Vandringsstav

Re: käpp

Atle; sa:
Jag föreslog ask, men visst. asp går säkert bra det med. Asp växer ofta i hagar, gräsmarker, har en grå, rak stam och har nästan runda löv som rasslar och darrar, därav "darra som ett asplöv". Om jag inte minns fel så används asp till tändstickor.

mvh

varför heter det i såna fall tändsticks-ask?
Höhö...
/micke
 
Ask var det ju jag menade... är det inte det som används till yxor oxå(?)... Har kommit på hur den ser ut men inte var den växer...
 
Sedan har man ju botten ändan att tänka på!

Ska den avlutas med en gummibit (typ en bit av en hocky puck) eller med ngn form av metall tagg?

Gummit låter mindre och har nog bättre fäste på sten medans metall fäster bättre på "mark" och is...
 
mmm..

Flickvännen gjorde en vallningstav här förleden. För att spara nedändan så valde jag en gummibutt som lätt kan göras med vulktejp. Vira vulktejpen ca 1dm upp så sitter den bra. Tjejens håller fortfarande.
 
Re: Ihopskjutbar teleskopstav

Hedman; sa:
Är också sugen på en vandringsstav i sommar, måste vada några jokkar, men har funderat på alla dessa stavar man kan köpa i sportaffärer. Ger det möjligtvis lika bra stöd? Det känns i och för sig inte så när man testar i butik, men å andra sidan måste ju en teleskopstav ta mycket mindre plats än en trästav.


Jag har använt teleskopstavar - alltså ett PAR stavar -
i Alperna och Pyreneerna sen 1991. När jag började vandra i Skandinavien 1994 såg jag ingen anledning
att sluta med sådana stavar. Det finns gott om
tillfällen när man behöver stöd, t ex brant utför
eller i blockterräng. Dock ska sägas i det
senare fallet att det lätt händer att stavarna fastnar
i stenar, att infattningen till spetsarna skavs
eller slits av och att spetsarna därmed försvinner.

Vid vad, vilket är hemskt och något jag helst undviker,
är väl stavarna främst ett stridhetstest. Om de bara
viker undan när jag försöker sätta dem i botten,
eller skakar, så bör jag kanske tänka om.

Teleskpstgavar ska förstås vara i tre delar, eljes
är de omöjliga att bära med sig på säcken (vid resa
eller på vissa trixiga passager). Här
är en passage där man inte ska ha stavar i händerna:

http://www.gr20.free.fr/Img14/Cirque 3.html

il C
 
Delbar stav?

Hej!
Funderar också på att göra en egen stav, eller köpa en teleskopstav.
Men jag tycker att det är betydligt trevligare med en hemmagjord trästav.
"Problemet" är ju att de är otympliga, och jag använder den endast vid vad.
Skulle vilja göra en två delad trästav, men vet inte riktigt hur jag ska kunna sammanfoga dem... gänga? Måste ju bli stabilt…
Någon som har några förslag?

MVH //Stefan
 
Borra in en gängstång i den ena delen och en mutter (finns långa varianter som är flera cm...) i andra delen. Förstärk träpartierna vid delstället med en plåtbit runtom, dra åt med en slangklämma, borra ett liet hål och dra dit en skruv, eller två. Ta bort slangklämman! Enkelt och snyggt!


Men till min fråga:

Gummi eller metall?
 
Flyget?

Nån som vet om man får ta med en vandringsstav på flyget? Så här i taliban-tider får man väl knappast ha den som handbagage? Och den borde va för lång för att gå som bagage?

/micke
 
folk brukar väl skicka skidor som bagage på flyget så det borde väl inte vara ngt problem tycker jag...

/Andreas
 
Re: Flyget?

kmike; sa:
Nån som vet om man får ta med en vandringsstav på flyget? Så här i taliban-tider får man väl knappast ha den som handbagage? Och den borde va för lång för att gå som bagage?

/micke

Något som definitivt får tullare att reagera är stegjärn (som jag reste med i handbagaget, blev ombedd att visa dem varje gång). Detta var 1 månad före attentatet i NY, nu är det nog ännu kinkigare.

När jag flög med en burk surstömming till Frankrike i handbagaget rönte det också viss uppmärksamhet.

/Johan
 
Re: Re: Flyget?

Något som definitivt får tullare att reagera är stegjärn (som jag reste med i handbagaget, blev ombedd att visa dem varje gång). Detta var 1 månad före attentatet i NY, nu är det nog ännu kinkigare.

När jag flög med en burk surstömming till Frankrike i handbagaget rönte det också viss uppmärksamhet.

/Johan

Ja, gasbehållare får man ju inte ta med på flyget

il C
 
Min vandringsstav är av björk, tillverkad 1981. Längd: till armhålan (ca 140cm). Helt obehandlad, frånsett att jag skalat av barken. Den har stöttat mig och varit oumbärlig (något dåligt balanssinne) under 23 fjällvandringar. Den blir bara vackrare med vandringarna. På flyget (inrikes) har man alltid insisterat på att den är handbagage, i varje fall före 11 sep 2001.

U
 
Liknande trådar

Liknande trådar