Vantar

Hej,

Jag funderar lite över det här med vantar. Som med allting hamnar man lätt i prylträsket, tyvärr. Jag vill dock undvika att frysa om händerna vid turskidåkning i fjällen, och stickar helst inte själv... :eek:)
Jag funderar på kombinationen:
Linerhandskar i ull (typ Merino) + hestra Kebnekaise
http://www.hestragloves.com/#/en/handskar/outdoor/kebnekaise_mountain_mitt/

Dock undrar jag hur vindtät denna Kebnekaisehandske är? Ibland snackar man om en mittenhandske som är vindtät. Hur många handskar behöver man egentligen??

Nån som har något annat förslag?

Dock undrar jag hur vindtät denna Kebnekaisehandske är? Ibland snackar man om en mittenhandske som är vindtät. Hur många handskar behöver man egentligen??

'Mittenhandske'??? Vafalls, tumvante eller tumhandske heter det för fanken!

Nu ska vi reda ut begreppen! Handske, handbeklädnad i skinn eller läder. Vante, handbeklädnad i textil, eller stickad eller tovad ull. Är den gjord i någon form av kombination ska man helst använda vante. Mitten=Tumvantar eller tumhandskar således. Våttar som det heter på norska tycker jag är ett ord vi borde importera.

Kebvåttarna är ett bra val. Kombinera med en fodervante och ett par tunnare fingervantar så kommer du klara dig galant. Jag är rätt varm så jag brukar klara mig med bara skalen när jag skidar.

Mitt är vante på utrikiska..........
Handskar klarar man sig länge med, tum såklart. Bara man håller handleden varm. Vånter inne i dem när man inte går eller åker skidor höjer komforten direkt.
Fodrade handskar torkar trist långsamt........obra.
Fångremmar bra men stoppa handsken i ärmen innan du slår en 7a, annars risk för ljummen kortvarig upplevelse....

haha Jag erkänner villigt att jag körde med helt andra definitioner map handske och vantar än vad som onämnts här. Mittenhandske var dock inte någon slags svengelsk kompromiss, utan syftade på en handske man har mitt emellan två andra.... ;o)

haha Jag erkänner villigt att jag körde med helt andra definitioner map handske och vantar än vad som onämnts här. Mittenhandske var dock inte någon slags svengelsk kompromiss, utan syftade på en handske man har mitt emellan två andra.... ;o)

Haha, ja, nu inser jag också att det kanske var frågan om lite missförstånd. Men nu fick vi reda ut det iaf.

Kragen på kebvantarna ser iaf ut att täcka handlederna bra, och de ska nog hålla ute kyla o vind från handlederna.

-24 grader i helgen

Hej

Var upp i helgen i -24 grader vindstilla på turåkning och min erfarenhet var
http://www.everytrail.com/fullscreen.php?trip_id=458928

Ej allt för kallt körde jag finger vantar Hagelöf modell Windstopper

När det blev -15 - -20 stoppade jag in dom i en Hestra tumvatten som jag skulle velat haft lite större dock en bra vante.

Vid över -20 körde jag med tunn inne handske modell windstopper plus en stor Mermot tumvante (rymligare än mina Hestra)

bästa vantar är lovikavanten med ett skalhanske utanpå.
för dom värmer bra. men vill du ha ett biligt altenavtiv så kan köpa kronans gråa tumvantar och sy igen hålet där man sticker ut pekfingret för att skjuta.

som jag skriver så är tumvantar bättre än finngervantar för tumvanten så värms hela handen med alla fingrar utom tummen än en fingervante.

Fingervante, tumvante, skalvante(skalhandske) och du kan kombinera i oändlighet. Jag brukar inte ha så mkt på händerna när jag skidar/cyklar/går, men när man stannar är det skönt att kunna ta fram tumvantarna en stund.

Fingervante och tumvante brukar ju finnas i de flesta garderober, så det borde du inte behöva köpa nytt av.

Om man som jag är sjukt frusen om händerna (och fötterna), så är det ett delikat problem. (och råden om att klä övriga kroppen inkl huvudet etc etc är bra men har inte ändrats sen jag var liten, så de kan vi väl lämna därhän?)

Själv börjar "fingerhandskevädret" (typ tunn ylle eller softshell eller vad man har) vid +5 om det blåser, och går ned till -5. Vid -8 är det dags för överdragstumvantar, och under -10 gäller överdragstumvantar med foder (just nu ett par stela Haglöfs med Hestras utbytbara hundrakronorsfoder), och då har jag oftast ett par tunna yllefingervantar innerst. Sen har jag ett par feta syntetfyllda labbar att dra på mig i riktigt vinterväder, om man inte använder händerna.

Problem uppstår sgs bara när jag gör saker med händerna, t ex hanterar tält, kök eller skidor. Under skidåkning kan jag frysa rejält om tummarna eftersom man måste hålla i stavarna (finns det inga turskidstavgrepp där man slipper greppa runt staven?)

Det hela är lite trist, för jag gillar kyla i övrigt, och min kropp tål den bra.

Så, ni som är frusna där ute, hur gör ni?

Det beror ju lite på vad man ska göra, men är jag ute vintertid har jag oftast tre olika vantar/handskar.

Innerst ett par tunna fingervantar, jag kör oftast med "arbetsvantar" från Clas O.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=132051199
De är visserligen i bomull, men syftet med dem är främst att skydda händerna när man tar av sig de andra vantarna (man har alltså aldrig bar hud).

Ytterst ett par skalvantar, jag har några olika men de är alla i nån form av skinn och oftast vaxade för att vara vattenavstötande.

Som mellanlager (inte mitten:) så har jag oftast ett par hemsydda tumvantar av fiberpäls (sydda av ärmarna från en urvuxen tröja). De har ingen "korrekt" sydd tumme, men funkar och isolerar i mina ögon väldigt bra.

Det händer att jag har ett extra par fingervantar på mig (d.v.s. totalt fyra), de sitter då utanpå de tunna arbetsvantarna. Men det är gränsfall att det blir lite trångt i fiberpälsvantarna då.

Strykarräven: En lösning för stav-problemet borde väl vara en handske/påse som går runt hela staven? Och sen en "inverterad tumme" där man stoppar in staven som man då kan greppa? Det skulle kanske funka med ett par tumhandskar som är rejält för stora?

Hej,

Jag funderar lite över det här med vantar. Som med allting hamnar man lätt i prylträsket, tyvärr. Jag vill dock undvika att frysa om händerna vid turskidåkning i fjällen, och stickar helst inte själv... :eek:)
Jag funderar på kombinationen:
Linerhandskar i ull (typ Merino) + hestra Kebnekaise
http://www.hestragloves.com/#/en/handskar/outdoor/seam_sealed_shell_mitt/

De vantar du länkar till är toppen för riktigt kallt väder. Men det slitstarka skinnet är lite tjockt och blir med tiden stelt och obekvämt. Kan rekomendera Hestra Seam Sealed Shell Mitt som är vattentäta och har en syntet förstärkning med bra slitstyrka men med bättre grepp och tunnare så de är bekvämare med tjocka inner vantar. Dessutom torkar de snabbare och tar mindre plats i fickan om man vill stoppa undan dem.

Kombineras dessa med olika fleece/windstopper eller ull vantar/handskar jag samlat på mig, lite beroende på utetemp och aktivitet. Mina har även avtagbara fångstremmar vilket är toppen vid vintersport då det kan vara besvärligt att plocka upp hanskar man tappat på marken när man står på "griller eller lagg"!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg