Vandringsstavar???

Re: Re: Re: Stavar underlättar bl a i blockterräng

GustavOh; sa:
Visst är det stadigare med fyra ben än tre, men vid vad måste alla ben vara pålitliga. Särskilt med upp till tjugo kilo på ryggen. Dessutom behövs det lite exttra längd för att ta stöd mot botten av en jokk när du själv står på en sten.

Handlar inte detta i slutänden om hur man använder stavarna? Använder man dem för att hålla balansen så att man inte riskerar att ramla så råkar man ju inte ut för dessa plötsliga påfrestningar. Om man däremot går mer eller mindre ostöttad och har staven lätt mot botten "ifall att" så blir det annorlunda.
 
Re: Re: Re: Re: Stavar underlättar bl a i blockterräng

nermander; sa:
Handlar inte detta i slutänden om hur man använder stavarna? Använder man dem för att hålla balansen så att man inte riskerar att ramla så råkar man ju inte ut för dessa plötsliga påfrestningar. Om man däremot går mer eller mindre ostöttad och har staven lätt mot botten "ifall att" så blir det annorlunda.

Självklart.
Men om man förlorar fotfästet på grund av att en sten rör sig eller underlaget är halare än man räknat med blir det plötsliga påfrestningar även om du är förberedd.

Själv stöder jag ganska tungt på staven vid vad, för att kunna sätta ned första foten försiktigt. Det skulle givetvis fungera med dubbla stavar också, men rangliga teleskopmodeller går bort.

(Fast nu börjar detta bli ett sidospår)
 
Skönt med stavar

Sedan två år tillbaka använder jag teleskopstavar och är mycket nöjd. Ger en bra avlastning speciellt för knäna. Ger ett extra på skjut i uppförsbackar och som mothåll utför. Vadning tillsammans med Lundhags coverboots är en "barnlek" så jag rekomenderar stavar varmt. Ända gången de är "jobiga" är om leden övergår till väg....men det är ju tråkigt hur man än gör det......
Jag kör ofjädrat utan pluppar dvs använder titanspetsarna. Tänk på att handtagen ska kännas sköna i affären ev skav blir myyyycket värre under vandringen.
Lycka till!!!
 
Tveksam till teleskop

Min erfarenhet av teleskopstavar kommer från telemarksskidåkning, men då händer det ibland att staven trycks ihop helt och snabbt. Det känns inte så hemskt tryggt att t.ex. vada med ett par sådana. "Helgutna" stavar däremot verkar mycket trevligt att vada med det lilla jag provat.

Föredrar dock en gammal hederlig gandalfstav, då man man dessutom sitta och öva träsnide på kvällarna :)

/Johan
 
Teleskopstav och telisar

Själv undviker jag teleskopstavar när jag åker telemark. Eftersom kraften man utsätter staven för är så mycket större när man åker skidor än när man vandrar så blir risken för skador på staven mycket högre, eller att den trycks ihop. Däremot vid vandring har jag inte upplevt att teleskopstaven skulle tryckas ihop om jag har dragit åt den ordentligt.

/Dan
 

avslutad210712

Gäst
Vill inte betygsätta teleskopstavar eftersom jag inte använt någon (några) sådan(a).

Däremot kör jag med en enkel gandalfstav av asp. Speciellt vid blockterräng är den till hjälp. Föredrar en enkel stav av den anledningen att jag vill ha en hand ledig tex för att ta emot mig om jag skulle ramla. Dessutom känns det lättare att "vifta" med en hand innan man ramlar för att återfå balansen.

Gjorde en gandalfstav åt min kusin som aldrig gått med stav förut. Han var mycket nöjd och är nog en stavgångare i fortsättningen.

Så oavsett hightech trästav eller lowtech kolfiber så tror jag de flesta vinner på att ha en stav. Om man nu inte går på väldigt lätt led som kungsleden eller om man aldrig vadar.

Som kuriosa kan jag säga att jag i fjol sommar hade en ordentlig muskelfästesinflammation i ena axeln. Efter att ha gått en vecka med stav var det betyligt bättre. Enkel rörelseträning som jag aldrig hade tid med hemma. Så de som har ett jobb som medför risk för såna skador kanske skulle använda stavar även hemmavid just för att man får träningen gratis vid hundrastning etc.
 
Kanon med stavar! ett måste.

Det är kanon att ha stavar när du vandrar eller gör en bestigning. Dels för att det är lättare att hålla ett jämnt tempo i vandringen och för att det är skönt för axlar och armar med bra armpendling när du har ryggsäck på dig. Sen är det kanon när man går uppför eftersom man får lite extra hjälp att trycka sig framåt och sedan nerför för att hålla emot om man behöver gå nerför ett stenblock eller dyl. Om det är mycket sten är det bra att haa en större ganska hård truga nertill så att staven inte åker ner mellan stenarna. Den större trugan är ju också bra uppe på glaciär för att inte sjunka ner i snön. När jag har gjort bestigningar har jag bara med en stav för att spara vikt.
Om du har kolfiberstavar så var försiktig med hur du packar dem när du reser för attans vad trist det är om dom går av, dyrt och dumt.

Det var bara några små tips från mig.
Hälsar Emma
 
Hej,

Har under denna säsong testat med ett par riktiga kolfiber skidstavar med bra handgrepp som jag kapat ner till lämplig längd för mig.
(399kr inköpt på ett företag som håller till i Bro..)
Stavarna använde jag under Vasaloppet tidigare i år men de var lite korta så jag sågade resolut av dem. Satte sedan beggade rullskidspetsar på dem
De är ruggigt lätta jämfört med mina Gipron teleskop i aluminium. Man får vara lite försiktig när man går förstås. Om en stav skulle gå av är det för mig ingen katastrof. Det är otroligt skönt att ha dem i backe upp och ännu bättre mår mina knän i backe ner.
Stavarna är f.ö stolpar till min Tarp.
/Mattias
 

avslutad210712

Gäst
Vid sommarens sista vandring upptäckte vi tre mil före abisko att stavarna stod hemma i garaget....

När man är van att gå med stav kan jag lova att man märker när man går utan stav vilken hjälp de är. Speciellt vad blir mycket enklare med en stav att stödja sig på.
 
Vad väger en stav egentligen?

En annan grej som jag har funderat över är att när Blossom-personer babblar om stavgång som träningsform så är det ju att "förbränningen" (energiåtgången) ökar med 40-50 procent.

Det kan ju knappast vara en fördel i vandringssammanhang att det går åt MER energi med stavar?

40 % ökad energiåtgång -> 3 kg mer mat i ryggan?
 
Nordesjö; sa:
En annan grej som jag har funderat över är att när Blossom-personer babblar om stavgång som träningsform så är det ju att "förbränningen" (energiåtgången) ökar med 40-50 procent.
Ja, jag känner mig också tveksam till den uträkningen. Jag har visserligen inte stora erfarenheter av mina teleskopstavar (ännu), men jag tänkte att de ska avlasta benen under bergsvandring. Knäna brukar kännas för mig med tung packning i ständigt uppförs-/nedförslut. Mina erfarenheter än så länge är positiva.

Är det helt enkelt så att man istället fördelar kraften mellan armarna och benen med hjälp av stavar (benen avlastas, men totala energiåtgången är densamma)? Det här kan nog bli en lång teoretisk diskussion misstänker jag... ;)
 
IslandTraveller; sa:
Är det helt enkelt så att man istället fördelar kraften mellan armarna och benen ...
Det här kan nog bli en lång teoretisk diskussion misstänker jag... ;)

:)

Det höjer säkerligen energiåtgången att vifta med stavförsedda armar jämfört med att inte göra det, men det kan vara så att det är värt det eftersom belastningen och slitaget minskar. Som med svävare, liksom.

(Det är skoj med gymfolkets språk. För dem betyder 40 procent högre energiåtgång att det är 40 procent "effektivare" att gå med stavar. Det skär i min hjärnas ingenjörskretsar)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mybycycle Gåstavar el. Vandringsstavar Vandringsleder 24

Liknande trådar