Ja, jag kan nog inte längre räkna mig till 60+ eftersom jag fyllde 70 på min senaste vandring, en
14-dagarstur i Pyreneerna (6 fria nätter, 4 på camping, 2 på stugor och 1 på hotell). Åldern kanske börjar märkas på att jag får allt mindre tålamod med de långa tågresorna; så även på min långsamhet i branta utförsbackar, där stigarna ofta är bemängda med småsten och grus - stor halkrisk.
Nu tar det ett bra tag innan jag funderar på fler vandringar; under tiden ska jag ta igen förlorad styrka och försöka öva upp större rörlighet och kanske balans. Jag vill ogärna resa så långt söderut som Pyreneerna, eller ens Sydalperna, så det blir nog mer av Schweiz framgent (kostnadsläget betyder mindre när man använder tält så mycket som jag). Men kanske även Österrike som jag sett rätt lite av. Hittills är det huvudsakligen Defereggen- och Virgental och Karnischer Hauptkamm i Osttirol, samt Rätikon och Silvretta i Vorarlberg (med flera schweiziska etapper givetvis). Så den som har bra tips på andra områden i Österrike, helst med goda tältmöjligheter, är välkommen.
Sen finns kanske även en del möjligheter kvar i Italien, i Valle d'Aosta, Piemonte, Lombardia,Trentino och Südtirol.