Vandringsstavar???

avslutad210712

Gäst
Nordesjö; sa:
(Det är skoj med gymfolkets språk. För dem betyder 40 procent högre energiåtgång att det är 40 procent "effektivare" att gå med stavar. Det skär i min hjärnas ingenjörskretsar)

Med andra ord borde alla gå över till att köpa gamla amerikanska bilar med stora V8'or. Jisses så effektiva transportmedel *L*.
 
Jag har aldrig funnit vitsen att bära på ytterligare kg. i form av ved eller dylikt, när jag ändå jagar gram på hushållsvågen innan jag packar ryggan.
Vid vad förstår jag inte vitsen att ha en träpåk den vill väl bara uppåt (trä flyter).
Lycka till!
 
Vandringsstavar

Det finns massor av olika vandringsstavar. En del är två delade andra är 4delade. De skall vara kompakta så att man enkelt kan ta med sig. Många använder typ stavgångsstavar men jag tycker att dessa är för klena. Även om man köper tvådelade för runt 500Kr så håller inte de för ett större slitage. Jag testade faktiskt att investera i ett par 4-delade stavar med märket Gipron. De är både lätta och kompakta. Nu har jag använt de i snart ett år och vandrat i över 80 mil. Det enda som slits är gummiplopparna när man går mer på bergigt underlag. Det finns massor av vandringsstavar men de som skall duga till något kostar oxså runt en tusen lapp. Kolla på www.stavbutiken.se eller på www.naturkompaniet.se där kan du köpa vettiga vandringsstavar.
 
Hyfsat trådlyft. 6 år! :)

Det finns massor av olika vandringsstavar. En del är två delade andra är 4delade. De skall vara kompakta så att man enkelt kan ta med sig. Många använder typ stavgångsstavar men jag tycker att dessa är för klena. Även om man köper tvådelade för runt 500Kr så håller inte de för ett större slitage. Jag testade faktiskt att investera i ett par 4-delade stavar med märket Gipron. De är både lätta och kompakta. Nu har jag använt de i snart ett år och vandrat i över 80 mil. Det enda som slits är gummiplopparna när man går mer på bergigt underlag. Det finns massor av vandringsstavar men de som skall duga till något kostar oxså runt en tusen lapp. Kolla på www.stavbutiken.se eller på www.naturkompaniet.se där kan du köpa vettiga vandringsstavar.
 
Det finns massor av olika vandringsstavar. En del är två delade andra är 4delade. De skall vara kompakta så att man enkelt kan ta med sig. Många använder typ stavgångsstavar men jag tycker att dessa är för klena. Även om man köper tvådelade för runt 500Kr så håller inte de för ett större slitage. Jag testade faktiskt att investera i ett par 4-delade stavar med märket Gipron. De är både lätta och kompakta. Nu har jag använt de i snart ett år och vandrat i över 80 mil. Det enda som slits är gummiplopparna när man går mer på bergigt underlag. Det finns massor av vandringsstavar men de som skall duga till något kostar oxså runt en tusen lapp. Kolla på www.stavbutiken.se eller på www.naturkompaniet.se där kan du köpa vettiga vandringsstavar.

Själv använder jag numer ett par bambukäppar som vandringsstavar. Jag fick idén när jag hjälpte min faster i hennes trädgård. Hon hade precis köpt nya bambukäppar som hon skulle använda i trädgården till att stötta upp några rosenbuskar med. Jag provade styrkan i ett par och insåg att de var ordentligt tåliga och slitstarka. Så jag köpte själv ett par - de kunde bara köpas i 5 pack från Biltema, men du fick jag ju två par. Ett par har jag gjort långa, för vinterbruk och det andra paret är lite kortare för sommarbruk. Som handtag på käpparna har jag limmat på en bit enkel rörisolering i nåt isopor-liknande material som jag hittade på jobbet! Mina nya stavar väger ca 220g och kostade 35 kr. Så helt ok för ett par enkla men helt ok stavar/käppar. Jag hade ju mina gamla hård använda teleskopstavar liggandes så jag tog dopskorna från dem och satte på de nya.

Allt som allt så trivs jag bättre med bambu än med de gamla i alu-komposit-whatever material. De är mera naturliga, ser bättre ut och väcker ju en del uppsyn och frågor från folk man träffar på vägen.

Kanske ända nackdelen är att de som alla stavar som inte har teleskopfunktion tar lite mer plats i packningen när de inte används (hemresa och liknande).
 
Min barndoms skidstavar tillbaka

Kul att tråden att har vaknat igen, bambu är ju ingen dum idé. Jag kan bara minnas skidstavar av bambu och stål från min barndom och ungdom (50 o 60tal) och bambun funkade ju oftast utmärkt.

Med din ide Andreas är det ju tveksamt om man behöver ta hem stavarna igen om de nu är till besvär på resan. Själv lämnade jag kvar mina teleskopstavar efter 2010-års höstvandring då spetsarna var utslitna. De "ärvdes" av en annan vandrare som behövde dem.

Har du bild på din lösning vore det roligt att se dem.

//Björne
 
Kul att tråden att har vaknat igen, bambu är ju ingen dum idé. Jag kan bara minnas skidstavar av bambu och stål från min barndom och ungdom (50 o 60tal) och bambun funkade ju oftast utmärkt.

Med din ide Andreas är det ju tveksamt om man behöver ta hem stavarna igen om de nu är till besvär på resan. Själv lämnade jag kvar mina teleskopstavar efter 2010-års höstvandring då spetsarna var utslitna. De "ärvdes" av en annan vandrare som behövde dem.

Har du bild på din lösning vore det roligt att se dem.

//Björne

Bilden är tagen en aprildag förra året, när jag var ute på Nordmarka, och hade med mig packning och mat för att kunna sova ute, men vädret slog om och typiskt nog så hade jag packat fel sovsäck så det hade varit kallt om jag valde att slå nattläger - istället gick jag hem. Jag vandrade ca 2 mil och var ute i ca 15 timmar och stavarna höll måttet utan problem. Stavarna hade jag redan fixat hösten innan men inte hunnit testa ordentligt!

Man kan se ett par tejpremsor på "skumgummit" sitter kvar efter att jag hade limmat på dessa bara dagen innan!

Fördelar
De blir inte kalla att ta i jämfört med alu
De är billiga (ca 35 kr paret)
De väger mindre än de flesta stavar - egentligen bara dyra proffsstavar som är "viktigare".
Man kan anpassa dem lite som man vill
Ingen dyr förlust om en stav går sönder eller glöms kvar i skogen

Nackdelar
Ingen teleskopfunktion
 

Bilagor

  • Nordmarka 2010-04-24 (5).jpg
    Nordmarka 2010-04-24 (5).jpg
    153 KB · Visningar: 1,413
Efter att ha gått en hård dagsmarsch längst Loch Lomond i Skottland så protesterade mina knän betydligt. Dagen efter köpte jag mig en vandringsstav av typen teleskop. Normalt så använde jag den inte, men i de långa nedförsbackarna från Devil's Staircase till byn Kinlochleven - ja där var den en skön avlastning. En mycket viktig lärdom är dock; se till att du har ett multiverktyg med dig så du kan dra åt skruvarna som håller ihop teleskopfunktionen!!
 
Har vandrat med två stavar i ca 15 år och tycker att det är bra för mina gamla fotbollsknän.
Använder nu Axess W50-stavarna som kan köpas på Apoteket. Det är lätt att köpa reservdelar.
Det är en tvådelad stav som jag får plats med i resväskan när vi åker till Alperna för vandring. Handskremmarna ger bra stöd och gör att man inte behöver hålla så hårt kring staven.
När det gäller att gå brant nerför så brukar jag växla mellan att ta emot med stavarna en stund och sen gå baklänges, det känns bra för knäna.

/Christer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mybycycle Gåstavar el. Vandringsstavar Vandringsleder 24

Liknande trådar