Var brukar ripjägarna finnas, undrade fjällvandrarna

för att vara på den säkra sidan kan man om inte annat ta på sig ett orange pannband, så syns man på ytterliggare 1km avstånd (eller dra på sig en kommunalarkostym)

Basläger

Antingen knallar man ut i naturen eller åker helikopter. Det varierar vilket. En del avsätter flera dagar för att vandra ut till det tilltänkta jaktområdet, andra kör bilen så långt det går och släpper hundarna med detsamma. En del bor i renvaktar stugor, en del i tält, andra kör dagstuirer.
Har man god fågeltillgång på ett område stannar man troligen där ett par dagar och då bildas ett basläger, har man dåligt knatar man vidare.
Vad jag skulle oroa mig mer för att stöta på är älgjägarna. Samebyarna i Västerbotten har fått en vecka på sig att skjuta sin tilldelning. Dom är ytterst avogt inställda till folk i området där dom ska jaga.
Jag orkar inte rabbla upp vad han som jag pratade med igår sa men det var väldigt tydligt att dom ville vara ensamma på den bit fjäll stort som småland.

("Hur brukar jägarna sprida ut sig? Företrädesvis där de kan ha en stuga som bas? Flyger de ut över dagen till ett område och sedan hem? Mest runt helger eller hela veckan? Jagas det mest i början av jakttiden? Osv.")

Svaret är: Både och.
En del går, en del flyger, en del upprättar veritabla tältläger.
Under de första veckorna är väl trycket som intensivast, sen blir det mest runt helgerna folk jagar.
Är du uppe på kalfjället så stör du inte älgjakten. Men kommer du ner i lövskogen kan det säkert stå nån älgjägare på pass. Då beror det mest på den personens humör hur du blir bemött.

/BAX

BAX; sa:
..... Då beror det mest på den personens humör hur du blir bemött.

Är han av samma kaliber (sic!) som en jag mötte i min hemmaskog så klarar sig 60% av Sveriges befolkning. Den jägaren hävdade att han bara sköt socialdemokrater.

Till saken hör att den skogen ligger mindre en kilometer från ett större bostadsområde.

Om du känner dig lite osäker att vistas i fjällen sammtidigt som det jagas så tycker jag att du kan ringa och prata med kontaktpersoner i länet som har med jakt att göra! Var inne på Jägarförbundts hemsida och kollade men hittade inga direkta kontaktpersoner i Norrbottens län men hittade dock ngr som håller på med jakt runtikring Arjeplog mest då ripjakt! Dom har säkert även koll på var det mest bedrivs älgjakt!

Kontaktuppgifter:
Miekak Jakt & Fiskecamp
Kontaktperson
Bokning & Information
Adress:
Hamnplan
930 90 ARJEPLOG
Telefon 0961-612 40
Fax 0961-105 96
miekak@heli.se
http://www.miekak.com

Annars så kan du även ring länsstyrlesen i Norrbotten!
Telefon: 0920-96000

God tur, vem vet du kanske får en god ripmiddag under vandringen eller varför inte en älgstek:)

//Millanbong

pery; sa:
Är han av samma kaliber (sic!) som en jag mötte i min hemmaskog så klarar sig 60% av Sveriges befolkning. Den jägaren hävdade att han bara sköt socialdemokrater.

Till saken hör att den skogen ligger mindre en kilometer från ett större bostadsområde.

Ja, sorgligt, rötägg finns tyvärr överallt.

MEN, är han av samma kaliber som en i mitt jaktlag kommer han inte ens att märka att nån går förbi, han sitter för det mesta och sover.
;)
/BAX

När du får oväntat besök

Petter skrev om älgjakten, där "Samebyarna i Västerbotten har fått en vecka på sig att skjuta sin tilldelning. Dom är ytterst avogt inställda till folk i området där dom ska jaga."

Jag visste inte att det fanns så korta jaktperioder (nå, jag vet överhuvudtaget inte så mycket om jakt), men jag kan nog förstå enveckasjägarnas irritation. Om fjällvandrarna bara behöver "tåla" en veckas skjutande kan jag förstå att man störs av att dessa vandrare ska komma under denna enda, korta tid också och skrämma iväg älgarna. Men de kanske passerat anständighetens gränser när de visar sin motvilja.

Varför bara en vecka? Av hänsyn till turismen? Brukar man ha så korta perioder på andra ställen också?

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg