Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det beror ju på vad du menar med kvalitet. Vad har du för sovsäck? Kolla om det finns ett speciellt sovsäcksöverdarg till den. Haglöfs m.fl. har bra överdrag.
Finns i de flesta sportbutiker som har en friluftavdelning. Kolla in på Naturkompaniet så borde de kunna hjälpa dig
Jag köpte för ett år sedan ett Haglöfsöverdrag att ha som "daggskydd" till min sovsäck. Efter första nattens användning kunde jag konstatera att överdraget inte på något sätt var dagg-avvisande. Själva överdraget drog till sig fukt och smuts likt en wettex-duk.
När jag kontaktade Haglöfs för att påpeka mina iakttagelser så svarade de att den inte skulle ge skydd åt fukt utan att det var ett "smutsskydd". Jag kontrade och menade på att själva överdraget "suger åt" sig både smuts och fukt på ett sätt som gör att det inte ens skyddar mot smuts. Jag ville reklamera det men fick ett nej.
Min uppfattning är att ett billigt (350:- i detta fallet) överdrag iallafall skall ge skydd åt dagg om man sover under bar himmel en vacker sommarkväll. Detta är dock inte Haglöfs uppfattning!
Åja,
De flesta överdrag funkar bra bara man impregnerar dem.
Men det finns ju billigare än haglöfs som funkar lika bra.
Annars kan man köpa militärt gore-tex överdrag för 1000:-
i militäbutiken på sveavägen (ligger en bit efter korsning odeng.)
som funkar bra även i regn. Dock drar sig ofta för att krypa ur
säcken på morgonen om det regnar.