Vandringsstavar???

Är det någon som vandrar med stavar?
Är stavar mer (bara) till för konditionsträning eller är dom till någon hjälp när man vandrar på leder och till fjälls?
Annat än till att höja konditionen och när man vadar?
MVH
KIM
 
kim1; sa:
Är det någon som vandrar med stavar?
Är stavar mer (bara) till för konditionsträning eller är dom till någon hjälp när man vandrar på leder och till fjälls?
Annat än till att höja konditionen och när man vadar?
MVH
KIM
... hmmm... vadnringsleder? Kolla denna tråd om stavar // Roland
 
Stavar underlättar bl a i blockterräng

Hej!

Jag kan bara redogöra för mina egna erfarenheter. Jag lämnade enkelstaven och började vandra med teleskopstavar i mitten på 90-talet.
Sannolikheten att Du faller i ex. blockterräng är betydligt mindre om Du går med stavar. Risken för halkning och stenar som rullar undan är lättare att parera.
Dessutom spar Du knän framförallt i utförsgång.
Uppförsvandring underlättas också samt vadning. Med två stavar kan Du lättare ta Dig över ett vad på de högsta delarna av stenarna. Detta är enligt min uppfattning svårare med en stav. Då tvingas man ju ofta hasa sig över på "botten av vadet" för att inte riskera att halka.

Enda tillfället stavarna är till nackdel är när det är så brant att man måste ta händerna till hjälp. Då är teleskopstavar bra för dessa kan man fästa på ryggsäcken utan att de "krokar" i ex utstickande stenar osv.

Mvh Björn
 
Re: Stavar underlättar bl a i blockterräng

Karhu; sa:
Sannolikheten att Du faller i ex. blockterräng är betydligt mindre om Du går med stavar. Risken för halkning och stenar som rullar undan är lättare att parera.

Jag håller inte med om detta. Jag har alltid tyckt att vandrarstav har varit litet småbökigt i blockterräng, speciellt om den är smal. Jag tycker inte att det blir lättare om man har två. Jag tycker att de fastnar alltför lätt.

Dessutom spar Du knän framförallt i utförsgång.

Instämmer till fullo.

Uppförsvandring underlättas också samt vadning. Med två stavar kan Du lättare ta Dig över ett vad på de högsta delarna av stenarna. Detta är enligt min uppfattning svårare med en stav. Då tvingas man ju ofta hasa sig över på "botten av vadet" för att inte riskera att halka.

Jag håller delvis med. Teleskopstavarnas svaghet vid vad är att de är en litet för klena för att klara att man belastar bara en stav med hela tyngden om man behöver göra någon reflexmässig parad.
 
Re: Re: Stavar underlättar bl a i blockterräng

Det finns alltså inte teleskopsstavar som är tillräckligt stadiga?
Det verkar ju betydligt mer praktiskt med teleskop då de inte tar mycket plats när man inte använder dom.
MVH
KIM

haskell; sa:
Karhu; sa:
Sannolikheten att Du faller i ex. blockterräng är betydligt mindre om Du går med stavar. Risken för halkning och stenar som rullar undan är lättare att parera.

Jag håller inte med om detta. Jag har alltid tyckt att vandrarstav har varit litet småbökigt i blockterräng, speciellt om den är smal. Jag tycker inte att det blir lättare om man har två. Jag tycker att de fastnar alltför lätt.

Dessutom spar Du knän framförallt i utförsgång.

Instämmer till fullo.

Uppförsvandring underlättas också samt vadning. Med två stavar kan Du lättare ta Dig över ett vad på de högsta delarna av stenarna. Detta är enligt min uppfattning svårare med en stav. Då tvingas man ju ofta hasa sig över på "botten av vadet" för att inte riskera att halka.

Jag håller delvis med. Teleskopstavarnas svaghet vid vad är att de är en litet för klena för att klara att man belastar bara en stav med hela tyngden om man behöver göra någon reflexmässig parad.
 
Teleskop/hellängd för och emot

"Granlundaren" har till viss del rätt i att stavar har en tendens att fastna i blockterräng. Det händer ibland.
Enligt mina erfarenheter kompenserar dock fördelen av stavarna detta med "råge". Jag har aldrig, hitills, "peppar, peppar" fallit på grund av detta.
Fram till att jag började med stavar minns jag att det alltid blev någon/några vurpor i brant blockterräng och full turpackning.
Teleskopstavar har också en tendens att trycka ihop sig vid tung belastning. Jag har dock aldrig varit med om att de tryckts ihop "abrupt". Det sker snarare gradvis under vandringen. (hemma använder jag Exelstavar i hellängd när jag tränar).
Eftersom jag mest vandrar där det finns blockterräng och ofta en viss branhet väljer jag trots vissa nackdelar ändå teleskopstavar.
Hade jag bara gått i "block" skule jag tagit hellängdsstavar.

Mvh Björn
 
Var får man tar i riktiga stavar, eller stav, vill bara ha en. Den staven jag vill ha skall vara al la Gandalf stuk =)
 
Jo jag kör med två.

Går alltid med stavar till fjälls i skogs mm DVS.överallt där dom flesta omkring mig oxå har fyra ben för att det är bäst, ekonomiskast och säkrast.
Svaren du har fått med snack om enkelstavens fördelar får mig att tänka på skidor och stavar ,,,Vem åker med enkelstav nuförtiden.
Hur många trebenta djur har du sett??
OK vid vad har jag ett fåtal gånger saknat Gandalfstaven, men bara då.
Mors RK
 
Fjädring och handtag?

Har kollat lite på stavar, det finns både med och utan fjädring. Vet någon om det är värt 200 spänn extra för fjädring när man ska gå mest i terräng (ej asfalt).

Sen har jag hört en del om handtagets utformning. Vill gärna ha lite feedback där också.

För mig är teleskopstavar enda alternativet (vill få ned dem i packningen) så svaren får gärna gälla för sådana.

/Anna
 
Re: Re: Stavar underlättar bl a i blockterräng

haskell; sa:
Jag håller delvis med. Teleskopstavarnas svaghet vid vad är att de är en litet för klena för att klara att man belastar bara en stav med hela tyngden om man behöver göra någon reflexmässig parad.

Exakt min erfarenhet.
Första och enda gången jag gick med teleskopstavar knäcktes den ena då jag halkade och fick kroppsvikten (knappt någon packning) på staven.

Visst är det stadigare med fyra ben än tre, men vid vad måste alla ben vara pålitliga. Särskilt med upp till tjugo kilo på ryggen. Dessutom behövs det lite exttra längd för att ta stöd mot botten av en jokk när du själv står på en sten.

Så, hellre en stadig "gandalfpinne" än två vasstrån.
(Eller för all del. Gå med två stavar, men se till att de håller när det gäller.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mybycycle Gåstavar el. Vandringsstavar Vandringsleder 24

Liknande trådar