Var har DU varit på tur idag?

Sörmlandsleden Ösmo-Hemfosa

Tog bilen till Ösmo och parkerade vid pendeltågsstationen. Gick sedan till badstranden för att ansluta till Sörmlandsleden. Följde den norrut längs sjön. Kallt var det. Marken var frusen och skönt var det för annars skulle det nog varit sörjigt.
Is i sjökanten och på vattensamlingarna i skogen. Solsken och fågelsång. Mötte 4 andra vandrare på leden. Skönt att komma ut. Från Hemfosa var det smidigt att ta pendeltåget tillbaka till bilen i Ösmo.

Ligger just nu i mitt HB Rajd tillsammans med min Norrbottenspets Bundy.
Första gången jag tältar på vintern! Tog en 30-40 min biltur från stan och sen 2,5 km på skidtur tills jag hittade en fin plats. Så vi har eldat o haft det mysigt men blev trött så vi ska prova sova.
Är väl en 10-15 minus och runt metern med snö...

Lägger nog upp en bild imorrn.

Tog en bild i morse på mitt inte så spända HB Rajd men får inte till med forumet, fel på chrome...
Nåväl, det blev en kall o lång natt. Eftersom hunden ville sova inne i sovsäcken vågade jag inte dra igen den helt, vilket ledde till en massa varm luft som ersattes av kall luft. Till slut fick jag nog o drog på mig täckisar o fiberpälströjan, då blev det bättre.

Var förvånad att höstsäcken från Sovsäckssystem 2000 inte var varmare, den ska väl klara av -17? Tempen måste legat mellan 10-15 minus hela natten..

Hade också ett tält fullt med is efter all kondens vi släppte ut, fast det blåste lite. Dock dåligt spänt tält så, kanske påverkade.

Men då har man provat det också, dröjer nog tills jag gör om det, men snart är snön borta och då!

Tog en bild i morse på mitt inte så spända HB Rajd men får inte till med forumet, fel på chrome...
Nåväl, det blev en kall o lång natt. Eftersom hunden ville sova inne i sovsäcken vågade jag inte dra igen den helt, vilket ledde till en massa varm luft som ersattes av kall luft. Till slut fick jag nog o drog på mig täckisar o fiberpälströjan, då blev det bättre.

Var förvånad att höstsäcken från Sovsäckssystem 2000 inte var varmare, den ska väl klara av -17? Tempen måste legat mellan 10-15 minus hela natten..

Hade också ett tält fullt med is efter all kondens vi släppte ut, fast det blåste lite. Dock dåligt spänt tält så, kanske påverkade.

Men då har man provat det också, dröjer nog tills jag gör om det, men snart är snön borta och då!

Här är bilden
13325088103_e09a3eef8a_c.jpg

Igår söndag blev det en lång dagstur. Skåneledsrundan i Häckeberga, 25 km. 10 plusgrader i luften, inget regn och omväxlande sol och halvmörka moln. Norra delen av rundan är riktigt trevlig och går på små stigar i det kuperade skogslandskapet i utkanten av Romeleåsen. Södra delen går mestadels på skogsvägar och har mer karaktär av transportsträcka. Fast det ger tillfälle att sträcka ut på benen och gå lite snabbare.

Tyvärr har leden förstörts av stora kalhyggen. Det ena hygget efter det andra avlöser varandra. Kring Kullatorpet är skogen borta. En styggelse som helt förändrar upplevelsen av STFs trevliga raststuga. Långa sträckor av skogsvägarna är sönderkörda av skogsmaskiner och resultatet är lervälling som kräver att man går en omväg. I de fall det nedhuggna virket var markerat så stod det Häckeberga Säteri AB.

Medan jag vandrade leden blev jag flera gånger omkörd av mountainbikeåkare. När jag korsade en asfalterad väg kom en landsvägscykel farande. Några var ute med hunden på Risen söder om Genarp. En flicka joggade. Vad som slog mig var bristen på folk som vandrade. Man får intrycket av att söndagsvandring håller på att minska i popularitet till förmån för "materialsporter" och träning.

Tog en tur på Kärsön

idag var länge sedan då jag vanligtvis brukar paddla runt den. Hade en underbar dag i skogen, perfekt väder stötte spontant ihop med en kompis också så vi lunchade tillsammans samtidigt som jag invigde mitt nya lilla trangiakök o dunjacka (tunn som förstärkningsplagg) Check på årets första vitsippor o nyckelpiga, såg dessutom duvhök o ormvråk på mycket nära håll o 8 st tranor som seglade högt högt i skyn.

Bilagor

• IMG_0202.jpg
    IMG_0202.jpg
    134.4 KB · Visningar: 354
  • IMG_0203.jpg
    IMG_0203.jpg
    171.3 KB · Visningar: 366
  • IMG_0196.jpg
    IMG_0196.jpg
    120 KB · Visningar: 354
Hyssnaleden

Jag och hunden tog en helgvandring på hyssnaleden. 7Härad ca 40km.
Stannade i Hökås och invigde tältet jag införskaffade i vinter. Skulle det inte fungera fanns ett vindskydd på plats.
Det var lite regnigt på kvällen och med extra picknickfilt under och täcke över sovsäcken så var natten uthärdlig.
Det blev bara en selfie från denna lilla rundvandring.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
veni Var finns den förfallna kåtan? Allmänt om friluftsliv 0
veni Var finns en lättillgänglig 3-dagarsled med maximal naturupplevelse? Allmänt om friluftsliv 22
turbo100 Var börjar man nu i vinter??? Allmänt om friluftsliv 28
Mullemek Var köper ett vikbart liggunderlag? Allmänt om friluftsliv 17
såg Hur var friluftslivet förr Allmänt om friluftsliv 40
Jonas.musik Bo i skog utanför Malmö - Hur & Var? Allmänt om friluftsliv 17
waltruz Vill uppleva i södra fjällen: isfiske, snöskoter, längdåkning, bastu osv. var? Allmänt om friluftsliv 1
niklas_gripen Var köpa tarp på metervara? Allmänt om friluftsliv 7
Kangarouge Var hämtar ni er inspiration? Allmänt om friluftsliv 13
museo12 Var prova Skike? Allmänt om friluftsliv 2
4623 Praktisk övning, var? Allmänt om friluftsliv 5
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
ebh Brassestol lättvikt? Var? Allmänt om friluftsliv 11
GenomsnittligSarekLängtare Har nån annan den här känslan? Allmänt om friluftsliv 192
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
Teknikern Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen? Allmänt om friluftsliv 240
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
opabinia Vädret som varit... Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg