Var hittar man enklast GPX-filer för vandringsleder?

Finns det någon bra sida där man kan hitta GPX-filer för diverse olika vandringsleder? Jag kan inte hitta något som verkar särskilt samordnat, bara utspridda länkar på diverse Länsstyrelser och ledsidor.

Inte alltid särskilt användarvänliga heller - t.ex. krävde Skåneleden att man laddar ner var och en av de 106 etapperna var för sig! 😵

Känns lite otidsenligt att det ska vara så svårt år 2022, man kan ju tycka att Friluftsfrämjandet eller nån hade samlat ihop iallafall de stora lederna som nerladdningsbara GPX-filer...

Har funnits något som hette stigoteket men det finns inte längre. Strava har heatmap där du kan se populära stråk men jag har inte betalversionen av Strava så jag vet inte hur bra Strava kan funka för att importera gpx-spår.

Mtbcyklister har en del gpx-spår.

Jag vet att detta diskuterats tidigare på Utsidan.

Du kan söka färdspår på https://www.utsidan.se/tracklogs/search.htm

Thure

Senast ändrad:
Har funnits något som hette stigoteket men det finns inte längre. Strava har heatmap där du kan se populära stråk men jag har inte betalversionen av Strava så jag vet inte hur bra Strava kan funka för att importera gpx-spår.

Mtbcyklister har en del gpx-spår.

Jag vet att detta diskuterats tidigare på Utsidan.

Du kan söka färdspår på https://www.utsidan.se/tracklogs/search.htm

Thure

Tack!

Fast jag är egentligen mest ute efter "officiella" ledsträckningar av större vandringsleder i GPX-format, inte privatpersoners egna små stigar och cykelrundor.

Min begränsade erfarenhet av låglandsvandringsleder är att man inte kommer ifrån att ha med sig någon form av karta, bara gpx-fil gör det svårorienterat. Ofta vill i varje fall jag göra lite avsteg från leden. Tryckt karta ger en överlägsen överblick jämfört med elektroniska kartor vid planering.

Vandringsleder dras om här och där så vill man använda gpx-fil så bör den vara hyfsat färsk. Skyltningen utmed lederna varierar i följbarhet.

Thure

Det finns flera områden där info är utspritt över en massa olika ställen. Det är nog google el liknande som gäller. Vandringsleder, kanotleder, fiske, turistinfo .... Tycker oxå det är bra med en riktig karta, man kan ju tappa mobilen i sjön ...

Naturkartan/Outdoormap har stöd för GPX-nedladdning. Är bara för den som administrierar leden att kryssa i en ruta, Se
Hittar man en led som inte har nedladdningsbar GPX så är det bara att höra av sig till den som administrerar leden och be dem göra den nedladdningsbar.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg