en hand räcker...
Nu var det några år sedan dykprylarna mina blev blöta men att hålla båda händerna över huvudet vid uppstigning håller jag inte med om. En hand ovanför huvudet ser till att jag inte slår huvudet i någon båt eller annat men den andra handen vill jag ha till annat t ex att släppa ut luft ur dräkt/väst med, kolla/hålla fram instrumenten med etc.
I övrigt håller jag med - andas och långsamt uppåt - man behöver inte ha bråttom nedåt heller även om det inte är skadligt på samma sätt som uppåt.
/Patrik
Någon undrade över hur det kan hända så mycket olyckor vid ytan! En sak det kan bero på är att luften i lungorna från 10 m djup expanderar till dubbel volym vid ytan glöm alldrig regeln att alltid andas! Gå aldrig upp snabbare än luftbubblorna du har runt dig! Annars kan man orsaka lungskador! Va försiktiga med att pumpa i för mycket luft med inflatorn när ni stiger upp! Stig upp sakta sakta och andas hela tiden då är det ingen fara med den saken. Håll båda händerna uppåt och se uppåt och efter eventuella föremål du kan slå i på väg upp! SIMMA LUGNT
Nu var det några år sedan dykprylarna mina blev blöta men att hålla båda händerna över huvudet vid uppstigning håller jag inte med om. En hand ovanför huvudet ser till att jag inte slår huvudet i någon båt eller annat men den andra handen vill jag ha till annat t ex att släppa ut luft ur dräkt/väst med, kolla/hålla fram instrumenten med etc.
I övrigt håller jag med - andas och långsamt uppåt - man behöver inte ha bråttom nedåt heller även om det inte är skadligt på samma sätt som uppåt.
/Patrik