Jag kan tänka mig att konturen av en ryggsäcksram på en bildskärm framstår som helt oskyldig - det är logiskt att den finns där, och det syns ju inte på bildskärmen att den är uttagbar.
Men du kan ju maila och fråga, och sen visa mailet i luckan, om svaret är positivt (vilket det borde vara). Jag har faktiskt lyckats flyga med mina Kathoola-stegjärn (!) i handbagaget med den metoden.
Jag mailade säkerhetstjänsten på den aktuella flygplatsen (råkade vara Arlanda), med bifogad bild på de hoplagda stegjärnen. Svaret var ungefär: "Jag tycker nog det är OK. Det är dock kontrollpersonalen som har sista ordet". Jag hade sett till att hela mailväxlingen skett på engelska.
Jag skrev ut mailväxlingen i färg, med Arlandapolisens logo och allt, och har sedan dess framgångsrikt viftat med utskriften framför näsan på säkerhetsgubbarna på ett antal olika flygplatser - dvs de gånger de överhuvudtaget uppmärksammat det misstänkta stålföremålet på bildskärmen (för det mesta har de inte ens gjort det).
Knepet har funkat varenda gång - utom en enda i Warszawa, när jag, kraftigt försenad, kom springande med andan i halsen till incheckningen och därför antagligen framstod som extra skum.