Det är ju många som går i trail- eller approachskor och trivs med det, så jag antar att något ändå får dig att vilja ha annat. Om du skriver lite mer varför du vill byta, så får du nog mer användbara svar.
Är det kylan, vätan, terrängen, skydd/stöd för vristerna?
Var och när på året tänkte du vandra? Tält eller stugor (= omöjligt resp görligt att torka ev. nerblötta fodrade skor över natten)?
Jag använder inte samma skor i fjällen som i torrare men mer alpina berg.
Men om jag nu för en stund antar att du med hänsyn tagen till alt ovan (samt efter att du provat IRL att de passar just dina fötter!) kommit fram att det just är Lundhagskängor du verkligen vill ha, så går själva sulproblemet att lösa.
Jag vill själv helst gå i så "barfota" skor som möjligt, men väljer ändå Lundhagskängor till fjällturer med tält, för jag klarar inte kylan i blöta fötter. Så när jag skickar mina antika Jämtkängor till omsulning, är det med specialönskemål om en tunnare och mjukare sula än deras standard, och det går hur fint som helst, utan extrakostnad men ibland med lite tidsmässig framförhållning. Senast fick jag vänta ett par månader för att de tilltänkta sulorna skulle anlända till Järpen från Portugal; det blev Vibram Montagna, som monterades utan någon mellansula eller förstyvningar. De är mjuka, men har det klassiska beprövade mönstret (som jag tycker behövs i tuffare/brantare terräng) och en "greppigare" gummiblandning än Lundhags nya standard Wayfinder (som inte kändes särskilt bra alls).
I mitt fall handlar det om omsulning(ar), men jag kan inte tänka mig annat än att du även kan beställa nya kängor direkt från Järpen, då med en personligt anpassad sullösning. Hör av dig till Mats Lundhag direkt och beskriv dina önskemål, så får du veta om det är görligt, och såklart vad det kostar extra i tid och pengar.