Var kan man vandra med vagn istället för ryggsäck?

Det finns väl en point i att ursprungliga civilisationer bildas kring förenade vatten. Båtbärandet är klart praktiskt. Har för mig att Syrierna hade en massa bekymmer med att röja slagfält lång tid före slagen med stridsvagnar kunde äga rum...Så mitt tipps blir nog Håll vagnen där det finns asfalt och vägar , bär där de finns stigar, paddla och segla där det finns vatten. Ett alternativ till vagnen är ju cykel, vida bekvämare och inte minst snabbare.
Lösningar på problem bör vara praktiska. Armchair commandos finns det alltför gott om.

Jag vandrade en sväng pâ Östgötaleden när barnen var smâ.
Dâ byggde jag en liten kärra med hyfsat stora hjul för att fâ med allt och slippa bära.
Det funkade inget vidare :-(
Och med tanke pâ hur det ofta ser ut i fjällen sâ tvivlar jag pâ att det underlättar där.
För att klara passager pâ spângar (spänger) fâr spârvidden inte överstiga 30cm vilket ger dâlig stabilitet.
Till det ska hyfsat hög frigâng lägggas för att fixa stenar.

Det var någon äventyrare som gick med kompis och kärra i Sydostasien, de hade vådligt slit att få med sig kärran. Envar som släpat med sig en Pvkanon ute terrängen vet att det finns roligare nöjen.

Alltså. Jag har inte frågat om det går. Jag vill veta var det går. Det är inte för inte ett område vid Issjön i Jämtlandsfjällen kallas för Flygrakan eller om det är Flygfältet. Det behöver inte vara en sträcka med 5 dagsetapper i rad på fem mil vardera. Med Utsidans hela samlade erfarenhet av fjällvärlden borde det vara några som har sett områden som är mindre klippblockiga och blötmyriga. Kom igen nu!.

Alltså. Jag har inte frågat om det går. Jag vill veta var det går. Det är inte för inte ett område vid Issjön i Jämtlandsfjällen kallas för Flygrakan eller om det är Flygfältet. Det behöver inte vara en sträcka med 5 dagsetapper i rad på fem mil vardera. Med Utsidans hela samlade erfarenhet av fjällvärlden borde det vara några som har sett områden som är mindre klippblockiga och blötmyriga. Kom igen nu!.

Med den tjuriga ttityden gâr det förmodligen överallt.
Bara ge dig ut och gâ. Tar det emot sâ dra lite mer bara.

Utan att ha gâtt där själv sâ kom jag att tänka pâ Vasaloppsleden. Den borde vara platt och hârd nog, om du gâr när det är torrt.

Jajjemen!! Dags att poppa popcorn!

redösnoj: Du har fått några tips - pröva dem. När en tråd nått detta stadium är det dags att konstatera att du inte lär få så många fler vettiga svar.

Korta

leder där det säkert går bra finns.

t ex Linnestigen vid Grövelsjön och f d anläggarvägen mellan Katterat och Hunddalen på norska sidan av Riksgränsenfjällen.

Finns en härlig tråd här någonstans med en friskus som cyklat enhjuling mellan stugor i Jämtlandsfjällen.

Skottkärra torde ha vissa fördelar.

Thure

På vägen upp från Grövelsjön vid renstängslet mot Norge mötte jag en man med rullator i höstas.
Jag antar att det var en dagsutflykt som som vände där. Annars borde man väl kunna gå mot Olån och sen gå nedanför Salsfjället tillbaka. Har ingen karta här nu så allt blir ur mitt klena minne.
Men det är nog säkert lättare att bära.
Pär

hm... cool ide. Men jag måste säga att jag inte tror det finns någon riktigt bra vandringsled för detta fordon. förr eller senare kommer det någon stökig sluttning eller kanske en mindre jokk. Det lär bli stora problem så fort du kommer till en spång el. dylikt. Jag skulle rekommendera grusvägar eller kanske om man hittar några EXTREMT lätta leder.......

Jag har funderat en del och är också skeptisk och kommer inte på några direkta bra ställen. Förstabiten från Nikka till båtlänningen är nämnd men från övre båtlänningen upp till Keb skulle jag inte vilja dra vagn, det är rätt så stenigt och en hel del spångar och smala småbroar över bäckar. Möjligen att vissa partier av kungsleden kan fungera, t ex Saltoluokta - Sitojaurestugorna som är hyfsat torrt och inte jättestenigt. Annars ser helt enkelt terrängen ut som den gör; det är mycket myrsump, sten och snår om vartannat. Stigar och mindre leder är ofta smala, nernötta, steniga, går i kringelkrokar och ibland varvas med spång med två plankor i bredd. Det finns nog trots allt anledningar till att vagnar inte använts i fjällterräng.
Det bästa jag kan komma på är Finnmarksvidda, men det är ju i Norge. Där fanns rätt mycket fyrhjulingsvägar och terrängen var inte så stenig.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Var vadar man Tarfalajåkken Fjällvandring 11
nonsense Var hittar man rätt fjällkartor Fjällvandring 6
kikkit Var får man tälta?... + andra nybörjarfrågor! Fjällvandring 21
Lena-Alice när kan man fjällvandrar var Fjällvandring 3
JockoK Var ska man börja? Fjällvandring 9
zero7 Nybörjare, var börjar man? Fjällvandring 8
Var tältar man i Kvikkjokk Fjällvandring 6
Lämmel Frystorkat, var köper man det? Fjällvandring 11
jonsa Var kan man hyra tält? Fjällvandring 9
johan.alexandersson Var köper man ett sovsäcksöverdarg??? Fjällvandring 6
donga Var kan man hitta info om toppbestigningar... Fjällvandring 6
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev