Vandringskartor över Skottland

Vill man ha gps för att ha full koll på var man är så finns det bra rasterkartor att tillgå som GB discoverer 1:25000.
Ersätter ju inte papperskartor vid planering men kan ju var kul att se var man gått genom att spara dagens spår.

Den enda gps jag har tillgång till är min iphone och den drar för mycket batteri. Hade varit bra att kunnat komplettera med en Garmin 62s eller liknande, men det får bli någon gång i framtiden.

Den enda gps jag har tillgång till är min iphone och den drar för mycket batteri. Hade varit bra att kunnat komplettera med en Garmin 62s eller liknande, men det får bli någon gång i framtiden.

Det kan ändå vara värt att skaffa extrabatteri och skydd till iPhone och köpa digitala kartor till smarttelefonen. Det finns en bra app, Viewranger, som man kan köpa kartor till. Oftast är det bättre kartor i Viewranger då de ser precis ut som papperskartor. Köper man GPS från Garmin och dess kartor då ser dessa digitala kartor mycket annorlunda ut och kan ibland vara svårt att tyda på en liten skärm.

GPS Garmin 62 ST är inte så billig heller. Men det beror såklart på syftet med användning av GPS.

Som ofta är fallet så ersätter det ena inte det andra utan smartphone och gps kompletterar varandra. Vid längre vandringar är det bra med 24 timmar batteritid på ett par vanliga R6 (eller mer med litium-R6) som lätt kan bytas ut.
Och kartor till gps kan vara antingen av vektortyp eller rastertyp som den som visas i inlägget en bit ovan. Och till smartphones finns det appar för både vektorkartor (t.ex. Oruxmaps) och rasterkartor.

Och börjar man titta på kartor blir man sugen på att ut och vandra, ser trevligt ut där ni tänkt att gå!

När man ska vandra i Skottland (och andra liknande vandringsparadis), vilken skala på kartan är att föredra, 1:25 000 eller 1:50 000? Vad jag har sett när det gäller fjällen så är det väl 1:50 000 eller 1:100 000 som gäller, men om valet finns (som i fallet med kartorna över Skottland) är det då bättre att ta 1:25 000 framför 1:50 000? Eller är det lite som att skjuta mygg med kanoner att skaffa 1:25 000 framför 1:50 000?

Likaså ni som har erfarenhet, är det värt att betala till nästan 60% mer för kartor som är inplastade? Eller duger det bra att använda sig av någon form av kartfodral för att skydda kartan mot vädrets makter (i Skottlands fall: regn, regn och åter regn)?

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg