Hejsan alla !
Jag är bosatt på svalbard (men är rättså ny här..).
Jag har en Marlin 1895 GS som skydd här. Det är ett vapen som jag känner mig otroligt trygg med, funktionellt mycket lätt och med en snabb repetering..
Jag är mycket ute och fotograferar och var/är mao i behov av ett så litet och nätt vapen som möjligt.
Revolver var aktuellt (har en del handvapenerfarenhet från sverige...) men eftersom jag inte har handvapen som ett "mycket ivrigt intresse" så får jag inte licens. man msåte ha varit medlem minst 6mån och kunna dokumentera nästan 100% uppmöte på träffarna.. Jag orkar inte avsätta så mycket tid bara för att få tag i handvapen.
Jag vill ha vapen jag kan jaga med också,,
Ett mycket vanligt vapen här, både bland guider och privata är Ruger MK II i cal 308Win och 30-06.. Men de flesta kalibrar är representerade här på ön. Dubbelstudsare lär också förekomma även om jag inte riktigt ser vittsen med så dyra vapen i skyddssyfte..
I tillägg till skjutgärn så är det bra att ha signalpistol eller knallskott.. liksom för att ha ngt innan björnen är nära.. Skrämsel med vapen är liksom en sista utväg även om man siktar bredvid/över.. björnen.. kan träffa med studsande, splittrade projektiler.. inte heller mycket gräs här där kulan kan dämpas in i.. hehe!! sten och grus,, + sten och grus..
Lycka till på din vistelse på øya!
MVH Niclas,