Sök gärna i detta forum, frågan återkommer med jämna mellanrum. Se t ex inlägg 31, 57, 59, 66 och 75 i
denna tråd (men läs gärna hela tråden, fast det krävs lite "silning").
En del tips på saker som både är billiga och lätta finns även i
denna och
denna tråd. Den förra av det mer humoristiska slaget, så läs med urskillning
Sen finns en massa trådar med packlistor och "nybörjar"-trådar, men din fråga handlar kanske inte om själva kunskapen.
Behöver du prioritera, så satsa på skor/kängor du verkligen trivs med. Var tidigt ute så du hinner gå in dem och testa var du ev. behöver förebyggande skavsårstejpning. Experimentera med olika innersulor.
Kläder har du, som flera är inne på, antagligen redan i skåpet, de behöver inte heta "frilufts" för att fungera. Efter ett antal decennier springer jag fortfarande helst omkring på berget i en gammal tunn herrskjorta i polyester/bomull (som fyller exakt samma funktion som något dyrt som kallas "vindblus" i fina butiken), M90 Värmetröja och 3/4 tunna cargobyxor från ett anonymt militärt överskott, köpta på loppis.
Stadium,
Itab och
Engelsons har helt OK prisvärda underställ, även i merinoull, om du vill lyxa dig lite. Jag tycker själv de är värda merkostnaden och användbara även till vardags, men det är många som tycker syntet har sina fördelar.
Har du mot förmodan inget regnställ så skaffa ett, man har ju nytta av det även till vardags. De flesta som säljs nuförtiden "andas" mer eller mindre, så det behöver inte vara något dyrt märke med trelagers Goretex. Regnjackan duger mycket väl som enda jacka, om du endast använder den när det regnar (eller blåser kraftigt), förutsatt då att du har något annat, inte lika "svettigt" men någotsånär vindtätt ytterplagg med dig - se "vindblus" ovan.
Sovsäckar av syntet är billigare, tunga, skrymmande och har kortare livslängd. Sovsäckar i dun är dyrare, lätta, mycket komprimerbara och håller i decennier om de inte direkt misshandlas. Jag använder själv polska Roberts.pl och Cumulus.pl, de håller hög kvalitet men är fortfarande relativt prisvärda jämfört med "väst"-märken.
Billiga gasbrännare som
denna och dito kokkärl brukar dyka upp på Biltema, Överskottsbolaget m m - ofta är de "noname" men tillverkade i samma kinesiska fabrik som ett mer känt märke satt sin stämpel på (och tagit betalt för det).
Ryggsäckar finns det några tips om i den tråd jag länkar till, men det bästa du kan göra är att spana in en klassisk ramryggsäck från Haglöfs eller Fjällräven på något loppis/blocket/second hand. IMHO är de fortfarande oöverträffade för lite tyngre laster.
Tält är kanske den svåraste frågan, därför att det gärna får vara så pass bra att det känns säkert i busväder. Dvs inget "festivaltält" för 300 kr, även om man
kan ha tur med ett sådant också
(dvs väljer att ta in på en stuga de dagar det blåser/ösregnar). Men det finns också en massa annat att trivas/vantrivas med på ett tält, och felinvesteringen blir ju stor om man upptäcker att man vantrivs. Försök låna eller gå en stugtur första gången, sen vet du lite bättre hur du vill ha det.
Tältcentralen i Stockholm hyr fjälltält per vecka.