Om vi ska vara petiga så har bergstoppar bestämd artikel på franska, alltså: le Tour
du Mont Blanc. Jag har gjort alla delar av den utom en enda etapp på den -och inte alla åt samma håll, och jag undrar om någon annan mera känd tur (utom GR20 på Korsika) attraherar så många under hela säsongen. Den bör göras i slutet av augusti eller början av september eftersom de båda högsta passen kan ha en del snö tidigare - Fenêtre d'Arpette i norr är också på östsidan mycket brant och slirigt (enklare, alltså att gå motsols). De låga alternativen är inte lika spännande.
Det finns vissa begränsade möjligheter att tälta, och en del campingplatser, i Chamonix, Argentière och les Houches, om man vill slippa trängas på stugorna (jag skulle dock rekommendera en natt på La Maison Vieille i Italien).
En annan trevlig rundtur är kring Mont Thabor, söder om järnvägen Paris-Milano, med stora variationsmöjligheter. Det är inget naturskyddsområde, så tältmöjligheterna är goda. Men det finns också gott om stugor. Även den passar rätt sent på sommaren, eftersom en del pass är rätt höga.
Du kanske kan få fler uppslag på min sajt huthyfs.com, som har över 4000 bilder från mina vandringar.
Huruvida gruppvandringar lockar får du nog avgöra själv.
http://www.huthyfs.com/jun15gal/images/page121.html