Vandringskartor över Skottland

Min fru och jag planerar för fullt inför en vandring i Skottland nu i sommar. Vi hade tänkt oss att vandra någonstans mellan Milngavie och Fort William eller möjligtvis Fort William - Inverness. Sträckan är inte helt och hållet spikad än, men vi tänkte vara ute någon vecka eller så.

Jag har kollat runt efter vandringskartor i 1:50 000 men inte hittat några bra översiktskartor på nätet där man kan se vilka papperskartor man bör välja. Kartbutiken.se verkar ha en del kartor över UK, men då man inte kan visuellt se vilka områden som kartorna täcker, är det lite som att köpa grisen i säcken.

Någon som har erfarenhet och vet var man kan hitta skotska papperskartor? Vill börja staka ut rutten redan nu. :)

Den länken går till de geologiska kartorna.
Den vanliga 1:50 000-kartan kallas OS Landranger och är en utmärkt karta för planering och vandring. Vill man ha 1:25 000 heter den OS Explorer. Bägge finns på länken ovan, klicka runt lite så hittar du olika varianter och vilket område de täcker!

Såg att de säljer ett paket av flera kartor till ett lägre pris.

Vad är det för någon praktisk skillnad, förutom priset, mellan de OS Explorer som kallas Active och de som är enbart OS Explorer?

Måste vara väldigt dyr plast de använder sig av, i alla fall om man ser till prisskillnaden mellan produkterna. :)

Tja, vad säger man om det? Klart billigare än en karta på Tyvek och troligtvis inte lika starkt. Men du kan kanske spara ett par tior på att plasta in själv.

Å andra sidan kostar kartorna ca hälften av motsvarande svenska, och de täcker en större yta.

Tja, vad säger man om det? Klart billigare än en karta på Tyvek och troligtvis inte lika starkt. Men du kan kanske spara ett par tior på att plasta in själv.

Å andra sidan kostar kartorna ca hälften av motsvarande svenska, och de täcker en större yta.

Tar nog och beställer den karta som täcker det tänka vandringsområdet senare i veckan. Med tanke på det skotska nationalvädret (regn, regn och åter regn), borde man kanske beställa de inplastade eller, som du nämnde, plasta in själv. Får ta mig en funderare …

Vill man ha gps för att ha full koll på var man är så finns det bra rasterkartor att tillgå som GB discoverer 1:25000.
Ersätter ju inte papperskartor vid planering men kan ju var kul att se var man gått genom att spara dagens spår.

Bilagor

• FortWilliam.jpg
    FortWilliam.jpg
    35.1 KB · Visningar: 490

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg