Skorna ska kanske vara anpassad för miljö, vikt på packning och hur långt man skall gå per dag. Beskriv gärna vart du skall åka och lite mer om resan så är det lättare att ge råd.
Jag bar 12- 20kg på ryggen i stadsmiljö med Salomon Amphibian Tech på fötterna. Den lägre vikten (barn i barnstol i NY city) var ofta 10-20km per dag i två månader och den högre under knappa tre månader i Kenya, Tanzania och Madagaskar. Då var det sällan längre än 5km i stöten från transportmedel till budgethotell. Jag hade med kängor till jungelvandringar och bestigning av Kilimajaro och mt Kenya.
I och med att underlaget är förhållandevis jämt jämfört med vandring i skog och berg så tycker jag att ett par luftiga lätta skor är vikigare. Det gör att fötterna håller bättre när skorna är på under längre tider.
Jag hoppas att detta i viss mån svarar på din fråga, saxat från ett annat forum ( i en annan frågeställning, men författat av mig);
Jag håller på att så sakteligen fila på min livs resa, som är tänkt att gå av stapeln i slutet av mars/början av april nästa år, med avspark i Japan (lagom till körsbärsblomningen, m a ord).
Tanken är att jag skall vara borta under ett år, och efter Japan är planen att resandet skall fortgå vidare till Kina, Nepal och Indien, och därefter ta flyget hem.
Till saken hör att jag har för avsikt att bara ha en fotoryggsäck med mig, med vad jag behöver vad det gäller dator, fotoutrustning och kläder. Ryggsäcken det handlar om är en F-stop Satori ( ~ 65 liter, inte mycket kläder där inte
)).
Nu till problemet; Jag har laddat den med min fotoutrustning, vilket består av kamerahus och fyra gluggar, (15, 28, 50 och 100 mm) samt en uppsättning filter (LEE) med hållare och kompendium, dessutom en del småplock, samt ett stativ (Sirui N-2205X). Vad som tillkommer är en laptop, alternativt en surfplatta, (är tänkt att inhandlas innan avresa).
Dessutom tänkte jag ta med mig min Nikon1 AW 1, med de bägge vattentäta gluggarna som jag köpt till =p.
Problemet är att jag kommer i princip att behöva bära med mig ryggsäcken varthän jag än går (och det kommer att bli mycket promenerande och långa dagar) vilket i längden kommer att bli väldigt tungt. .