Vandringsstav i Sarek?

Re: Re: Re: Moppskaft!

Raskesven; sa:
Har snuddat vid tanken på en gängad trästav, vars sammanlagda längd blir 230 cm, så funkar den som mittstång till kåtan ibland också. Frågan är vad man ska ha c.a. 40-centimetersbiten till, utöver när staven används som mittstång eller till en kittel? En 40-centimetersstav är visserligen bra som vandrarpåk genom storblocksterräng, men sådan terräng söker jag mig bara igenom ibland:)
Ha den långa staven på "dalsidan" och den kortare på "bergssidan" om du går på sned i branter...Eller gör om den kortare stumpen till kafferabb, eller vad du kallar pinnen man sätter i kaffepannan för att slippa bränna tassarna.

avslutad210712

Gäst
Re: Ytterligare två alternativ.

undvall; sa:
Men om man inte gillar detta alternativ och tycker att en tung trästav verkar vara onödig att släpa på, finns/fanns andra lösningar på detta problem.

Tunga trästavar verkar vara en väldigt utbredd missuppfattning. Det är klart att om man tar sin trästav när vandringen börjar och sen för säkerhets skull väljer en stav av den dimensionen att den kan fungera som en extra bro när man skall över jokkarna så blir den tung. Har mött folk som haft björkstavar som varit minst 50 mm i diameter.

Personligen har jag en asp-stav som är lite drygt 20 mm i den grövre änden som jag tog någon vecka innan jag jag skulle iväg. Skalade den och lät den torka. Har också försett den med en bit aluminium-rör i nederänden för att den inte skall nötas ner för fort. Har använt den under nio veckors vandring och den håller för mig att luta någonstans mellan 85-90 kg + packning på ibland 30+ kg. Har inte vägt den men speciellt tung är den inte.

Lätt vandringsstav

Ta en senvuxen gran dvs en smal granbuske som är undertryckt i ett större granbestånd av gamla träd. Skala och torka. Sätt i en ståspik i den smala änden och linda några varv ståltråd för att hindra staven att spricka vid spiken. Har användt sådan stav vid många fjällvandringar.
En annan stav som jag användt är en bambustav där jag borrat bort lederna inuti, så att jag kunnat sticka in ett teleskopmetspö. "Har ingen fiskeutrustning!" om man träffar någon där det är förbjudet att fiska.

Re: Lätt vandringsstav

pgp789; sa:
Ta en senvuxen gran dvs en smal granbuske som är undertryckt i ett större granbestånd av gamla träd. Skala och torka. Sätt i en ståspik i den smala änden och linda några varv ståltråd för att hindra staven att spricka vid spiken. Har användt sådan stav vid många fjällvandringar.
En annan stav som jag användt är en bambustav där jag borrat bort lederna inuti, så att jag kunnat sticka in ett teleskopmetspö. "Har ingen fiskeutrustning!" om man träffar någon där det är förbjudet att fiska.

Inga problem med ev. kåda?

Mvh
Christopher

Lätta ihopfällbara aluminiumstavar av vandringstyp är det som gäller. Hur mycket nytta har man av en trästav utan något som helst handledfästen, förutom vid större vad.

Jag gick i norra Sarek i somras och ja, det är en hel del vad, exempelvis runt Mikkastugan. Något större behov av stavar hade jag dock inte. Klä på dig vadarskorna, välj ett lämpligt ställe och ta några raska steg och du är över. Detta gäller dock bara glaciärjokkarna. Vill du gå över någon bredar jokk, är det långsamt tempo som gäller och se till att inte gå ner dig allt för djupt i sanden/grusen. Här är två vandringstavar till mycket hjälp.

viktorjonsson; sa:
Lätta ihopfällbara aluminiumstavar av vandringstyp är det som gäller. Hur mycket nytta har man av en trästav utan något som helst handledfästen, förutom vid större vad.

Med hjälp av en rem som man drar ett extra varv runt staven gör du ett handledsfäste på staven. Jag gjorde så på min stav och lånade ut åt min stavlösa vandringskamrat när hans knä pajade. Han tyckte det fungerade utmärkt.

Det är svårt att smycka en aluminiumstav.

Mvh
Peter P.

Vad tillför jag egentligen?

Vad tillför jag egentligen diskussionen? MÅSTE ändå få ge uttryck för min kärlek till min björkstav. Den hjälpte mig på min ensamvandring i somras. Jag tror ärligt talat inte att jag hade klarat mig utan skador, om jag inte använt den precis exakt hela tiden! Den gör det avsevärt lättare att hålla balansen. Dessutom är den utmärkt för att staga upp tarpen med. Var hittar man manslånga stavar på fjället? Säg det den som vet!

Re: Vad tillför jag egentligen?

fnöskticko; sa:
Vad tillför jag egentligen diskussionen? MÅSTE ändå få ge uttryck för min kärlek till min björkstav. Den hjälpte mig på min ensamvandring i somras. Jag tror ärligt talat inte att jag hade klarat mig utan skador, om jag inte använt den precis exakt hela tiden! Den gör det avsevärt lättare att hålla balansen. Dessutom är den utmärkt för att staga upp tarpen med. Var hittar man manslånga stavar på fjället? Säg det den som vet!

Och det är -just- därför jag undrar hur man tillverkar den optimala vadstaven :)

Finns inte!

Gyllengahm; sa:
fnöskticko; sa:

Och det är -just- därför jag undrar hur man tillverkar den optimala vadstaven :)

Frågar du tio personer så lär du få tio olika svar... Varför stav om du inte ska vada långt, djupt och mycket?? Extra vikt, använder du två så bränner du mer kalorier oxå...

//Anders

Re: Finns inte!

andy69; sa:
Frågar du tio personer så lär du få tio olika svar... Varför stav om du inte ska vada långt, djupt och mycket?? Extra vikt, använder du två så bränner du mer kalorier oxå...

//Anders

Man vill väl inte bränna så mycket kalorier när man är på vandring?!

Jag vandrade i Sarek med en vanlig, teleskopisk gå-stav. Funkade kanon att plocka fram när terrängen var besvärlig. Blev dock inga jobbiga vad, då vattennivån var väldigt låg.

//Gustav\\

Re: Finns inte!

andy69; sa:
Gyllengahm; sa:
fnöskticko; sa:

//Anders

Vet inte riktigt... på något sätt känns det lite charmigt att skapa sin egna stav, smycka den med lite rispor här och där.. och vårda den.. hmm :) Är jag gammalmodig eller fattas det bara en uns pragmatisk anda i sammanhanget? :)

Nä men seriöst, vill jättegärna göra min egna stav. I typ 2,5-3 cm tjock pil. "Sandpapprad" och lagom urgröpt där man ska hålla händerna...mm :) (här återfinns ändå lite pragmatisk andra, se.. :) ..)

Så, är det någon som har lite mer info om detaljerna bakom att göra en riktigt bra vandrarstav?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niclasfoto vandringsstav,, som enbensstativ ??? Fjällvandring 12
eaglerock Klämma på vandringsstav Fjällvandring 10
ostrom Vandringsstav Fjällvandring 69
jonsa Vandringsstav Fjällvandring 30
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg