Vandringsskor

Hejsan.. Planerar en 56mil lång hike till nästa sommar.. Behöver ett par bra vandrar kängor. Jag har lite svårt med skor, eftersom jag har väldigt små och smala fötter. Stl 37. Har ni något tips på vad jag kan leta efter. Jag kör nu med ett par vanliga Nike free då min plånbok förtillfället klarade bara av ett par skor då jag springer en del oxå, men känner att de håller inte för några längre vandringar. Och de Vandringsskor jag har, har på tok för dåligt grepp på marken. Jag brukar ha en förmåga av att köpa för små skor på längden då de flesta sitter för dåligt om foten, men det brukar sluta dåligt får tårna och hälen. Nu vill jag satsa på något rejält då längre vandringar har blivit ett större intresse för mig, då jag bor enormt lägligt för all slags vandring.

Jag har även funderat på mellan trailrunning skor och vanliga vandrar kängor. Vad är bäst och varför? Vad ska jag tänka på?
 
Det beror ju mycket på vart man vandrar. Skall man gå på blöta myrar, i stenig alpin terräng eller på asfalt, så kan ju olika skodon vara att föredra
 
Det finns flera lättare kängor som befinner sig någonstans mellan terränglöparskor och kängor. Med ett år på dig så har du tid att pröva olika typer av skodon och se vad som passar dig bäst.

Salomon Conquest är en lättare variant med ganska smal passform, finns även hos Outdoorexperten.se till ordinarie pris.

Salomon X Ultra Mid är ännu en variant, lite lättare än Conquest den finns på rea hos bla XXL, verkar dock utplockat bland storlekarna.
 
Var skall du vandra? Tung packning?

Bästa skorna jag haft är ett par Hanwag chamdo
i jakläder de har det gått att både alpvandra och springa med i skogen. Suverän passform och läst men mina fötter är snarare breda och höga än smala.

Hanwag verkar ha bra rykte generellt föreslår att du provar sådana kängor för smal fot.

Thure
 
Det beror ju mycket på vart man vandrar. Skall man gå på blöta myrar, i stenig alpin terräng eller på asfalt, så kan ju olika skodon vara att föredra

Jag behöver något som är så allaround som möjligt. På 56mil kommer jag gå igenom massor olika landskap. Kan inte ta med mig mer skor. :)
 
Det finns flera lättare kängor som befinner sig någonstans mellan terränglöparskor och kängor. Med ett år på dig så har du tid att pröva olika typer av skodon och se vad som passar dig bäst.

Salomon Conquest är en lättare variant med ganska smal passform, finns även hos Outdoorexperten.se till ordinarie pris.

Salomon X Ultra Mid är ännu en variant, lite lättare än Conquest den finns på rea hos bla XXL, verkar dock utplockat bland storlekarna.

Toppen! Tack så jätte mkt! Det ser lovande ut. Ska kolla lite närmre på dom! 👍🏻
 
Var skall du vandra? Tung packning?

Bästa skorna jag haft är ett par Hanwag chamdo
i jakläder de har det gått att både alpvandra och springa med i skogen. Suverän passform och läst men mina fötter är snarare breda och höga än smala.

Hanwag verkar ha bra rykte generellt föreslår att du provar sådana kängor för smal fot.

Thure

Tack så jätte mkt för tipset! 👍🏻
 

Liknande trådar