vandringsskor för fritidsvandrare?

Hej!
Ny och grön, vad bör jag tänka på då jag ska skaffa vandringskängor åt mig? Hittils går, promenerar och vandrar jag med läder-arbetsstövlar, gympatossor och "off road"löpskor. Mina dagliga stäckor rör sig runt 5-10 km, veckoslutsvandringar lite längre, men i sommar ska jag ge mig iväg på en riktig helgvandring på runt 30 km per dag, och har bestämt mig för att skaffa kängor till den färden. Vad ska jag tänka på då jag skaffar kängorna? Hur ska dom sitta på foten , hur ska dom kännas?

Det du ska tänka på är att kängan sitter bra på din fot min favorit är Meindl och finns i flera olika utförande och modeller.
Gå in till någon återförsäljare av seriös karaktär i din närhet. Se även i fler trådar då detta är en vanlig fråga.

2-3 dagar i känd terrängtyp = Membran, sitter jäkligt skönt på foten direkt. Jag har aldrig fått skoskav med mina Haix Ranger.

6-8 dagar i okäbd terräng = Membranfria, för när du väl blött ner dina mebrankängor ordentligt och saknar resurser att torka dem ordentligt kan det vara svårt att få ordning på dem.

Det har dock börjat dyka upp vad som jag uppfattar lite det bästa av båda världar. Meindl Vakuum är en sådan känga som jag tycker är mycket intressant.

http://www.naturkompaniet.se/index.asp?SectionId=1066

Gå in kängorna viktigast

Oavsett vilka kängor du köper är det viktigaste att gå in dom innan långvandringen. Andra faktorer som bör tas i övervägande är hur tung packningen är, vilken typ av terräng du ska gå i etc.
Jag är nöjd med mina ankelhöga, lite tyngre läderkängor med innermembran och Vibramsula. Dom funkar på fjällvandring, i stenig alpin miljö och i blöt skogsterräng. Inuti har jag ett par tunna nylonsockar innerst och tjockare ullfrottésockar ytterst.
30 km per dag tyder inte på fjällvandring med tung packning utan på vandring i lättgången terräng med lätt packning. Då kanske ett par lättare vandringskängor med Vibramsula ska övervägas.

Dina fötter får avgöra

vad du skall välja. Var skall du gå och med eller utan packning? Har du breda eller smala, låga eller höga fötter, din kroppsvikt?

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
caelus Råd angående vandringsskor Fjällvandring 26

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg