asp')
Ha de' ///Claes

Re: Jag fortsätter väl när jag ändå är på gång..

cnygardh; sa:
borttagningar

PIPA

editeringar

Katten oxå Claes! Nu får jag göra om min packlista, igen. :) Har ju faktiskt en majspipa liggandes någonstans. Högre mysfaktor än cigarr. För att inte tala om nikotintuggummi.

För övrigt blir det Bowmore i år. Föredrar den väl utblandad varför den ur UL perspektiv får extra plus. Budgeterar 3 cl/dag (plus lite extra som halkade ner för säkerhets skull). :)

Mvh
Peter P.

cnygardh; sa:
Är det dax snart och vart ska du? Själv ska jag ta en solotur i Sarek vecka 34 och 35.

Sticker på Fredag. Blir ytterliggare en ensamvargsvandring. Snirklar mig från Nikka via Tjeurolako, Kaskavagge, Vistas, Mårma och en uppfunnen jojo-vandring i Abiskoalperna (Sielmavagge->Nissunvagge->Ballinvagge) fram till Abisko. Blir cirka 10-11 dagar ute med 3-4 toppturer/dagsutflykter inplanerade. Sen får jag 2-3 dagar att lufsa på Nuolja, sola i marmorbrottet osv. Bra väder är beställt med små, fotomässiga, fluffiga moln mot klarblå himmel. :)

Med tanke på vad som sagts om torka i Sarek borde man kanske gjort ett nytt försök där. :) Lycka till i Sarek, hälsa älgarna.

Mvh
Peter P.
[Ändrat av pal2 2005-07-18 kl 14:09]

cnygardh; sa:
Men Peter... hur bär du dig åt??? Jag har alltid chokladpudding med mig och har aldrig misslyckats med att få lagom konsistens på den.

Gråt, tandagnisslan, eder, anfäkta anamma.

Nu har jag provat hemma och det går int. Semper mjölkpulver och ekströms chokladpudding. Har till och med vispat med elvisp. 12 timmar senare var det fortfarande tjockflytande chokladsås.

Inte för att jag är någon Tina i köksregionerna men det här är ju lite irriterande. Hur gör du människa?? :)

Tur att citronfromagen funkade.

Mvh
Peter P.

Re: chokladpudding

pal2; sa:
Gråt, tandagnisslan, eder, anfäkta anamma.
Nu har jag provat hemma och det går int. Semper mjölkpulver och ekströms chokladpudding. Har till och med vispat med elvisp. 12 timmar senare var det fortfarande tjockflytande chokladsås.
Välkommen hem? Peter!
Jag passade på att testa chokladpuddingen hemma nu när jag håller på och packar och väger in maten till min egen ensamvandring i Sarek som börjar måndagen 22 augusti (1,5 vecka kvar).
Just nu sitter jag och smaskar i mig provportionen, mums. Mitt recept är 30g ekströms chokladpuddingpulver, 20g Semper mjölkpulver, en dryg dl vatten (1,2 för att vara petig). Rör ner vattnet i pulvret och rör ihop så att det inte finns några klumpar (misstänker att du vispar alldeles för hårt och länge) När pulvret löst sig ställer man skålen/kåsan.... på en sval - kall plats (i kanten på jåkken eller i värsta fall bara utanför tältet). Efter en kvart har du en perfekt chokladpudding!

:) :) :) Lycka till :) :) :)
default.asp')
Ha de' ///Claes

Re: Re: chokladpudding

cnygardh; sa:
Välkommen hem? Peter!
Jag passade på att testa chokladpuddingen hemma nu när jag håller på och packar och väger in maten till min egen ensamvandring i Sarek som börjar måndagen 22 augusti (1,5 vecka kvar).
Just nu sitter jag och smaskar i mig provportionen, mums. Mitt recept är 30g ekströms chokladpuddingpulver, 20g Semper mjölkpulver, en dryg dl vatten (1,2 för att vara petig). Rör ner vattnet i pulvret och rör ihop så att det inte finns några klumpar (misstänker att du vispar alldeles för hårt och länge) När pulvret löst sig ställer man skålen/kåsan.... på en sval - kall plats (i kanten på jåkken eller i värsta fall bara utanför tältet). Efter en kvart har du en perfekt chokladpudding!

:) :) :) Lycka till :) :) :)
default.asp')
Ha de' ///Claes

Lycka till i fjällen. Mitt beställda vackra väder kom bort på posten. Molntäcket låg ibland under 1000-meters nivån. Inga toppturer, inge Mårma, inga pass. Men det var skönt i alla fall. Och norra Vistas är ju aldrig fel, inte heller Ballinvagge. Fick dessutom uppleva vadning på Kungsleden! :) Och snö! :)

Ekströms fromager var dock delikata. Mätte upp det i portioner i plastpåsar. Sedan var det bara att hälla i 1 dl vatten, skaka påsen ordentligt och sedan hälla upp i kåsan och låta stå ett tag.

Jag ska testa ditt recept här hemma. Om det inte går ska jag begränsa matlagningen till tee-vattens-kokning med vattenkokare i framtiden. :)

Mvh
Peter P.

LIte mer lyxtips

Serrano-skinka, eller annan torkad skinka, en bit parmesan eller peccorino och torkade oliver förhöjer pastarätterna! Och osten kan man ha på en bit digestivekex eller en skånepepparkaka också.

Jag håller med om att fromagerna verkar funka mycket bättre än chokladpuddingen. Fast chokladsås kan vara riktigt gott efter en lång dag!

Min sambo lyckades dessutom smuggla med en mjölblandning och tillaga kanel- och kardemummabullar på den senaste turen. Det var riktigt, riktigt lyxigt.

Dessutom köper man ju naturligtvis med sig det allra godaste nymalda kaffe man hittar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Tips på god varm energidryck - pulver Friluftsmat 16
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
Ismo Jojkman Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
KLAGER Många glömmer att träna på friluftsmatsätning Friluftsmat 7
KGoransson O-ring på gasflaskan? Friluftsmat 5
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Elvah Bästa mjuka brödet på fjällvandring? Friluftsmat 62
GuloBorealis Lyxmat på fjället Friluftsmat 16
Davva2 Vattenförvaring på vinterturer Friluftsmat 11
Davva2 Lyxmat på vinterturer Friluftsmat 23
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
tomasjo Jakten på Knorr Spaghetteria Friluftsmat 64
lyckegard Vegetariska rätter att tillaga på gaskök Friluftsmat 9
article Angående matlagningen på flerdagars vandring Friluftsmat 14
avslutad160426 Förslag på "Vild" 3-rätters i helgen Friluftsmat 8
I.Morgan Stekar på fjället Friluftsmat 12
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 58
sigvardsdotter tillaga potatisgratäng på trangia? Friluftsmat 4
Jocke434 Om du kunde ta med dig kylvaror ut på tur, vad skulle du ta med dig? Friluftsmat 23

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg