Vardagsjacka

Hej

Jag letar efter en jacka att ha till vardags. Det mest aktiva jag kommer göra i den är att cykla till och från jobbet (8,5km enkel väg, 20-25min). Jag blir hellre blöt av regn än av svett...

Vilken typ av jacka rekommenderas? Någon specifik jacka som kan rekommenderas? Max 2000kr Just nu har jag en vintagejacka av 100% bomull som jag har som vår/sommar/höst/vinter-jacka...

Tack på förhand.
 
Låter som du behöver nåt snyggt, mångsidigt, praktiskt och stänktåligt utan membran. Du bör kunna klara dig under tusenlappen.

Det finns ju såna jackor i bomull/polyester, som till exempel Itabs Trekking TP-X och en massa Fjällrävenjackor.
143-14.jpg

Foto: Itab

Eller en tunn mjukskaljacka/vindjacka i syntet, till exempel Bergans Microlight
142_red.png

Foto. Bergans
 
Tack för förslagen Martin!

Det finns ju såna jackor i bomull/polyester, som till exempel Itabs Trekking TP-X
Står att den har "ventilationsöljetter under ärmarna". Vad är det?

Eller en tunn mjukskaljacka/vindjacka i syntet, till exempel Bergans Microlight
Jag är rädd att den är för varm. Jag är väldigt varm av mig och har som sagt endast en tunn bomullsjacka även på vintern.

Såg här om dagen en kille med motorcykeljacka som hade tre dragkedjor på ryggen för att öppna upp och ventilera (två vertikala i svanken och en horizontell över skulderbladen). Hade även ventilationsdragkedjor på ärmarna. Finns det vardagsjackor med liknande funktioner?
 
Står att den har "ventilationsöljetter under ärmarna". Vad är det?

Hål/ringar, typ såna här är det nog:
34284610.jpg


Jag är rädd att den är för varm. Jag är väldigt varm av mig och har som sagt endast en tunn bomullsjacka även på vintern.

Jag tror inte att den är särskilt mycket varmare än en bomullsjacka. Den är inte så tunn som en 100-gramsjacka, men den är vad de flesta människor skulle kalla "väldigt tunn". itab-jackan är nog avgjort varmare.

Såg här om dagen en kille med motorcykeljacka som hade tre dragkedjor på ryggen för att öppna upp och ventilera (två vertikala i svanken och en horizontell över skulderbladen). Hade även ventilationsdragkedjor på ärmarna. Finns det vardagsjackor med liknande funktioner?

Ja, men mest på vattentäta membranjackor. En massa ventilationsöppningar med dragkedja är ofta ett tecken på att det är en väldigt varm och tät jacka.
 
Finns alltså två alternativ.

1) En tunn softshell-jacka
2) En lite tätare jacka med ventilationsöppningar av olika slag

Är alternativ 2 inte mer flexibelt? På dagen eller vid aktivitet öppnar man upp för att få in sval luft och få ut varm luft, fram åt kvällen eller vid snålblåst stänger man till för att hålla värmen. Eller är en sådan jacka mycket varmare än en tunn softshelljacka även med alla ventilationshål öppnade?

Tack för alla bra svar och förslag såhär långt :)
 
Det är såklart en smaksak.
Hur man än gör blir det en kompromiss. Jag upplever nog att en jacka som är vindtät men inte vattentät slår den vattentäta i komfort, oavsett ventilationsöppningar.

Särskilt när man bara har nåt enstaka fuktabsorberande klädlager under jackan tycker jag att det blir kladdigt med heltätt tyg. På vintern är det mer komfortabelt eftersom man är svalare och har fler klädlager som kan ta hand om fukt, men då behöver man ju å andra sidan sällan den där totala vattentätheten.
Så helt regntät är jag helst bara när det faktiskt regnar.

Till vardags vill jag ha en jacka som är skön mot huden och tål en liten stunds regn om det kniper. Alltså närmare en vattenavstötande bomullsjacka än en ventilerande galonjacka.
 
Hur man än gör blir det en kompromiss. Jag upplever nog att en jacka som är vindtät men inte vattentät slår den vattentäta i komfort, oavsett ventilationsöppningar.

Till vardags vill jag ha en jacka som är skön mot huden och tål en liten stunds regn om det kniper. Alltså närmare en vattenavstötande bomullsjacka än en ventilerande galonjacka.
Låter vettigt. En vattentät jacka vill jag inte ha. En vindtät är tillräckligt vattenavvisande för de stunder jag är ute. Så en vindtät jacka med ventilationsöppningar hade nog varit något!
 
ITAB T&P Softshell Advance är hur skön som helst, jag använder min jämt.
inget membran, och nu var det dessutom rea på den, 398:- mot ordinarie 598:-
Tycker dessutom att den är snygg..
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16464&plats_id=1435
PS
Jag har en T&P Ultimate också och den är nästan lika skön.
T&P Softshell Advance såg ju bra ut. Har ju ventilationsöppningar i sidan också. Men bara enkel dragsko på dragkedjan fram verkar det som. Stämmer det? T&P Ultimate ser ut att ha dubbla dragskor, så då kan man ju öppna nertill upp över magen när det blir varmt. Jag tycker det är skönt att ha det stängt över bröstet och halsen så jag slipper blir för kall där när jag cyklar.

Så ventilationshål längs med sidorna eller öppna jackan nertill fram. Vilket svalkar bäst?
 
T&P Softshell Advance såg ju bra ut. Har ju ventilationsöppningar i sidan också. Men bara enkel dragsko på dragkedjan fram verkar det som. Stämmer det? T&P Ultimate ser ut att ha dubbla dragskor, så då kan man ju öppna nertill upp över magen när det blir varmt. Jag tycker det är skönt att ha det stängt över bröstet och halsen så jag slipper blir för kall där när jag cyklar.

Så ventilationshål längs med sidorna eller öppna jackan nertill fram. Vilket svalkar bäst?

Jag har min Ultimate med mej där jag är nu, och den har dubbla dragskor, min Advance har det inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
karhuerik Vardagsjacka Kläder 0
Mattias1981 "Vardagsjacka" Kläder 10

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg