Vardagsjacka

T&P Softshell Advance såg ju bra ut. Har ju ventilationsöppningar i sidan också. Men bara enkel dragsko på dragkedjan fram verkar det som. Stämmer det? T&P Ultimate ser ut att ha dubbla dragskor, så då kan man ju öppna nertill upp över magen när det blir varmt. Jag tycker det är skönt att ha det stängt över bröstet och halsen så jag slipper blir för kall där när jag cyklar.

Så ventilationshål längs med sidorna eller öppna jackan nertill fram. Vilket svalkar bäst?

Jag skulle aldrig köpa en ny plastjacka som inte har långa blixtlås under armarna. Min gamla välanvända HH har det och jag förstår inte hur jag kunnat leva utan det tidigare.
 
Jag skulle aldrig köpa en ny plastjacka som inte har långa blixtlås under armarna. Min gamla välanvända HH har det och jag förstår inte hur jag kunnat leva utan det tidigare.
Om valet hamnar mellan Advance och Ultimate blir det nog Advance då. Blixtlås under armarna plus att den har huva, vilket Ultimate inte har.
 
Vetilationsblixtlås till trots så brukar ju insidan på plastjackor bli full med is vintertid, bomulls polyester brukar klara sig........ G-tex är inte alltid optimalt.
 
T o m Windbreaker foder räcker för min del vid måttlig vinteransträngning till för att det skall bli is på insidan. Andra kan ha andra erfarenheter......... Den s k andasförmågan är för liten när is börjar bildas och när isen är där existerar ingen andasförmåga alls. D v s man har ett plagg med märkt förmåga som inte fungerar i praktiken enligt reklamens utlfästelser, men man är luttrad.
G-1000 och tätvävd bomull av olika kvaliteter ventilerar tillräckligt väl så att inget islager byggs upp på insidan, inte ens när arbetet blir så tungt att isolerlagret behöver läggas i säcken. Ullplagg uppvisar i dethär avseendet hur suveränt de är.
Plastplagg med hur många ventilationsok och blixtlås till trots.......kommer inte ens i närheten av naturfibrer. IMHO.
 
G1000 verkar vara ett materialnamn bara fjällräven använder. Vad finns det fler för tillverkare som använder liknande material, och vad kallar de det för?
 
Grunden är Polyfiber av något slag och bomull, vanlig blandning 50/50 eller 65/35. En del tillverkare väver in kevlartrådar för ripstopväv. Salunamnen varierar med färdig plaggtillverkarna. I tillverkarled brukar vävarna på kilometerbobiner ha andra namn.......
Istället för katalogisering av mtrl är att lära sig titta på plaggfunktioner mera funkis....... De flesta jackor är för trånga och korta, en tjock tröja eller värmejacka (även fylld med dun) bör lätt rymmas, fickorna sitter ofta så att ryggsäck tillåter enbart napoleonfickor att nyttjas....obra IMHO.
 
Exempel på användare är

Diverse uniformstillverkare
Svenska M90 är 55/45 blandning
Storbritannien och USA använder 50/50, med och utan ripstop

Friluftstillverkare
Fjällräven G1000 och MT (73/27 micropolyamid/bomull)
Lundhags, tror de kallar det för polyester/bomull rätt och slätt
ITAB TP-X poplin
Diverse tillverkare av jaktkläder
Liknande tyger används inom många travelkoncept
 
Jag tror inte att den [Bergans softshell] är särskilt mycket varmare än en bomullsjacka. itab-jackan [TP-X poplin-väv] är nog avgjort varmare.
Ullplagg uppvisar i dethär avseendet hur suveränt de är.
Plastplagg med hur många ventilationsok och blixtlås till trots.......kommer inte ens i närheten av naturfibrer.

Ska jag tolka detta som att softshell är svalare men tätare och g1000 etc är varmare men släpper lättare ut fukt inifrån?

(Text inom [hakparanteser] i citaten är ditskriven av mig)
 
Ska jag tolka detta som att softshell är svalare men tätare och g1000 etc är varmare men släpper lättare ut fukt inifrån?

Problemet är att "softshell" kan betyda lite allt möjligt.

Bergansjackan, som kan kallas softshell, är tunn och består av ett enda lager tyg. Den är alltså sval. Svalare än en vanlig 65/35-jacka (G1000 etc).

Itab Softshell Advance, som är en mer klassisk softshell, består av ett grovt yttertyg som är laminerat mot tunn fleece. Två lager tyg alltså. En sådan jacka är inte sval. Softshell Ultimate är (väl?) lite tunnare, men om jag förstår dina krav rätt är den kanske också för varm.
 
Bilderna visar jackan jag ersätter.

Fördelar:
+ Funkar året om. I vintras när det var -25 förstärkte jag med en fleeceväst under.
+ "Andas" bra
+ Syns inte om den skulle råka bli lite skitig
+ Många fickor, 6st
+ Billig (kommer inte ihåg exakt, men runt 600-700kr skulle jag gissa på)
+ Luva

Nackdelar:
- Suger åt sig alla regndroppar
- Lite liten luva
- Bara en dragsko i dragkedjan
- Fodret i ärmarna (syns lite på bilden av ärmslutet, det är lite blankt) blir lite klibbigt mot armarna när man blir varm

Material:
Vet inte exakt. Yttertyget är något lite grövre bomullsaktigt. Fodret mot bröstet/magen och ryggen är ett finare bomullsaktigt tyg. Fodret i ärmarna är något blankt/glansigt. I luvan och till innefickorna har någon mesh-väv använts.

Vikt: 866g
 

Bilagor

  • jackan_fram_resized.jpg
    jackan_fram_resized.jpg
    203.2 KB · Visningar: 1,034
  • jacka_bak_med_utan_luva.jpg
    jacka_bak_med_utan_luva.jpg
    190.3 KB · Visningar: 957
  • armslut_resized.jpg
    armslut_resized.jpg
    111.4 KB · Visningar: 839
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
karhuerik Vardagsjacka Kläder 0
Mattias1981 "Vardagsjacka" Kläder 10

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg