Vantar

Den absolut bästa handsken är utan tvekan och utan konkurrens Järvhandsken. Svensktillverkad kvalitet då den är som bäst. Tillverkas utanför övik nånstans tror jag. Jag fryser aldrig och den är väldigt lätt att ta av och på vilket jag tycker är viktigt då man ska pilla på med nåt pilligt uppdrag. Dessa kostar 199:- vilket är en bråkdel av vad hestra ska ha för sina säkert kinasydda texmexhandskar....

http://www.blocket.se/jamtland/Jarvhandsken_Skoter_24232312.htm?ca=3&w=1

Fast här står det att den är tillverkad i jokkmokk vilket jag inte tror är riktigt riktigt... Sen vill herr nyman ha ganska bra betalt motför min hovleverantör..

Trilla,

De där handskarna kan säkert vara bra, men det pris jag får upp är det dubbla av vad du angav: 395kr. Men även det är billigare än Hestras Keb. Dock har Keb fler justeringsmöjligheter. Att handskarna är tillverkade i Kina är inte nödvändigtvis något ont, även om det finns miljöfördelar med lokaltillverkning.

När det är kallt kör jag mer eller mindre alltid på 5-del system.

Tunn fingervante (sindenselmas fingervantar, försvarets ullfingervantar aka "bajsvantar" osv osv)
Torgvantar (i ull, inget annat!)
Tunna montagehandskar/ofodrade arbetshandskar (med plats för någon av de både ovanstående innanför)
Värmevante i tum-modell (lovikka, försvarets skyttevante, div fodervantar osv osv)
Skalhandske med lång krage i tum-modell (Försvaret har några modeller, vill man vara fattigare och mer hipp finns ju hestra och liknande)

För skidåkning på kalfjället skulle jag haft med mig "handpåsar" i vindtätt och ev vattentätt material som går över hela länken "hand/skidstav" vilket gör det mycket lättare att välja en bekväm handbeklädnad därunder.

Trilla,

De där handskarna kan säkert vara bra, men det pris jag får upp är det dubbla av vad du angav: 395kr. Men även det är billigare än Hestras Keb. Dock har Keb fler justeringsmöjligheter. Att handskarna är tillverkade i Kina är inte nödvändigtvis något ont, även om det finns miljöfördelar med lokaltillverkning.

Hamrebys sport och special i Dikanäs säljer dem för 199:- Hamrebys är förövrigt galet billiga på mycket grejer. Till exempel kostar en stor grönlandsvax 30 spänn. Passa på att handla där då ni har vägarna förbi. På köpet så håller man en anrik affär flytande.
Klart det finns kina grejer som är bra men jag har som en enkel levnadsregel att försöka hålla mig ifrån det, men det är ju bara jag.
Att Handla av Firma Åke Hägglund som gör järvhandskarna 15 mil frän mig är i min värld alltid bättre än att köpa från fabrik i längbortistan.

Att Handla av Firma Åke Hägglund som gör järvhandskarna 15 mil frän mig är i min värld alltid bättre än att köpa från fabrik i längbortistan.
Alltid? Oavsett?

Den absolut bästa handsken är utan tvekan och utan konkurrens Järvhandsken. Svensktillverkad kvalitet då den är som bäst. Tillverkas utanför övik nånstans tror jag. Jag fryser aldrig och den är väldigt lätt att ta av och på vilket jag tycker är viktigt då man ska pilla på med nåt pilligt uppdrag. Dessa kostar 199:- vilket är en bråkdel av vad hestra ska ha för sina säkert kinasydda texmexhandskar....

http://www.blocket.se/jamtland/Jarvhandsken_Skoter_24232312.htm?ca=3&w=1

Fast här står det att den är tillverkad i jokkmokk vilket jag inte tror är riktigt riktigt... Sen vill herr nyman ha ganska bra betalt motför min hovleverantör..

Tumhandskar i skinn kan man få billigare:

http://www.bbfab.se/handskar/handskar.htm

Alltid? Oavsett?

Jag tror det... åtminstone med den information jag har idag. Sen kan det kanske visa sig att den där åke hägglund är en mystisk filur som man väldigt ogärna har att göra med och då får jag ompröva mitt beslut.

Trilla,

Tekniskt sett är hestras kebvante en färgglad version av försvarmaktens vinterhandske.

Tror alltså du kan hitta likvärdiga för ca 50 kr om du letar runt på Ö&B ;)...

Edit: FM har två moderna versioner, dels en tumhandske med karborrstängning av skaftet, dels en något nyare som har ett tygskaft påsytt på en kraftig getskinnshandske. Tycker båda är bra och framförallt prisvärda :).

...själv är jag van vid den gamla modellen, Vita handsken, som saknar tygskaftet, och använder den med stor framgång på vinterturer. Alltid med hemstickad lovikka som tillbehör :).

//J

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg