Med tiden, ja. Således har mina anspråk snarast stegrats med åren. När jag gjorde min (i dagar räknat) längsta tur nånsin, 31 dagar i Pyreneerna (17 fria övernattningar), hade jag hunnit fylla 60 år. Förra årets försommarturi Sydalperna (jag var 71) varade 19 dagar och gav 11 fria nätter+ 4 på campingplatser. 1994 gjorde jag en 18 dagar lång tur, även den syd-nord i Sydalperna, och i efterhand slår det mig att
etapperna på fjolårsturen snarast blev längre, eftersom jag kunde välja etappmålen friare. Och sensommarturen samma år, 9 dagar, gav en enda övernattning under tak under turen, hotell i Galtür.
När jag gått igenom olika idéer för årets turer märker jag att jag hela tiden vill välja bort skyddsområden med tältförbud, och att snart rätt få möjligheter återstår, om det inte ska bli upprepningar. Trist är det också att inte många områden erbjuder så logiska och väl sammanhängande turer, med god höjd, som Sydalperna och Pyreneerna, där jag varit c:a 10, resp. 8, gånger.
Jag tittade t ex igenom mina kartor över le Queyras och fann att det f knappt fanns en dal eller ett pass som jag inte besökt. Juni-juli 2015 utnyttjade jag det goda snöläget till att ta med mig pass på 2700-2800 m som fattats mig och som annars varit vanskliga den säsongen. Det blev turens tema.
Årets först tur blev ovanligt kort, 12 dagar, men gav mig 5 ypperliga läger, 2 nätter på camping under, och 2 före/efter, turen. För första gången på 3 år gick jag även en fjälltur, 8 dagar i Jäntlandsfjällen. Där gick jag också 1997, men bara stugor, och det var enormt vilken skillnad tältet gjorde denna gång. Om det blir mer iår återstår att se, men blir det mindre tält så har det snarast juridiska orsaker. Och inte blir det dagsutflykter från ett pensionat.
Obegripligt med alla dessa förmaningar om att lämna tältet hemma. Det har räddat mig på en tur när alla hotell i byn var utbokade. 1999 gick jag 15 dagar från St Gingolph vid Genèvesjön till Modane och jag mötte andra som ivrigt uppmanade mig att skicka hem tältet, för stugor fanns det ju "överallt" (jag hade planerat tältnätter efter dessa 15 dagar, men drabbades av en urinvägsinfektkion). På Arpontstugan inträffade samtidigt tre stora vandringsgrupper (varför, varför, varför går folk i såna grupper?). Det var outhärdligt trångt och skränigt i sovsalen så jag tältade för att inte bli ett nervvrak - i la Vanoise får man tälta invid vissa stugor 19-9.
Nä, tältet (1,1 kg) blir nog det sista jag släpper. Och det är alltså inte (som en del faktiskt tror) ngt slags puritanism, utan därför att det är praktiskt, bekvämt och skönt.