Vandringsförslag genom Sarek. Kommentarer?

Då du skriver om tidsåtgången, "3 - 4 dagar beroende på väder och ork", då menar du hela sträckan Álggajávrre - Kvikkjokk, eller?

Just det!

Och båthämtningen är inga problem. Björn som kör båten varannan dag äger marken där du kommer fram. Även om det är den andre båtförarens dag så kollar de av detta ställe om det står någon där, så det blir nog ingen lång väntan.

Hans: Tack för upplysningen om båtransporten!

Thomas: Återigen ett tack för uppslaget om de alternativa vägarna till Njoatsosvágge. Det är så lätt att man låser sig i de första vandringsrutterna man tar fram och sedan inte ser de andra möjligheterna.

Nu har jag börjat tänka i banorna Álggajávrre - Niejdariehpvágge - Sarvesvágge - den lockande högplatån Luottoláhko, för att sedan komma ned någonstans vid höjden 805, som Hans nämner, i Njoatsosvágge.

Vad vore ett lämplig tidsuppskattning för sträckan Álggajávrre - Kvikkjokk med denna korrigering i turen. Jag hade ursprungligen räknat med att den i ett gott tempo skulle gå att klara på tre dagar. Om vi väljer detta nya alternativ, så bör vi kanske i stället räkna med fyra dagar?

Sarvesjåhkå nedanför Niejdariehpvágge bjuder inte på något svårt vad under rimliga förhållanden?

- den lockande högplatån Luottoláhko, för att sedan komma ned någonstans vid höjden 805, som Hans nämner, i Njoatsosvágge.

Här har du ett litet problem som du bör fundera ut en lösning på. Louhttojåhkå kan inte vadas i den branta ravinen, utan du måste ner i Njoatsosvágge och vada den där. Antingen i videt eller någon kilometer längre ner, nere vid sammanflödet med Njoatsosjåhkå. Louhttojåhkå är inte omöjlig, men den är heller inte lätt.

Man kan naturligtvis gå söder om Louhttojávrre och gå på västsidan av Louhttojåhkås ravin och därmed helt slippa vada den nere i Njoatsosvágge. Det blir en kringgående rörelse, och då missar man kanske en del av Luottoláhko som man inte hinner med.

Nya vägval ställer alltid till med nya problem. :) Luottojåhkå är, som sagt, svårvadad större delen av dess lopp och givet att du vill fortsätta upp längs Njoatsosvágge måste du välja mellan de alternativ som Hans ställer upp.

Hur som helst skulle jag skatta tidsåtgången för Álggajávrre-Sarvesvágge-Jiegnavágge-Luohttoláhko till 2 dagar. Luottoláhko-Pårek-Kvikkjokk tar ytterligare 2 vandringsdagar. Vägen via Njoatsosvágge, Ruonas och Vállevágge bör ta lika lång tid i anspråk. Fyra dagar, allt som allt, låter därmed som en god uppskattning.

Hans och Thomas: Jo, jag har förstått att Luohttojåhkå kan vara svårt, men det var ett vad som jag hade räknat med att behöva genomföra redan i det ursprungliga förslaget. (Det som lite överraskande slutade i Hemavan). Det är, som jag har förstått det, ett av åtminstone tre vad som kan vara besvärliga om man följer Njoatsosvágge.

Sarvesjåhkå nedanför Niejdariehpvágge, då? Räknas det som ett svårt vad?

Senast ändrad:
Hans och Thomas
Sarvesjåhkå nedanför Niejdariehpvágge, då? Räknas det som ett svårt vad?

Nej, det bör vara enkelt i de flesta fall. Jag vadade torrskodd över (kallas det för att vada, by the way?) i höstas. Det var i och för sig låga flöden i allmänhet, men vad jag förstått från litteraturen samt diskussioner i detta forum så är Sarvesjåhkkå nedan Niejdariehpvágge lättvadad även i mer normala flödesfall.

Skulle du ändå stöta på oöverstigliga strömmar, så har du vattendelaren bara några kilometer västerut. Och eftersom du tänkt vandra via Jiegnavágge så blir det ingen omväg.

Jiegnavágge eller Luottoláhko, jag lämnar det, liksom mycket annat, öppet än så länge.

Nedgången från Jiegnavágge ned till Njoatsosvágge verkar förresten helsickes brant på kartan. Men jag har förstått att det ska gå bra att ta sig ned.

Tack för att ni delar med er av er erfarenhet. Nu får jag under våren överväga era reflektioner, diskutera med min vandringskamrat och se vilka ändringar som kan göras på den ursprungliga planen. Tillbaka till ritbordet, med andra ord.

Lycka till med planeringen! Förutsättningarna finns för att ni ska få en fin tur.

Jag ska snart själv börja planera för sommarens tur. Det blir Tarradalen, sedan Sarvesvágge och Noajdevágge, mm. Förhoppningsvis upp på Pårte också.

Tarradalen anses av många som en ren transportsträcka, men för mig är den ett fågeleldorado som jag gärna tillbringar tid i. Liksom Pårekmyren och även Kungsleden öster om Kvikkjokk.

/Hans

Jiegnavágge eller Luottoláhko, jag lämnar det, liksom mycket annat, öppet än så länge.

Nedgången från Jiegnavágge ned till Njoatsosvágge verkar förresten helsickes brant på kartan. Men jag har förstått att det ska gå bra att ta sig ned.

Tack för att ni delar med er av er erfarenhet. Nu får jag under våren överväga era reflektioner, diskutera med min vandringskamrat och se vilka ändringar som kan göras på den ursprungliga planen. Tillbaka till ritbordet, med andra ord.

Ja, lycka till! Planeringen är halva nöjet med att vandra. Att följa kartan och föreställa sig de platser man ska komma att se är en lisa för själen i vintermörkret.

Då det gäller nedgången från Jiegnavágge till Njoatsosvágge har du fått en korrekt bild: det är brant, men går att ta sig ned.

Lycka till med planeringen! Förutsättningarna finns för att ni ska få en fin tur.

Jag ska snart själv börja planera för sommarens tur. Det blir Tarradalen, sedan Sarvesvágge och Noajdevágge, mm. Förhoppningsvis upp på Pårte också.

Tarradalen anses av många som en ren transportsträcka, men för mig är den ett fågeleldorado som jag gärna tillbringar tid i. Liksom Pårekmyren och även Kungsleden öster om Kvikkjokk.

/Hans

Instämmer. Några av mina finaste naturupplevelser har jag fått i fjälldalarna, bland all prunkande vegetation och myllrande (nåja... :)) djurliv. Jag försöker dock undvika den värsta insektsperioden för mina besök.

Jag tänkte bara avsluta denna tråd med att tacka alla som hjälpte till med tips under planeringen av den vandring genom Sarek som jag och två vänner genomförde under perioden 25/8 - 4/9.

Glädjefyllda dagar. Det var i och för sig fler regndagar än vi skulle ha föredragit, men sånt får man räkna med. Emellertid blev de två toppturerna lidande. På Svarta spetsen stod vi vid toppröset och stirrade ut i de grå molnen. Vandringen upp mot Bårddetjåhkkå avbröt vi på 1400-metersnivån. Med en mils kamvandring framför oss hade vi noll sikt, det blåste kallt och var halkigt. På tionde vandringsdagen lockade inte ytterligare ett toppröse i dimma tillräckligt mycket.

Men, som sagt, på det hela taget mycket goda vandringsdagar. Álggajávrre och Alkavare kapell gjorde ett outplånligt intryck.

De olika etapperna var som följer:

25/8 Ritsem - nedanför Áhkká och Västtopparna.

26/8 Nedanför Áhkka och Västtopparna - Niják.

27/8 Niják - Ruohtesvágge - Smailaträffen.

28/8 Topptur: Svarta spetsen.

29/8 Smailaträffen - Álgavágge - nedanför Niejdariehpvágge.

30/8 Runt Álggajávrre.

31/8 Nedanför Niejdariehpvágge - Niejdariehpvágge - Sarvesvágge - Jiegnavágge - c:a två kilometer sydost om Svenonius glaciär.

1/9 C:a två kilometer sydost om Svenonius glaciär - Njoatsosvágge - c:a två kilometer sydost om renvaktarstugan vid Ruopsokjåhkå.

2/9 C:a två kilometer sydost om renvaktarstugan vid Ruopsokjåhkå - Pårek.

3/9 1) Avbrutet toppförsök Bårddetjåhkkå. 2) Pårek - Kungsleden.

4/9 Kungsleden - Kvikkjokk.

Sista natten innan vi åkte hemåt tältade vi på Årrenjarkas natursköna, välskötta camping.

Återigen, tack för alla tips!

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gunnar81 Lättare vandringsförslag? Fjällvandring 3
Busigahon Vandringsförslag Fjällvandring 0
Halo Vandringsförslag i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 5
Maalla Vandringsförslag Abisko?? Fjällvandring 8
pergit Vandringsförslag emottages! Fjällvandring 1
Vandringsförslag i Alperna Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Tobbe C Genom Sjaunja till fots Fjällvandring 36
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
ricksteam Genom och runt lapporten Fjällvandring 31
hbgsnix Passage genom renstängsel i Rogen Fjällvandring 2
pajaro På tur genom Børgefjell nasjonalpark!? Fjällvandring 11
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
danordgren Genom Alggavagge från Staloluokta Fjällvandring 12
Patrick Johnsson Sällskap genom Sarek Fjällvandring 1
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Daana Sevärdheter, rutt genom Abisko i Juli Fjällvandring 4
rubens Genom Sarek Fjällvandring 9
coc Vandra genom himalaya Fjällvandring 0
eeled Hur är rutten genom Rienatvaggi? Fjällvandring 3
RikardS Treriksröset led genom sverige? Fjällvandring 4
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
tbergman Med turistbuss genom Sarek Fjällvandring 46
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
peterojala Startpunkt för vandring genom Rapadalen norrut Fjällvandring 4
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
Gubben på Udden Vandring genom Sarek Fjällvandring 17
Luffarn Vandra genom Sverige Fjällvandring 1
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg