Vandringskängors vikt ?

Roncevalles - Santiago de Compostela 74 mil i augustivärme
Vägde just mina läderkängor = 1,1 kg styck.
Min undran är hur mycket just kängornas vikt betyder ?
Så mycket att jag bör köpa nya lättare (ej läder) fast väl ingångna efter ca 200 mil (nya sulor/klackar). ?
Packning ca 10 kg - ca (max) 4 mil/dagen.
4de gången jag går till Santiago från olika startpunkter
men jag blev så trött senast....
Tänkte gå med 2 stavar (istället för den vanliga pilgrimsstaven) - tror bra idé fast ökar vikten - ev. kommentar ?

Peregrino 64

1100 gram, jösses.

Mina Lundhags (Fjell mid storlek 45) väger 780 gram styck och mina kraftigaste kängor, ett par vinterfodrade Columbia (storlek 46) väger 1030 gram.

Mina Scarpa (typ storskor, i läder, strl 46) vägde 1,4 kg styck när jag köpte dom. Nu är dom nog ett par hekto lättare pga slitaget och det är dags att byta ut dom. Jag har ändå inte tyckt att dom är särskilt tunga när jag gått med dom.

titta på la sportiva's sortiment tillexempel, dom har flera modeller under 1kg paret.. det e klart att 5-600g per fot gör skillnad..

Peregrino; sa:
Så mycket att jag bör köpa nya lättare (ej läder) fast väl ingångna efter ca 200 mil (nya sulor/klackar). ?
Tänkte gå med 2 stavar (istället för den vanliga pilgrimsstaven) - tror bra idé fast ökar vikten - ev. kommentar ?

Peregrino 64

Hurdant underlag är det? Borde inte ett par schyssta promenadskor ( jag vägrar säga "walking"...)duga gott? Eller ett par kraftigare löparskor?

Om du tycker att det är jobbigt att bli trött - borde du inte först och främsta dra ner på dagsetappernas längd?
Det är klart att man blir trött av att gå 4 mil om dagen, oavsett skor! :)

Med lätt packning och torrt underlag borde ju ett par stabila lågskor funka bra.
Som sagt - ett halvt kilos skillnad på varje fot är såklart märkbart!

Stavar är nog bra om terrängen är jobbig.
När det gäller stavar tror att du får välja mellan att spara knäna genom att använda stavar, eller spara energi genom att lämna dem hemma. Med stavar förbränner du 20 % mer och borde alltså bli 20 % tröttare.

öringen; sa:
Borde inte ett par schyssta promenadskor ( jag vägrar säga "walking"...)duga gott? Eller ett par kraftigare löparskor?

Runningskor heter det väl? ;)

Peregrino; sa:
Peregrino 64

Jag har gått en stor del av mina vandringar i för varm värme. Det är viktigt att dricka mycket, annars blir man trött. Ha någon typ av skärmmössa som mildrar värmen på huvudet. Men det vet du väl redan antar jag.

När det gäller skor så sägs det att ett gram på foten motsvarar fem gram i ryggsäcken. Mitt recept (iofs inget för fjället kanske) är låg packvikt så att man kan banta ner sig till lätta skor eller sandaler. Funkar för mig.

Detta sägs utan att jag har den minsta aning om vandringsförhållandena på din tur.

Mitt tyngsta par skor är stegjärnsfast och väger
1.6 kg. För fjällbruk har jag haft ett par av samma märke
1.4 kg. På min nästa fjäll tur tänker jag pröva ett par
Meindl av en utgången modell, som väger 1.2 kg.
Allt detta gäller PARET!

För en vandring av den nämnda typen skulle jag antagligen
ta mina låga Garmontskor med kraftig och styv sula, väger väl
1 kg paret. Har dem ofta på utflykter hemmavid.

hallå marmotta

vilka skor har du? har sjælv ett par scarpa cumbre (stegjærnsfasta) som jag ælskar men hittar man så lætta skor så tror jag att jag vill kjøpa nya.
har oxå vanliga læderkængor och hikingskor av merket asolo. hikingskor=promanadskor, vandrarskor, trekkingskor osv osv kært barn har många namn.

robert

gmg; sa:
hallå marmotta

vilka skor har du? har sjælv ett par scarpa cumbre (stegjærnsfasta) som jag ælskar men hittar man så lætta skor så tror jag att jag vill kjøpa nya.
har oxå vanliga læderkængor och hikingskor av merket asolo. hikingskor=promanadskor, vandrarskor, trekkingskor osv osv kært barn har många namn.

robert

Märket är Salomon, men jag hittar ingen modellbeteckning.
Sulan är tillräckligt styv och skorna har stegjärnshäl
för den snabba sorten. Jag har använt dem med stegjärn
EN gång - stegjärn är för mig bara aktuellt vid passager
över mycket hård snö under f ö normala omständigheter,
dvs. jag sysslar inte med ngt som ens liknar alpinism, glaciärvandring, etc.

En del säger att Salomon inte är så hållbara. jag
köpte dem
under pågående vandring i Frankrike 2004, gick väl 14-15 dar med dem sen (behövde inte gå in dem!)
Förra sommaren blev det en tur på 31 dar i Pyreneerna
och nyss gick jag en tur på 18 dar i Alperna.
Så jag har använt dem över 60 dar och på ena kängan börjar
gummit i sidan gå upp i limningen, vilket jag tänker fixa. Jag räknar med att använda dem en sommar till,
3-4 veckor. Skor slits fort för mig-

Lätta skor

Jag har vandrat stor del av sträckan till Santiago och tycker att räcker med lätta lågskor. Jag kan tänka mig gå i bra gympadojor nästa gång med ett par lätta sandaler som ombyte.

Jan H

Lågskor

Huruvida ett gram på foten motsvarar 5 eller 7 i ryggsäcken kan vi lämna därhän. Vi kan vara överens om att vikten på båda ställena bör vara låg. Lättast på fötterna är skor, får tårna plats på eftermiddagen och sulan inte känner igenom varje gruskorn är de OK för mig. Fabrikat och lufthål varierar. Men sen jag började gå i skor har jag sluppit måget skoskav! Att man sen lättare får av sig vid raster, inte behöver bära tre par strumpor/sockar utan kan klara sig med två är även det en stor fördel, de kan dessutom var tunnare och lättare. Är marken torr och stig finns är skor mitt val och min rekommendation. (Ta med dig vågen när du handlar.)
Angående stavar, stav är ett gammalt gott stöd, påk mm. Stavar i varje hand väger, låser och skall du gå aktivt med dem så blir du tröttare på samma sträcka, speciellt i början för då är arm och bålmusklerna inte lika tränade som ben och magmusklerna. Tror du på stavar och tränar med dem använd dem, men är du det minsta tveksam gå med stav, bambu är lättast, sätt på en doppsko i botten och den håller en säsong. Stav kan användas på måga sätt, Fletcher nämde inte alla men de han beskrev gjorde han väl så charmerande. Mina lätta, dyra stavar samlar numera mest damm, men staven följer oftast med ut.

Go tur

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BeatriceK Hjälp mig skära i packlistan eller gå upp 24 kg i vikt på 30 dagar Trekking 25

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg